Lena si v hlubokém močálu vzala život a stala se z ní navka, budoucí bludička. Ke své přeměně však Lena potřebuje zvládnout to hlavní: nalákat do močálu lidskou duši. Na splnění úkolu má sedm dlouhých let, ale po střetu se zákeřnou strigou se Lenina lhůta změní na pouhých sedm dní. Zvládne temným vodám přivést duši člověka, nebo ji samotnou čeká věčné zatracení?

Světla nad močálem jsou vítězným textem 4. ročníku literární soutěže Hvězda inkoustu na téma slovanská mytologie. Autorka knihy, Lucie Ortega, není na literárním poli žádný nováček, přestože jsou Světla nad močálem její první tištěnou knihou.

Kniha na první dobrou rozhodně zaujme už svou krásně vyvedeno obálkou ve stylu Alfonse Muchy, která zpodobňuje dva životy hlavní hrdinky. Secesní motivy se ostatně knihou vinou jako zlatá nit a dotváří kouzelnou atmosféru močálu, který díky tomu nepůsobí jako pouhá pohádková kulisa, nýbrž jako mystické místo, které paralelně existuje  s naším moderním světem. Ten Lena dobrovolně opustila, ale záhy se do něj nedobrovolně vrací, aby močálu přinesla duši v podobě Lukáše, začínajícího podnikatele, který se chystá přebudovat okolí močálu na prostor s penzionem. Lena se ke své smůle s Lukášem spřátelí a stojí před těžkou volbou, zda Lukáše zabít a zachránit močál, nebo obětovat sebe a ztratit nejenom svou duši, ale i novou rodinu, která ji bez výhrad přijala. Kromě nelehké situace se Lena musí postavit zákeřné strize i minulosti pána močálu.

Téma i zápletka se povedly. Zatímco téma je v záplavě young Adult a new Adult literatury, pomineme-li Grishaverse od Leigh Bardugo, který na slovanských prvcích staví také, zatím neokoukané, s dějovou linkou si Lucie Ortega vyhrála a dokázala svůj svět vykreslit smysluplně, také děj ubíhá v dobrém tempu a, alespoň zpočátku, nedrhne.  Rovněž se příběhu nedá upřít velká čtivost, díky čemuž v podstatě knihu z ruky nepustíte.

Hlavní hrdinka je průměrná dívka, která se i po své smrti musí vypořádat se svou minulostí. Zajímavým zpestřením jsou Leniny vzpomínky, které ji propojují se starým životem, a které čtenáři osvětlují důvody jejích minulých i přítomných rozhodnutí. Lena nevládne žádnou speciální schopností, avšak její minulost z ní v močále činí tak trochu raritu, která zaujme i jeho pána, Diviše Nemoje a Lukáše, mladého muže, jehož osud se s tím Leniným krátce, ale zásadně protne. Milostnou linku autorka načrtává ve velmi jemných obrysech a rozhodně umí překvapit.

Protože kniha inspiraci znatelně čerpá ze slovanské mytologie, setká se tu čtenář se známými i méně známými stvořeními a božstvy. Kromě hlavních aktérek, kterými jsou navky i hotové bludičky, jsou to především strigy, které hlavním hrdinkám připraví nejednu nesnáz, vodníci, skřítkové domovojové (tady popsaní jako domovníci) a v neposlední řadě samotný Kostěj s Moranou a Veles s Mokoší. Samotná Atmosféra je podmanivá a kouzelná, ale zhruba od poloviny začínají děj i atmosféra slábnout. Čím víc se Lena noří do problémů a nových výzev, tím víc pokulhá i samotný překombinovaný příběh, který se bortí pod tíhou nových nápadů. V závěru autorka naštěstí nespadla do nucených klišé, díky čemuž působí příběh uceleně a v posledním záchvěvu kromě druhého dechu chytí i ztracené kouzlo velmi slibného začátku.

Světla nad močálem jsou navzdory svým nedostatkům čtivou a nápaditou knihou ze světa, který se v tom našem objevuje pouze a jen v tradicích a legendách. Nevychází vstříc předvídatelným zápletkám ani (hořko) sladkým koncům a díky vypravěčskému talentu autorky si čtenář výpravu mezi navky a bludičky opravdu užije. Lucie Ortega má jako autorka rozhodně co nabídnout a věřím tomu, že o ní ještě uslyšíme.

Autor: Lucie Ortega
Vydal: Fragment, 2021
ISBN: 978-80-2534-820-8