Legionáři se vrátili do pevnosti, zmrzlí, promočení, s narychlo ovázanými ranami. Mnoho z nich kulhalo, někteří přišli o ruku či třeba oko. A to byli ti šťastnější. Půlka se totiž nevrátila vůbec. Když je císař, který byl právě v Británii na návštěvě, spatřil, zamračil se. Povstání už bylo téměř potlačeno, a přesto zde Řím pořád ztrácí cenné muže.
To musí skončit.
V duchu už promýšlel, jak to udělá. Bude to chtít posílit infrastrukturu. Přivést sem více lidí, vybudovat pořádná města, aby na sebe vydělávala.
A především hradby. Pořádné, obří hradby, které přetnou Británii jako nůž hrdlo. Nad tou představou se zasnil.
Hadriánův val.

Hadriánův val
Autor Bobby Hill
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2021
Pořadí na BoardGameGeeku 508. (strategické), 1 035. (celkově)
Mechanismy Otoč a zakresli, budování města, správa surovin, ekonomika

Trend posledních let velí: nemáš-li v portfoliu alespoň jednu škrtací hru (něco & write), jako bys nebyl. V Tlamě si tuto „povinnost“ splnili už s kapesní rychlovkou Druhá šance, ale nezůstali u ní. Pořídili jí totiž nevlastního bratříčka, který byl od malička krmen růstovým hormonem. Hadriánův val si na český trh naklusal v doprovodu jiného příbuzného ze vzdáleného kolene, Nájezdníků ze Skýtie

Piktové, přijďte si pro nás!

Vyzbrojen pořádnou dávkou skepse jsem se vrhl na pravidla. Jsou dobře napsaná, ale první pokus (průchod pravidly+partie) celkem bolel, částečně kvůli tomu, že jde v podstatě o standardní eurohru (překvápko!), částečně kvůli specifikům propojení náročné hry se zaškrtáváním. S každou další partií už ale bylo naše soužití harmoničtější a s hladším průběhem.

V celkem šesti kolech si vy a až pět dalších ambiciózních římských velitelů stavíte svoji vlastní část legendárního Hadriánova valu, abyste civilizovanou říši ubránili před nájezdy barbarských Piktů. Činíte tak využíváním surovin a levné, nucené i dobrovolné pracovní síly, kterou symbolizují meeplové 4 barev (služebníci, civilisté, stavitelé a vojáci). Každý hráč nafasuje dva papíry se změtí bílých políček různých tvarů, malou hráčskou desku a balíček karet (pro všechny hráče stejný). A jde se budovat socialismus, ehm, tedy obrana proti barbarům.

6 kol, která rozhodnou o osudu Británie

Na každé kolo obdrží všichni hráči základní sestavu pracantů a surovin ze společné karty, která se otočí (to je ta část flip – otočení karty), další zdroje získá každý hráč dle své úrovně infrastruktury (meeplové a suroviny navíc, možnost zaškrtnout si políčka v jedné z bodovacích stupnic) a zbytek si vybere z jedné ze dvou karet, které má k dispozici na dané kolo.

Druhou kartu použije jako jedno ze šesti bodovaných kritérií na konci hry, což trochu pomůže usměrnit taktiku pro zbytek partie. Před každým hráčem se tak postupně navrší hromádka dřevěných komponent, se kterými může začít kouzlit. Mechanismus je jednoduchý, vždy zaplatíte jednu či více komponent (panáčci různých barev nebo suroviny) a zakšrtnete jedno z políček na některém ze dvou papírů, symbolizujících všechny prvky vám přidělené části valu.

Levý papír je primárně o infrastruktuře (legionářské kohorty, stavba valu, produkce surovin a dělníků, stavba pevnosti), druhou část zabírají bodovací stupnice 4 vlastností (sláva, zbožnost, udatnost, disciplína). Ty jsou alfou a omegou celé hry a čím dál v nich dojdete, tím většího bodového zisku se dočkáte. Za posun na nich nelze platit přímo, ale musíte využívat bonusy ostatních políček.

Bonus, kam se podíváš

Tím se dostáváme k pravému papíru, na kterém se odehrává to pravé kouzlo hry. Najdeme na něm pět stupnic občanů (obchodníci, účinkující, kněží, úředníci a patricijové), kteří dále odemykají nové možnosti. Každý typ občanů má devítibodovou stupnici, na které postupujete buď placením civilistů, nebo získáváním symbolů dané stupnice. Na většině políček těchto stupnic se nachází bonus ve formě zisku panáčka různé barvy (tedy meepla zaplatíte a jiného meepla obdržíte, takové perpetuum mobile), suroviny nebo posunu na stupnici vlastností.

Kromě těchto bonusů odemykáte i možnosti škrtat v sekcích, které tematicky přísluší dané skupině občanů. Obchodníci mohou stavět prefektury (primárně kvůli zisku a produkci surovin) a trh, na kterém potom nakupujete zboží (z karet ostatních hráčů nebo společného balíčku). Účinkující vaše ostatní občany rozveselí buď představením v amfiteátru, nebo tréninkem a bojem gladiátorů (ti si jdou pro slávu za vítězství, nebo zbožnost za smrt v písku arény). Kněží se v zahradách starají o pozvednutí ducha či využití zbloudilých oveček = meeplů, které nemáte jak jinak využít). Úřední sluhové jsou úplatná sebranka, která se v lázních nechá přesvědčit, aby zapomněla na vaše bitevní nezdary, případně vám v rámci soudního dvora přidělí nedobrovolné pomocníky (=další meeply). Patricijové v sedlech koní pak objíždí kohorty (a pomáhají s bojem proti Piktům) a nebo se vydávají zmapovat širý svět, kde tu a tam najdou meepla či surovinu.

Na konci každého kola se ještě musíte ubránit nájezdům Piktů, kterých postupně přibývá. Klíčem k úspěchu je mít připravenou tu část obrany (levá, prostřední a pravá kohorta), na kterou bude směřovat útok. Ten je odhalen otočením karty z balíčku Piktů (jejich karty mají celkem 3 části, jedna se využívá na zisk meeplů a surovin na dané kolo, další právě na určení útoku a zbývající na hodnotu zboží a sílu soupeřících gladiátorů. Velmi elegantní řešení).

Dohromady se jedná o pořádný mozkovar, políček je totiž hromada a hlavne ze začátku (nejen u prvních partií, ale na startu všech dalších) budete dlouze dumat, jak partii zahájit, možností je tolik!

Hladce namazaný stroj, jako když pero po papíře sviští

Jenže pak se to rozjede a roztočí se naprosto neskutečná spirála plná bonusů, uspokojení, nových možností, které se vám otevřou… Musím uznat, že jsem byl naprosto zaskočen tím, jak hra funguje a s čím mám tu čest. Tohle totiž není žádná kreslící pitomost, tohle je regulérní eurovka, která místo šoupání desítek ukazatelů pracuje s elegantním řešením: prostě si to vyškrtejte, na další partii dostanete zase čistý papír.

V každé z partií (zabere asi hodinu) si každý hráč jede sám za sebe a herní čas neskutečně rychle utíká. Než se nadějete, je šesté kolo a vy byste tak rádi dokončili ještě tohleto, dostavěli tamto, nahnali těch pár bodů navíc. Naštěstí nelze splnit vše a spousta políček zůstane smutně bílá. A to je dobře, protože motivace do dalších partií byla jedna z hlavních obav po pár zahráních. Některé taktiky se ukazují jako lepší než jiné, ale přiznávám, že jsme ještě nerozklíčovali univerzálně platný postup. Náhoda napomáhá tomu, aby to nebylo tak lehké, takže suroviny pro každé kolo jsou náhodné, stejně tak útoky Piktů. Dalším prvkem jsou dvojice karet, které vám přijdou do ruky a vy z nich vždy jednu vyberete pro zisk meeplů a surovin a druhou pro bodování na konci hry.

Hra je opravdu parádně návyková a hráčům toužícím po uspokojení za povedené tahy servíruje tak olbřímí porci, že jsme to už dlouho neviděli. Slabost k tendencím využívání jedné taktiky tu sice je, ale jakmile si budete připadat, že jedete dokola to samé, využijte do češtiny přeloženou sólo kampaň, která vaše vypilované tahy pořádně naruší. Příjemným zjištěním bylo, že ač hra zdánlivě svádí k tomu opravovat své tahy a znovu dokola přehodnocovat optima, reálně se to nestávalo a vždy se jednalo o to, že několik možností, co dělat je ekvivalentně dobrých a nezhroutíte se, když vyberete některou z nich. Na ty ostatní je totiž většinou prostor o chvíli později.

Jedinou slabinou tak zůstává extrémní solitérnost hry. V podstatě si nevšimnete, zda hrajete sami, ve dvou nebo v plném počtu šesti hráčů. Každý si šolíchá to svoje a jen čekáte mezi jednotlivými koly, než si nejpomalejší hráči dokreslí květinky do všech vyškrtaných políček. Je to trochu škoda, ale s chutí to hře odpustím už za to, že dokáže zabavit až šest hráčů najednou a pořád se jedná o seriózní a svižné euro.

Hadriánův val nás dostal. Jde o chytrou, elegantní a svižnou hru, která přináší svěží vítr mezi ryzi eura a královsky baví. Nebojte se škrtání (papírů jsou v krabici dva pořádně tučně štosy a hned tak vám nedojdou), protože jde jen o elegantně vyřešenou nutnost šoupat s desítkami komponent. Milovníci budování, dobře odvedené práce a pocitu uspokojení, tady jsou pro vás sváteční hody!

Nejsofistikovanější flip & write hra na trhu je jednoduše vynikající budovatelské euro a vůbec nám nevadilo, že se místo šoupání komponentami škrtá na papírech.