Ruku na srdce, milé čtenářky, milí čtenáři, každý z nás bezpochyby jednou snil o místě, kde se přání mění ve skutečnost, kde se dá sehnat cokoli si umaneme či si vyzkoušet cokoli nás zrovna napadne. Zkrátka toužili jsme o tom najít pověstnou ztracenou Atlantidu, objevit ráj na Zemi. Ale co když takové místo opravdu existuje? Nenechte se zmást, tentokrát není řeč o Spojených státech amerických, ale o Městě králů ze světa Zpívajících věží. Dovolte mi vás přivítat, již počtvrté, ve Světě Nejmocnějších, jak jej nazývá sama autorka Jitka Ládrová.

Tentokrát se sborník ze soutěže Zpívající věže věnuje tématu neméně zajímavému, jako byla všechna předchozí, a to Skalnímu městu, nebo chcete-li Městu králů.

Nejdříve bych ráda zmínila výherní povídky ze soutěže. Tomáš Pytlík, který je již pravidelným účastníkem tohoto spisovatelského klání. Jeho povídka Kamona zachycuje mimo události spojené s převzetím moci nad městem jedním z později nejvýznamnějších rodů, také příběh jednoho zdánlivě obyčejného zloděje, který se nechtě zapletl do mocenských i světských pletek.

Ráda bych také upozornila na povídku Ivany Molnárové Dubcové K šibenici blízko. Celý tento příběh v sobě nese nesmlouvavou divokost skutečného života, když vypráví o útlacích od šlechty, o nespravedlivé vládě a snaze všechno změnit. Zvláštní je, že hlavní hrdina se do koles historických událostí dostane skoro až náhodou, a to doslova kvůli mrtvému volovi.

Kromě soutěžících, kteří se úspěšně probojovali na přední příčky, v knížce můžete najít i povídky některých porotců či příběhy

hostující. Za zmínku určitě stojí dílo Jely Abasové, Kráľ na nebi, kráľ na zemi. Jela se věnuje rozvíjení mytologie Světa Nejmocnějších, což se odrazilo i v tomto příběhu. Povídka vypráví příběh o vzniku Skalního města a zásahu bohů do jeho zrození, mimo jiné se také dozvíte, proč je zasvěceno bohyni Ardeině.

Celkem ve sborníku naleznete osm děl, přičemž celou knihu uzavírá pár doplňujících materiálů, jak je v případě knížek ze soutěže Zpívající věže zvykem. Ovšem něco se přeci jen změnilo. Tentokrát sborník vyšel díky podpoře čtenářů na Startovači. Z  tohoto důvodu můžeme na konci sborníku najít také podrobný popis projektu Město králů včetně jeho vzniku i prosperity na již zmíněném webu.

Ráda bych podotkla jednu důležitou věc, povídkových sbírek z různých soutěží jsem přečetla už větší množství. Neprozradím asi žádné tajemství, když zmíním, že s přibývajícími roky kvalita výherních děl v různých literárních soutěžích značně poklesla. Právě proto je, myslím, velké plus, že Zpívající věže si drží svůj standart, nebo možná jej snad i povýšily, a na přední příčky se dostávají pouze díla, která mají skutečný potenciál.

Takže za sebe osobně můžu říci, že i když se někteří autoři stále mají co učit, (upřímně řečeno, kdo z nás nemá?), knížka si rozhodně zaslouží čtenářskou pozornost. Pro ty, kteří znají dobře Svět Nejmocnějších, můžu jen doporučit, věřím, že si rádi rozšíří obzory o další příběhy. Pro ty z vás, kteří o soutěži i univerzu příběhu slyšíte poprvé, kniha je čtivá, dalo by se říct, že můžete očekávat něco jako středověkou fantasy, která nepostrádá akci, romantiku ani napětí. Takže směle se pusťte do čtení, neb období dlouhých zimních večerů se blíží a není lepší způsob, jak jej strávit, než s dobrou knihou a sklenkou vína někde v teple.

Vydal: Straky na vrbě, 11.6.2021

Autor: Jitka Ládrová (ed.) a kolektiv

INSB: 978-80-88346-09-8