Sindibád se sklonil k podivné stopě. Chvíli ji zkoumal a pak se otočil na svého nosiče: „Medúza,“ řekl temně. „Hadí žena. Kdo se jí podívá do očí, zemře. Tohle bude tvrdý boj.“ „Už jsme zvládli horší,“ odtušil jeho společník. „Lidožravé opice, obry, velrybu,“ vypočítával na prstech, když se najednou z blízkého křoví ozvalo zašustění. Nosič se prudce otočil.
A zkameněl.

Unmatched: Souboj legend
Autoři Rob Daviau, Justin D. Jacobson
Počet hráčů 2/4 hráči
Časová náročnost 20–40 minut
Vhodné od 9 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 231. (strategické), 393. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, správa karet na ruce, různé schopnosti hráčů, týmová hra

Dvojice designérů Rob Daviau a Justin D. Jacobson mají zkušeností na rozdávání, a ještě by jim nějaké zbyly. Daviau pracoval třeba na Cthulhu: Death May Die (tak kde to sakra je, co, REXové?) nebo Pandemic: Legacy, Jacobson zase třeba na Dinosaur Tea Party, společně se potkali u Fireball Islandu. Unmatched je jejich další týmový počin, který probudil v deskoherním světě to správné šílenství spojené s chrlením nekonečného množství expanzí. Ale o tom až za chviličku!

Morituri te salutant

Podstata hry je prostá; v maličké aréně si to na férovku rozdají dva hrdinové nebo dva týmy po dvou hrdinech. Hra je tedy pro dva až čtyři hráče. V tomto balení dostanete na výběr čtyři postavy – Medúzu, Sindibáda, krále Artuše a Alenku z Říše divů. Každý má svůj balíček karet, které si zamícháte a masakr může začít.

Pravidla jsou jednoduchá. Každý hráč musí ve svém tahu vykonat dvě akce – buď si dobere kartu a pohne se (tzv. manévr), nebo zahraje kartu léčky (která vám nějak pomůže nebo podělá soupeře), nebo zaútočí. Boj funguje tak, že si vyberete útočnou kartu, soupeř zvolí obrannou kartu, tajně si je nachystáte a otočíte. Kdo má na kartě větší číslo, vyhrál a buď útok ustál, nebo soupeře přetáhne za rozdíl v jejich hodnotách. Některé karty přitom můžete posílit jinými a tvořit tak minikomba. A komu dojdou životy, pápá lálá, končí a prohrál, zatímco jeho avatar zvrací krev a vypouští duši. Protože Unmatched nikoho nešetří.

Deset způsobů, jak jej zabít

Pravidla hry jsem vám v podstatě vysvětlil – což je na hře nádherné, deset minut po rozbalení zahajujete první tah. Ale asi chápete, že si svou popularitu nezasloužila tím, že by její systém připomínal tradiční karetní válku. Její hlavní síla je v asymetričnosti. Každý hrdina je úplně jiný – někdo posiluje své útočné karty a dává řachy, někdo má hodně parťáků, kteří odvádí pozornost soupeře a otravují ho, další hraje zase jinak. Každá karta také nabízí sekundární schopnosti, takže můžete nepřítele pěkně překvapit.

Je jasné, že dosáhnout ideální vybalancovanosti v takovém případě není žádná legrace. Neodehrál jsem tisíce partií, abych vám řekl, že takový Artuš jich vyhrává 60 %, ale co je hlavní, ani jsem neviděl vyloženě silný nebo slabý charakter. Záleželo na hráči, na průběhu partie a občas na tom, kdo se nechal vycukat a vyblokoval nejsilnější obrannou kartou nepřátelský šťouchanec, takže následný brutální úder už neustál. Z toho mám radost, protože asymetrické hry můžou na tento neduh trpět.

Nejdřív střílej, pak se ptej

Silnou stránkou Unmatched je tempo hry. Uděláte dvě věci, hraje soupeř. Šup šup, žádné crcání, takže máte skutečně pocit, že se sekáte na bojišti, ne že hrajete šachy. Dalším kladem je relativní absence náhody. V boji vám nepomůže kostka ani nic podobného; prostě máte karty a s nimi hrajte. Pokud si stoupnete na špatné políčko, slíznete to. Vzhledem k tomu, že třeba Medúza má tři pomocníky, taktických variant máte přehršel. A spousta karet je univerzálních, slouží pro útok i obranu, takže neplakejte, že vám to „nedošlo“.

Vizuál za mě dopadl půl napůl. Herní plán (respektive dva, dobývání pevnosti z lodi a hrad s čarovnou zahradou) je nádherný, stejně jako figurky hrdinů, na deskové hry určitě nadstandardní. Z karet jsem ale úplně rozjásaný nebyl, i když někomu může pestrobarevný, trochu artový a lehounce psychedelický styl vyhovovat. Nicméně, ani jsem neměl pocit, že hraju ošklivou hru. Plusovým bodem je velikost krabice, která se vám pod trička do kufříku na chalupu určitě vejde.

Já ti povím, co bude dál

Unmatched má už teď hodně rozšíření, která zvyšují už tak obstojnou variabilitu hry. Albi prohlásilo, že mají v plánu ji rozvíjet, a i když zatím přesnější info nemáme, pokud dodrží slovo, je se na co těšit. V expanzích běhají tvorové jako tyranosaurus rex, Robin Hood, marvelovští hrdinové a podobně. A co si budeme říkat, tahle hra prostě něco navíc chce.

Legendy, jež prolévají krev

Král Artuš – pokud jste se chtěli stát králem ve středověké Británii, museli jste být největší, nejagresívnější řezník. A to je přesně Artuš. Zapomeňte na hrdinské písně a naleštěná brnění, tenhle chlap chce prostě přijít až k vám a rozpárat vás dvěma seky. A jestli mu to dovolíte, díky posilování svých útočných karet a trikům kámoše Merlina to chutě udělá.

Medúza – žena s hadí hlavou a pohledem ostřejším než Modrá ocel bojuje nejraději na dálku. Patřičný distanc jí pomáhají udržet tři harpyje, které sice nic nevydrží, zato můžou soupeře zle okousat. A když náhodou přijde dost blízko, zkamení a můžete si ho dát třeba na zahradu.

Alenka – Říše divů není růžový sad, a aby Alenka přežila, musela se naučit hodně fíglů. Tím hlavním je, že se zvětšuje nebo zmenšuje, takže má bonus buď do útoku, nebo do obrany. Jejím parťákem je strašlivý Tlachapoud, kterému se nechcete postavit do cesty ani v tanku.

Sindibád – mořskými větry ošlehaný mariňák Sindibád získal během svých cest po sedmero mořích přehršel zkušeností, které mu pomáhají v třenicích. Za každou kartu cesty, kterou použijete a dáte do odhazovacího balíčku, se další taková karta posílí, takže Sindibád v průběhu partie zraje jako víno. K tomu se umí léčit a má pomocníka nosiče.

Na druhou stranu, na to, že mým prvním dojmem byl nechápavý údiv, hra funguje parádně. Jednoduchá, rychlá, taktická a zábavná, s potenciálem stát se jednou z nejlepších dvojkovek na českém trhu. Klidně si ji zahrají i děti, které se nedávno naučily číst. A její nákupní cena je také velice rozumná. Takže pokud chcete místo eura zase jednou sáhnout po staré dobré bojovce, neváhejte. Souboj legend se do vaší sbírky totiž bude parádně hodit.

Rychlá, jednoduchá a taktická bojovka pro dva až čtyři hráče nabídne hodně srandy s minimálním vstupním vkladem.