Vesmír je nekonečný a je v něm nespočet galaxií. A jednu obývají i proslulí kosmodraci! Právě do té se vydáváme na hon. Ptáte se proč? Tím se raději nezdržujte a honem začněte verbovat posádku, ať na vás nějaký kosmodrak vůbec zbyde.

Kosmodraci
Autor Richi Haarhoff
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 3–5 hráčů
Časová náročnost 15–20 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2021
Pořadí na BoardGameGeeku zatím nehodnoceno
Mechanismy Draftování, sbírání sad, štychová hra

Kosmodraci jsou nová štychová karetní hra pro tři až pět hráčů. Hru vymyslel začínající slibný tvůrce Richi Haarhoff a česky vydala TLAMA games. Doporučený věk je od deseti let, ale jsem si jist, že hru zvládnou odkoukat i mladší ročníky. Podobně to vidím i s herní dobou, uváděných 20 minut vám zaberou tak první dvě hry, pak už to sviští i v polovičním čase!

Nabrat ten správný kurz

Kosmodraci jsou v kosmokostce štychovka okořeněná sbíráním sad a útočením na ostatní hráče. Zvítězí hráč, který má na konci hry nejvíc bodů, k čemuž budete potřebovat nějakého chyceného kosmodraka, ale i správně poskládanou posádku. Dobře přeložená a přehledná pravidla najdete v malém jedenáctistránkovém sešitku, který prolétnete během deseti minut.

Hra samotná probíhá vlastně na dvě fáze. Nejprve hráči dostanou karty svých kosmických lodí a ty potřebují napěchovat posádkou. Tohle verbování sympaticky probíhá draftem, ale pro jednodušší variantu hry je možné si karty rozdat a ponechat. Každý hráč dostane 9 karet posádky, vezme si do ruky jednu, zbytek pošle doleva. Karty se vám v závislosti na počtu hráčů alespoň jednou vrátí a vy tak máte slušnou šanci posbírat si posádku podle svého gusta. Na podivné živly, které si do své kumpanie můžete přibrat, se podíváme za chvilku. Všichni na svých místech? Vyrážíme do druhé fáze – na hon na kosmodraky!

Jak už jsme si řekli, kosmodraka uloví vždy ten hráč, který vyhraje štych – tedy vyloží kartu posádky s nejvyšší hodnotou. Všichni vyberou jednu kartu, položí ji lícem dolů a naráz odhalí. V kosmodračím doupěti číhá sedm draků. Na začátku kola se jeden vyloží a vy se rozhodnete, jak moc vám stojí za ulovení. Každý kosmošupináč je nějak obodovaný, přičemž mají draci navíc i další vlastnosti, které vám po jeho ulovení mohou pomoci k výhře. A to je celý hon na kosmodraky! „Kéž by to pro ty pomatené lovce nebylo tak jednoduché!“ řekl by si drak. A naštěstí není, i když ve finále to jednoduché je, a to v dobrém slova smyslu.

Věrná posádka nebo nebezpeční maniaci?

Zahraní členové posádky s vámi totiž zůstanou na stole až do konce hry. Někteří jsou obodovaní podobně jako draci a jiní jsou zase součástí sad, jejichž kompletace vám může přinést nebo sebrat body na konci hry. Sady jsou tři – morálka, výzkum a zločin. První dvě vám na konci pomohou, členů té třetí chcete naopak mít co nejméně. Kromě příslušnosti do sad může mnoho členů posádky navíc provést nějakou okamžitou akci. Tady už to začíná být vážně něco jiného než obyčejné přebíjení vyššími hodnotami a na řadu přichází taktizování.

Akce, které má posádka k dispozici, jsou čtyři. Nějaký tvor vám přidá na vaši loď štíty, které vás chrání před poškozením, naopak ti zlomyslnější vám dokonce vaši loď bezhlavě poškodí. Opraváři ji naštěstí zase pomohou dát do pořádku. Poslední schopností je použití zaměřovačů – prostě vystřelíte vždy na toho hráče, který vyhrál štych a rozletěl se lapit kosmodraka. A takhle vás prosím mohou během kola několikrát sejmout klidně všichni vaši protihráči. Za každé neopravené poškození lodi vám jdou body dolů, takže si dvakrát rozmyslíte, jestli aktuální kosmodrak vážně stojí za proděravělý plášť vaší lodi. Tyhle čtyři jednoduché akce vás během chvilky vrhnou doprostřed nelítostné přestřelky, během níž se horlivě snažíte opravit hořící koráb a ideálně ještě chytit draka, nebo to aspoň pořádně napálit do vítěze kola. Typy ve vaší posádce pěkně tematicky sedí ke štychové hodnotě karty. Nižší hodnoty jsou spíše neškodní opraváři a výzkumníci, naopak silné karty jsou tak trochu nebezpeční magoři, kteří vám výměnou za jistotu výhry štychu neváhají podpálit loď nebo rovnou sebrat vítězné body. Je na vás, dáte-li přednost vyvážené posádce, nebo to risknete třeba jenom s hrubou silou. Možnosti máte omezené tím, co vám přijde během draftu, ale experimentovat se s tím rozhodně dá.

Kosmodračí halali

Po sedmém drakovi lovci odloží dvě nezahrané karty a jdou se počítat body podle bodovacích kartiček. Ty mají dokonce dvě strany s různými stupnicemi, z nichž si na začátku hry vyberete a můžete bodovat trochu jinak. Ohlídat všechny protihráče nemusí být ve vyšším počtu úplně sranda, takže v téhle fázi často přijdou i nečekaná překvapení. Podle her, jež jsem zatím odehrál, to vypadá, že body za poskládání setů vám nejspíš nepomohou tolik jako body za ulovené kosmodraky. Jsou ale rozhodující ve chvílích, kdy je to těsné. Naopak hořící neopravená loď vás stáhne totálně dolů, i kdybyste měli pochytanou celou promenádu draků. Musíte tedy opravdu najít vyváženou strategii.

Jak tahle kosmícká loď letí, vypadá a drží pohromadě?

Pro úspěšný hon kosmodraků je potřeba, aby vám v hlavě cvakala pravděpodobnostní mašinka a zároveň jste správně četli hru svých protihráčů. A nebo to chce prostě mít pytel kosmického štěstí, i tak se dá hrát. Jak asi vidíte, příběh v téhle hře není až tak důležitý. Řekněme, že je milé, že autoři vůbec nějaký nastínili. Vesmírné téma funguje pěkně a vy si budete připadat jako účastníci galaktického honu, ve kterém okolo vás sviští lasery a prostorem se vznáší kosmodraci, zatímco vaše loď začíná připomínat škvarek a vy nevíte, zda se vám tohle dobrodružství maličko nevymyká z rukou. Obrázky zmutované zvířecí posádky sedí velmi dobře k vlastnostem karet. Najdete tady hadí lasičky i šnekoještěry. Krabí pavouk (takže vlastně krabouk), který vám dá body výzkumu, je oblečený v laboratorním plášti a drží v ruce zkumavku, zatímco útočný krabouk má na hlavě pirátský klobouk a v ruce dalekohled. Kartičky kosmodraků mi oproti divoké posádce přišly méně výrazné, ale hlavně působí mírumilovně a bylo nám jich občas až trochu líto.

Rozhodně by vám ale mohlo být líto zničených kartiček, které se mi zdají být z papíru ještě tenčího, než je u her této cenové kategorie běžné. Přenášení hry zase znepříjemňuje příliš velké víko. To je o nějaký milimetr větší, než by mělo být, a při naklopení zcela volně odpadává. Naopak insert mi v tomto případě přijde spíše zbytečný a hra by se bez něj dala ještě trochu zkomprimovat. To všechno je škoda, protože díky úsporným komponentám a rychlému tempu hry je tohle hra ideálně do hospody nebo na letní večery pod stanem. Doporučil bych tedy karty raději obalit a víko aspoň zadělat gumičkou. To je pár fyzických vad na jinak promyšlené hře, která díky oboustranným kartám maximálně využívá svoje komponenty. Co se týče vybalancování hraní samotného, nemám příliš námitek. Nesedí mi snad jen možnost použít štíty na vykrytí poškození způsobeného vlastní posádkou. Na druhou stranu se u Kosmodraků jde snadno domluvit na různých domácích pravidlech a celkově si hru přizpůsobit podle svého gusta, což je pro mne zase další plus.

Kosmodraci jsou zábavná a návyková karetka, která krásně odsýpá i v plném počtu hráčů, rychle ji vysvětlíte, a přitom v malém balení nabízí dost napětí a strategie.

Autorem recenze je Igor Krejčí.