Wolverine zaklel, když se namáhavě zvedal ze země. Nechat se házet Colossem po nepřátelích ho sice vždycky bavilo, ale to by se ten plechovej mamlas musel umět trefit! Teď už celý rozbolavělý stál opět na nohou. S bolestí se dá žít, ale přežiju tuhle misi s Piotrem a.k.a. Colossem? Nemrsknul se mnou ten parchant o zeď náhodou naschvál? Poté, co jim náhoda zpackala začátek mise, museli se stáhnout zpátky do bezpečí Xavierova institutu. Jejich pouto přátelství prostoupila určitá hořkost a dosavadní sehranost vzal čert. Kdo to ale měl čekat? Ještě teď měl Logan před očima moment, kdy jeho ruský kamarád naprosto nechápavě zíral na svého krajana Omega Red, kágébáckého padoucha, který se odkudsi zjevil během jejich rutinního pátrání po mladých mutantech v jednom africkém zapadákově! Teď, na palubě Blackbirdu, byl Logan ale rozhodnutý misi splnit za každou cenu. Sakra, už zase bude muset dělat to, v čem je nejlepší!

X-MEN: Povstání mutantů
Autoři Richard Launius, Brandon Perdue
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 60–120 minut
Rok vydání 2021
Pořadí na BoardGameGeeku 6 202. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, sólový režim, házení kostkami

X-MEN: Povstání mutantů je kostková kooperativní hra pro jednoho až šest hráčů a jedna mise vám zabere 1 až 2 hodiny. Tematicky hra těží z prostředí marlevovských komiksů a herně je naroubovaná na deset let starou kostkovou horrorovku Temné znamení. Hru původně vydanou vydavatelstvím Fantasy Flight Games vymysleli Richard Launius a Brandon Perdue. Právě Launius je autorem zmíněného Temného znamení a dalších her z prostředí Call of Cthulhu. Povedlo se jim použít osvědčené principy na i na popkulturní licenci?

Kostky a exploze

Úplně základním principem X-MENů je snaha naházet na kostkách určitou kombinaci symbolů. Že nemůže žádný člověk dokázat porazit náhodu? Možná. Ale jste přece mutanti, další stupeň v evoluci člověka! A tak máte k dispozici spoustu zvláštních schopností a triků, jak kostky přelstít. Pojďme se tedy podívat na celý postup hraní.

Hrou vás provede některá z osmi připravených dějových linek. Každá z těchto linek je jednak malým příběhem, jednak vlastně samostatným módem hry samotné. To znamená, že každý příběh přidává k základním pravidlům nějaká tematická pravidla navíc, čímž trochu mění styl hry. Pokud se rozhodnete zahrát si například dějovou linku Hrozba sentinelů, můžete se spolehnout na to, že vás tihle robotičtí potírači mutantů budou pronásledovat doslova na každém kroku. Dějové linky jsou označeny jedním až třemi stupni náročnosti, díky čemuž si můžete předem promyslet, na jak dlouhý a obtížný herní zážitek se právě cítíte.

Kolik mutací máš, tolikrát jsi X-MEN

Další důležitou volbou bude samozřejmě vaše mutantí identita. Hra nabízí opravdu širokou paletu komiksových charakterů od těch, které zná snad každý díky filmové sérii, jako jsou třeba Wolverine, Storm, Phoenix, Cyclops a Gambit, až po ty, kteří jsou známí spíš mezi komiksovými fandy, například Armor, Shadowcat, Magic a další. Každý hrdina má svou specifickou sadu kostek, které jsou mu k dispozici, a nějakou speciální schopnost, jež mu obvykle umožňuje manipulovat výsledkem hodu kostkami. Najdou se ale i podivnější schopnosti – třeba taková Rogue umí úplně zkopírovat zvláštní schopnost nějakého jiného hrdiny. Všichni hrdinové mají navíc ještě karty asistence, jež jim umožňují vypomáhat si na misích a propůjčovat si mezi sebou jak kostky, tak zvláštní dovednosti. Tenhle aspekt kooperace mezi hráči je v Povstání mutantů klíčový a opravdu hodně si pomůžete už správnou volbou hrdinů, kteří si budou schopni dobře pomáhat.

Padouši a globální hrozba

Zbývá rozložit na stůl všechny zbývající karty a propriety. Jsou jimi karty misí, které se odehrávají na několika kontinentech, dále karty představující školu profesora Xaviera, kde se hrdinové mohou léčit nebo si vycvičit nějakou schopnost. Temnou stránku hry představují karty padouchů, kteří na vás mohou nečekaně vyskočit, a karty hrozby – ty se odkrývají vždy na konci kola podle aktuálního stupně hrozby. Hrozba představuje napětí mezi mutanty a lidstvem a zvyšuje či snižuje se podle vašich úspěchů nebo selhání na misích. Pokud hrozba převýší stupeň 15, prohráli jste, naopak, pokud se vám ji daří udržovat na nižších hodnotách, budete mít hru snazší. Jenže už to udržování hrozby vlastně vůbec snadné není. Nakonec ještě poskládáte kartonový model Blackbirdu – speciálního letadla ve kterém se X-MENI vydávají plnit mise. Blackbird vypadá pěkně a funguje jako lokace nula. Vždy když váš hrdina dokončí misi, vrátí se zpátky na palubu oprášit svůj superhrdinský kostým.

Nasedat do Blackbirdu, letíme na misi!

A teď se už můžete vydat do akce! Vaše první kroky nejspíš povedou na nějakou běžnou kontinentální misi. Něco podivného se přihodí třeba v Oceánii a vy skočíte do Blackbirdu a letíte záležitost vyšetřit. Karta mise má několik řádků zvaných cíle a každý cíl sestává z několika (obvykle dvou až tří) podmínek – symbolů na kostkách. Pokud cíl splníte, můžete ho zakrýt žetonem úspěchu. Podmínky mise většinou odpovídají jejímu charakteru, takže u bojové mise musíte naházet víc útoků, zatímco u mise průzkumné to bude chtít třeba víc spolupráce. Hráči, kteří můžou být na misi maximálně tři, se po jednom střídají v pokusu o splnění cílů, přičemž se snaží využít svých speciálních schopností. Za každou splněnou misi vás čeká nějaká odměna, může se k vám třeba přidat mutantí kamarád nebo váš tým na misi utvoří nějaké pouto, třeba se do sebe zamilují. Pokud selžete, doposud splněné cíle už zůstanou zakryté, přesto vás ale čeká nějaký trest, obvykle ztrácíte životy nebo se v důsledku vašeho selhání zvýší hrozba.

Hrozbu vyhodnotíte jako následující krok, vezmete si kartičku hrozby z odpovídajícího stupně a vyhodnotíte její efekty. Ty nejsou nikdy příjemné. Někdy můžete přijít o kostku na příští misi, ale může na vás vyletět třeba i sentinel – robotický lovec mutantů, který se usídlí na nějaké nesplněné misi a zkomplikuje vám její dokončení. Hrozba se zvyšuje za každou nesplněnou misi a nepraženého padoucha, a pokud si na ni nedáváte pozor, může vám setsakramentsky zkomplikovat život. Vyhodnocení hrozby se totiž nevyhnete a v téhle fázi někdy opravdu nemile úřaduje náhoda! Pokud vám přijdou za sebou ty nejhorší karty hrozby, začnete se pěkně točit v kruhu, ve kterém se snažíte vyřešit nové a nové problémy a nemáte možnost se posunout dál v příběhu. To může být docela demotivující zvláště pro hráče, kteří si chtějí užít příběh a těší se na finální zúčtování.

Zúčtujte s nimi na dobro

Zúčtování je poslední příběhová mise, při jejímž začátku sklidíte ze stolu téměř všechno a budete se soustředit čistě na souboj s hlavním záporákem. Při vyložení vypadá opravdu působivě. Přes několik k sobě složených karet se rozkládá velký obrázek posledního souboje a čeká vás tady několik cílů, které je potřeba splnit víckrát. Během zúčtování už nemáte možnost léčit se, vycvičit se a jinak si vylepšovat hrdinu, je tedy dobré přijít na bitku připravený. Pokud se hráčům podaří splnit všechny cíle na zúčtování, pak slavně zvítězili a můžou si vychutnat závěrečný příběhový epilog na zadní straně karty. Pokud ale všichni hrdinové padnou, pak hru nadobro prohráli.

Krása lazerová

Vizuální prezentace se povedla na výbornou. Celá rozložená hra připomíná komiks, komponenty včetně kostek hrají všemi barvami a o exploze není nouze. Ilustrace na kartách se stylem odkazují ke starým dobrým devadesátkám, ale byly všechny nakresleny speciálně pro tuhle hru, nejde o žádný recyklát. Použité kreslené kartonové figurky mi přijdou mnohem vhodnější než plastové figurky, které by tolik nezachytily komiksovost. Škoda, že některé karty misí nebo hrozeb používají pouze generickou grafiku bez ilustrací. Pro hlubší vtáhnutí do hry by pomohlo i maličko víc příběhového textu.

Kolik mutantů je ve vaší herní skupince?

X-MEN: Povstání mutantů bude pro mnoho herních partiček rozporuplná hra. Pokud máte rádi XMENy a orientujete se v jejich světě i za hranicí filmů, bude se vám tahle hra líbit neskutečně. Pokud vám nejsou proti srsti samotné kostky. Naproti tomu kamarádi, kteří X-MEN neznali vůbec, rychle ztráceli důvod k dalšímu házení kostkami a třeba některé texty z příběhových karet na ně působily vyloženě směšně, protože se v nich pojmy z komiksů používají bez vysvětlení. Vezměte si třeba následující, trochu lámaný text, který jsem se snažil procítěně přečíst: „Bomba však selže a nevybuchne. Quicksilver, speedster Bratrstva, změnil názor. „Nechtěl bych, aby jejich krev ulpěla na rukách mé sestry,“ ušklíbne se.“ No, zřejmě jsme zabránili tragédii, ale ostatní hráči se na mě dívali poněkud nechápavě až ustaraně. Hlavně, že se nikomu nic nestalo.

Jako nejsnazší cíl kritiky se samozřejmě nabízí kostky. Tady ale problém nevidím. Kostek se nebojím a hra podle mě nabízí spoustu možností, jak zařídit, abyste nakonec získali požadované symboly. Je to spíš trpělivost až odolnost vůči stereotypu, na které je hra náročná. Děláte tady totiž prakticky celou dobu to samé, a pokud se budete snažit hru uspěchat a proletět, potrestá vás za to ještě delší herní dobou a větší náročností. Povstání mutantů naopak boduje, pokud si chcete zahrát opravdu na ty dvě hodinky, spíše ve větším počtu hráčů, a bavit se při utváření pout mezi hrdiny, rozdělovat si mezi sebou strategicky mise a domlouvat se na vzájemném asistování. Prostě prožít si takový ten obyčejný život superhrdiny 🙂

X-MEN: Povstání mutantů je stylová komiksovka, jež potěší hrdiny, kteří se nebojí souboje s náhodou, a pro fanoušky X-MENů je téměř povinnou součástí herní sbírky.

Autorem recenze je Igor Krejčí.