Popíjení černého čaje nevěstí vždy jen odpolední idylku. Někdy je to zkrátka nutnost. Své o tom ví Doramo Krásová. Pochází totiž z rodiny, kde se dědí podivuhodné nadpřirozené schopnosti, které svým nositelkám pomáhají nejenom v běžných, ale zvláště v těch nebezpečných případech. Nebezpečí dávno představuje pro Doramo ozvěny vzdálené minulosti a jako nejstarší dcera advokáta Krásy, u něhož pracuje jako asistentka, si užívá vlastní nezávislost, naplnění ambicí i příslib nové éry, kterou slibuje mladá československá republika. Jednoho dne však slečna Krásová potká v kině okouzlujícího Oswalda Steina, a přestože to vypadá na začátek slibného milostného vztahu, noří se Doramo stále více do ohavných tajemství, které rodinu Steinových obklopují. Jak zemřel Oswaldův bratr? Co se stalo s druhým, který je považovaný za blázna? A co se děje za dveřmi vily bohaté paní Törberové?

Autorka Irena Moravcová není na poli fantastiky žádný nováček. Její povídky opakovaně zabírají přední příčky v přední české soutěži fantastiky O cenu Karla Čapka. Většina z nich je součástí tzv. Čajového cyklu, příběhů o rodině, ve které se dědí zvláštní schopnosti. Přestože do tohoto cyklu není přímo řazená povídka Cizinec (Mlok 2017) rozhodně stojí za zmínku. Kromě toho, že je mimořádně kvalitně napsaná, námětově z ní vychází právě Dům roztříštěných snů.

Prvorepubliková fantasy detektivka Dům roztříštěných snů zaujme rozhodně překrásnou art decovou obálkou. Nakladatelství Straky na vrbě bych také ráda pochválila za prozíravé rozhodnutí vydat knihu v pevné vazbě a nikoliv paperbacku. Pevná vazba se k příběhu zkrátka více hodí a hlavně nedojde k žádné větší újmě během nebo po přečtení. Autorkou nádherné přebalové ilustrace je Jana Šouflová, za ilustracemi uvnitř knihy stojí Eva Letáková.

Děj knihy se odehrává v prvorepublikové Praze a na první dobrou je zde znát, jak dobře autorka pracuje s dobovými reáliemi, aby vykreslila skutečně uvěřitelnou atmosféru. A to se jí daří v průběhu celého příběhu. Ocitáme se na kraji dvacátých let, v nichž ještě doznívá ozvěna starých monarchistických časů a zejména první světové války.

Autorčinou devízou je vypravěčský um, který už několikrát ukázala právě v povídkových soutěžích. Moravcová má příjemný styl, díky čemuž příběh příběh rychle ubíhá, stejně jako počet přečtených stran. Napínavá, neotřelá zápletka s kapkou nefalšovaného hororu pak zaujmou zvláště po prvních úvodních kapitolách. Děj sám o sobě není moc komplikovaný, ale tvoří ho několik linek, které se zaplétají do sebe, ale vzhledem k tomu, že spolu všechny souvisí, dostane čtenář ke konci uspokojivé rozuzlení.

Příběh, který je na každém kroku okořeněný ne kapkou, ale pořádnou porcí nadpřirozena, by však nebyl nic bez sympatických postav. Už v povídce Cizinec mi nejvíce k srdci přirostly právě bravurně napsané ženské postavy a ani v Domě roztříštěných snů to není jinak. I když je Doramo hlavní hrdinkou, nejvíce jsem si oblíbila  Leopoldinu, která je oproti Doramo prozíravější a tak nějak vyzrálejší.  Á propos Doramo – v příběhu jsem několikrát velmi ocenila autorčinu kreativitu při výběru jmen ženských hrdinek i vysvětlení toho, proč se jmenují, jak se jmenují. Toto, včetně historického slovníčku, který je příjemným zpestřením, najde čtenář na konci knihy. Co se mužských charakterů týče, ty už mi trochu splývají a někdy působí poněkud černobíle, ale i mezi nimi si čtenář najde svého favorita.

Jako prvotině se ani Domu roztříštěných snů nevyhnula sem tam nějaká ta moucha. Jsou to zejména opakující se scény, kvůli nimž působí příběh rozvláčně a místy polevuje v napětí. Druhým bodem, u kterého jsem se zastavila, byla sama Doramo. V porovnání s Lolou v Cizinci, jejíž jednání bylo opodstatněné a strach a nejistota bravurně uchopené, působí Doramo jako sebejistá žena, která zná své schopnosti a umí je používat, ale na několika místech zcela nelogicky tápe, jako by se autorka nemohla rozhodnout, které verzi své hrdinky dá přednost.

Výtkám navzdory je Dům roztříštěných snů kniha, kterou přečtete jedním dechem a snadno se ponoříte to tajemství obklopující hned dvě rodiny. Spolu se sestrami Krásovými se vydáte po stopách záhadného tvora, který stojí za neštěstím provázejícím jeden bohatý dům i jeho obyvatele. A pokud vám příběh rychle uběhne, ale svět, ve kterém je nevinné popíjení čaje předzvěstí budoucích trablů, nebudete chtít opouštět, doporučuji si jako přídavek přečíst autorčina Cizince. Rozhodně stojí za to!

Autor: Irena Moravcová

Vydal: Straky na vrbě, 2021

INSB: 978-80-88346-08-1