Cedric se opřel o zábradlí a odklepal popel z doutníku do moře. „Víte, Carolyne,“ zahlaholil a ukázal svítícím koncem do dálky, „že padesát mil tím směrem leží Ďáblovy ostrovy? Na nich dosud žijí původní kmeny lidojedů. Evropské lodě se jim vyhýbají jako čert kříži.“ Jeho společnice, pohledná blondýnka, se lehce zachvěla, jak se na dámu ze slušné rodiny patřilo. „Vy byste tam klidně plul, že, monsieur? Jste tak statečný,“ zacvrlikala.
Ale Cedric ji nevnímal. Spatřil pod hladinou zvláštní stín, ne jako žralok nebo delfín, ale podobně velký, jenže…
Ne, to se mu muselo zdát. Přece nemohl tady, na širém oceánu, vidět ve vodě člověka. Jistě to byl jen optický klam. Ale čím víc nad tím přemýšlel, tím silněji se mu pod kůži zarýval vtíravý chlad…

Panství hrůzy: Děsivé výpravy
Autor Kara Centell-Dunk
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 120–180 minut
Pořadí na BoardGameGeeku expanze, základní hra 34. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, pohyb po lokaci, házení kostkami, hraní rolí, různé schopnosti hráčů, modifikovatelný herní plán

Panství hrůzy mají u českých hráčů skvělou pověst. I díky tomu se řadí na druhé místo nejlépe prodávající se hry s tematikou arkhamovského hororu, hned za jednoduššího brášku Temné znamení. A my se tomu vůbec nedivíme! Panství v redakci milujeme bez rozdílu za výborné scénáře a povedené propojení s aplikací (míra prolnutí je zvolena tak akorát, aby vás neotravovalo používání aplikace, ale dodávalo zážitek, jehož interaktivita je velmi příjemná).

V češtině jsme se v podání vydavatelství Blackfire dočkali už jednoho menšího rozšíření (Svatyně soumraku), které přineslo dva nové scénáře. A nedávno dorazilo i první velké rozšíření, Děsivé výpravy. Cestovatelský přídavek je na obsah o dost bohatší a v malé statistické vsuvce si můžete porovnat, o kolik.

Statistická vsuvka

Děsivé výpravy (dále DV) se, poměrně nepřekvapivě, řadí množstvím obsahu mezi základní hru a první rozšíření Svatyně Soumraku (dále SS). Abyste věděli, v jakých hodnotách se pohybujeme, mám tu pro vás srovnání:
Mapové díly: 24 (základ), 18 (DV), 5 (SS)
Vyšetřovatelé: 8 (základ), 4 (DV), 2 (SS)
Nestvůry: 24 (základ), 7 (DV), 2 (SS)
Karty předmětů a kouzel: 94 (základ), 35 (DV), 26 (SS)
Karty strachu, zranění a ostatních: 117 (základ), 22 (DV), 11 (SS)
Žetony: 124 (základ), 53 (DV) 39 (SS)
Co se týče materiálního obsahu, není Děsivým výpravám v podstatě co vyčíst, novinek je opravdu hromada!

Jízdenky, prosím!

Ve třech scénářích, se kterými Děsivé výpravy přijíždí, se vždy dostaneme na palubu dopravního prostředku, na němž je potřeba něco vyšetřit, a, jak velí lovecraftovská tradice, hlavně zapudit zlo. Snad mě neukamenuje spolierová hlídka, když napíšu, že se dostaneme na palubu vzducholodě, vlaku a výletní lodě.

Podobně jako Svatyně soumraku přinášela mechanismus pohybujících se alegorických vozů, Děsivé výpravy mají v kapse pár překvapení. Jen si to představte, hned první „scéna“ jednoho scénáře se odehrává na vzducholodi – co by se tam asi tak mohlo stát, co myslíte? Další scénář je vlak a těm bystřejším z vás asi došlo, že to není lokalita, která by se vyznačovala dostatkem prostoru, spíše se dá očekávat jistá nudlovitost. A na tu jsou hezky naroubovány některé nápady daného scénáře, těšit se tedy můžete i na činnosti spojené s provozováním vlaků. A poslední, pro změnu téměř obří lokalitou, je paluba výletní zaoceánské lodi.

U vzducholodě a vlaku mi subjektivně přišlo, že autoři chtěli redukovat souboje (oproti tomu, jak bylo nastavené jejich množství u dřívějších příběhů). A musím říct, že jsem to ocenil, tlak na výkon a rychlost řešení záhady je všudypřítomný, ale tentokrát jej hra vyvolává trochu jiným způsobem. Každý tah „navíc“ vás bude stát cenné životy, případně příčetnost.

Do trhliny a ještě dál!

Novinkou Děsivých výprav jsou žetony trhlin, které vám mohou nadělat starosti, případně k vám rovnou dostat nestvůry z druhé strany herního plánu. Z druhé strany žetonů jsou prvky použitelné na palubě lodi. V trhlině se navíc můžete stát ztracenými v prostoru a čase, což je nový typ stavu, se kterým je třeba se vypořádat.

Ve více lidech se do hry dostává i nová mechanika skrytého zrádce, který dokáže dobře sehrané skupince pořádně zatopit. Jeho úkol je od začátku scénáře daný a rozhodně neladí s cílem zbytku skupiny. I když Panství mám raději v menší skupince, pro hraní ve více lidech

Samozřejmostí jsou nové postavy, nám dobře sedl silácký námořník Silas, který si může jednou za kolo přehodit kostky, a hudebník Jim se svojí parádní zlatou trubkou. Pro milovníky rébusů se v appce objevil přírůstek i do této kategorie.

Horor na všední večer

Osobně mi nové scénáře skvěle sedly a líbily se mi více než všechny ostatní z předchozí expanze nebo ze základu. Připadaly mi elegantnější, lépe plynuly, byly přístupnější a subjektivně trvaly kratší dobu. I díky tomu jsou s Děsivými výpravami Panství z mého pohledu o dost lepší, přece jen je fajn moct si zahrát scénář (tady vzducholoď a vlak; loď je o dost delší) a nestrávit tím celý večer, hra se tím pro mě posunula do kategorie Hra pro večer v týdnu. Není nutné ji tedy vytahovat pouze o víkendech, pokud však chcete plnotučný celovečerní zážitek, kupte si palubní lístek na loď, která vás a vaši partu pohltí na delší dobu. Samozřejmě vše závisí na počtu vyšetřovatelů a ony 2 hodiny vám nebudou stačit, pokud budete na vzducholoď nebo vlak v pěti lidech.

Nemám rád skladování zbytečných krabic, ale Děsivé výpravy mají aspoň pořádnou deskoherní krabici (na rozdíl od Svatyně Soumraku, která přišla v krabici podobné obalu na čajové pečivo). I tak jsem se ale posnažil a dostal základní hru i s oběma rozšířeními do původní krabice (i s podomácku vyrobeným insertem na figurky nestvůr). Tradiční, ale menší vadou na kráse jsou občasné chyby v překladu v aplikaci, ale nevšimli jsme si, že by měly vliv na hratelnost.

Jak je bohužel u FFG časté, cena rozšíření je o něco vyšší, než by bylo milo. Ale vaše rozhodnutí stejně asi bude záviset na tom, jak vám sedla základní hra. Pokud ne nijak extra, nejspíš už ani základní krabici nemáte, pokud jste si ji zamilovali, nové scénáře prostě potřebujete a Děsivé výpravy jsou vynikající, o kus lepší než Svatyně Soumraku.

Pokud si chcete k Panstvím hrůzy koupit jen jedno ze dvou dostupných lokalizovaných rozšíření, berte všemi deseti právě Děsivé výpravy. Od základní hry se liší nejvíce, přidávají hromadu nového obsahu a scénáře jsou vynikající (ze základu mě asi žádný nebavil tolik, jako tyto cestovatelské, ze Svatyně Soumraku by se chytala jen přehlídka alegorických vozů).

Panství hrůzy u nás vytlačila všechny ostatní kooperativní hry, především ty s tematikou Mythos hororu. Těším se, až trochu pozapomeneme zážitky a k některým scénářům se vrátíme. Případně si vylepšíme reputaci po tragických prohrách. A o tom Panství hrůzy jsou, o neustálém tlaku, prohrách, ale o to sladších okamžicích, kdy se vám podaří triumfovat.

Skvělé rozšíření již tak vynikající hry. Pro všechny zarputilé vyšetřovatele nutnost!