Přichází Bard z Rilanty, aby potěšil všechny naslouchající svými písněmi, ale zároveň i pomohl zachránit svět před temnými elfy. Mladý tvůrce Filip Okáč napsal velice zajímavou knížečku pro všechny příznivce klasické fantasy.

Pro vydání svého dílečka si vybral nakladatelství Pointa, které funguje na bázi crowfundingu. V nedávné době se navíc přidalo do stáje Albatros Media a troufám si tvrdit, že mu to rozhodně pomohlo. Knížky vycházející pod touto značkou jsou díky tomu o něco více vidět a mají větší šanci na úspěch. Většinou se jedná o projekty začínajících autorů a nejinak je tomu u Filipa Okáče.

Ten se rozhodl, že hlavním hrdinou bude trochu netradiční postava. Místo bojem ostříleného bojovníka tu najdete barda, který to sice neumí s mečem, ale svými písněmi dokáže rozehřát nejedno srdce. Jednoho dne se rozhodne vyrazit na cesty napříč všemi pěti královstvími, aby načerpal novou inspiraci. To však ještě netuší, jaké nebezpečí ho čeká a jak dokáže změnit chod celého světa.

Musím říct, že mě Bard z Rilanty velice příjemně překvapil. V útlé knížečce najdete velice sympatický příběh klasického fantasy, v němž potkáte mnoho ras od lidí, přes trpaslíky až po elfy. Autor se snaží nezakládat své postavy na provařených vlastnostech, ale vnáší do své fantastiky i některé originální prvky.

Postava samotného Barda je velice sympatická. Nejedná se o žádného suveréna a namyšlence, ale postupem času se z obyčejného pěvce stává velice důležitou postavou. Vedle něj ovšem mají na chod událostí podíl i mnozí další jedinci. Potkáte tu hodné i mocichtivé elfy, kteří nakonec budou muset bojovat proti sobě. Vážené pány trpaslíky, kteří rozhodně nebudou jen tak přihlížet. A samozřejmě mocné lidské krále, někdy už trochu sešlé věkem, ale stále s velkou silou. Opomenuta nezůstala ani magie, i když je v tomto případě značně skrytá. Přesto brzy zamíchá kartami a ukáže svou nebezpečnost.

Jak se dá vlastně velice brzy předpokládat, všechno postupně směřuje k významné bitvě národů. Zapojí se do ní téměř všichni a bude to poměrně slušná řež. Ovšem stejně jako většina ostatního obsahu této knihy, trpí i popisy bojů jedním nešvarem. Všechno je dosti uspěchané.

Celý příběh se vešel na jen něco málo přes sto stránek. Měl přitom slušný potenciál rozvinout se ve velice pozoruhodnou fantastickou podívanou. Bohužel se však většině událostí (včetně bitvy) dostane méně prostoru, než by si zasloužily. Je to podle mě velká škoda, ale budu se těšit, že v budoucnu se autor daleko více rozjede.

Bard z Rilanty je rozhodně svěžím větrem do české fantasy a slibuje dalšího pozoruhodného tvůrce, který by do budoucna mohl být velkým objevem. Nabídne příběh s klasickými rasami jako jsou elfové či trpaslíci, které prostě máme všichni rádi. Nač vymýšlet další nesmyslné mutace, když tu máme tolik oblíbené charaktery.

Jen škoda té útlosti. Zápletka, potažmo představení postav a celého světa se klidně mohlo rozprostřít na třista nebo čtyřista stran. Takto působí všechno trochu uspěchaně a potenciál byl využit jen částečně. Budu se však opravdu těšit na příští pokračování. Autor v jednom rozhovoru prozradil, že do budoucna by rád tento fantasy svět využil a nabídl prostřednictvím něho další úžasné příběhy.

Autor: Filip Okáč

Autor obálky: Jiří Dvorský

Vydala: Pointa, Albatros Media, 2021