Golden Geek Awards jsou ceny udílené webem BoardGameGeek, tedy největší komunitou hráčů deskových her. Nejedná se o ceny odborné poroty, ale o anketu, do níž se mohlo zapojit více než dva miliony registrovaných hráčů z celého světa, kteří vybírali z nespočtu her vydaných v roce 2020. Je tedy skoro neuvěřitelné, že hned tři nominované deskovky pocházejí od českých tvůrců – Ztracený ostrov Arnak, Projekt L a Nebe v plamenech. A hned dvě z těchto her se staly nejlepšími v konkrétních kategoriích a odnesly si i nominace v jiných kategoriích. Dalším příjemným faktem je, že spousta vítězných i nominovaných her už vyšla i u nás, případně se jejich vydání blíží, máme se tedy opravdu na co těšit! Pojďme se společně podívat jak na trochu očekávané vítěze, tak i na nečekaná překvapení v jednotlivých kategoriích Zlatého Geeka. Kompletní přehled hlasování najdete zde.

Hra pro dva hráče

V dnešní době omezeného setkávání je tato kategorie důležitější než kdy jindy. Když už hrát doma v páru, pak určitě hru, jež byla pro dva přímo vymyšlena. Jen na sebe buďte prosím hodní a neházejte krabicemi 🙂 Vítězem v této kategorii se stali Odhodlaní: Severní Afrika. Nevíme sice, jestli si zrovna Odhodlané zahrajete v klidu se svou drahou polovičkou, ale víme, že tuhle válečnou hru se stavbou karetního balíčku a modulárním herním plánem u nás vydá na podzim MINDOK, který nám přinesl už první díl Odhodlaní: Normandie. V tomto samostatně hratelném pokračování se hráči zhostí velení britských a italských jednotek a změří síly v rozličných scénářích pouštního konfliktu. Na pomoc si tentokrát přivezou i vozidla, jež přidají hře další taktický rozměr.

Nejlepší umělecká prezentace

Můžete vymyslet sebedůmyslnější herní mechanismy, ale bez povedené vizuální stránky hra bohužel v současném přetlaku titulů nejspíš zapadne. Artwork je prostě důležitý. Alespoň já se často opravdu rád pokochám, i když v dané hře nejsem zrovna přeborník. Vizuální stránkou hlasující nejvíce zaujala hra On Mars, budovatelská strategie o kolonizaci Marsu. Jedná se o projekt vydaný pomocí crowdfundingu a počeštěný ho vydává TLAMA games. Více než divokou imaginací boduje On Mars ve vizuálu spíše vkusnou přehledností. Tahle docela složitá hra využívá mnoho komponent a ukazatelů a tvůrcům se podařilo dát hře zajímavý sci-fi kabátek a zároveň udržet pořádek ve všem, co leží na stole, včetně dřevěných raket a marsovských roverů.

Karetní hra

Tohle je pořádné překvapení. A nebo možná ne? Nejlepší karetní hrou roku 2020 se totiž stala Duna: Impérium. Ano, to je ta eurovitě vypadající hra, jež využívá půlmetrový herní plán, na nějž umisťujete spoustu žetonů a pracovníky (v tomto případě špiony). Nová Duna ale kromě worker placementu využívá i deckbuilding, jak už jsme si říkali v nedávném preview, ve kterém o hře najdete i další info. No a podle výsledků ankety teď vidíme, že hráči Dunu: Impérium opravdu vnímají více jako karetní hru, respektive tahle mechanika je pro ně ve hře nejdůležitější. Očekávanou deskovku u nás vydají REXhry už za pár týdnů. Hybridní hry, křížící vícero herních mechanik, jsou velkým trendem (kolegův článek) a Zlatého geeka vyhrálo v různých kategoriích hned několik zajímavých kříženců. Bude tedy velice zajímavé do budoucna sledovat, jak hry vnímají samotní hráči a zda nám současné škatulkování bude nadále vůbec stačit.

Kooperativní hra

Pokud na hrách máte rádi silný příběh a chcete se do hraní opravdu ponořit, případně jste prostě tak trochu deskoherní maniaci, určitě jste už zaměřili svoji pozornost na Gloomhaven. Tenhle pár let starý obří fantasy klenot, jenž posbíral už mnoho ocenění, pro vás před časem zrecenzoval David a v obsáhlé recenzi najdete i užitečné tipy na hraní.

Pro loňský rok se nejlepší kooperačkou stal Gloomhaven: Lví chřtán, což není rozšíření pro původní Gloomhaven, ale samostatná hra a příběhově jde o prequel ke hře původní. Duchovní otec Gloomhavenu, Isaac Childres, tentokrát cílí na širší hráčské publikum včetně mladších ročníků, ačkoli obsahem by rád potěšil i ostřílené hráče Gloomhavenu, kteří si mohou některé komponenty přidat do původní hry. Hrát by se to mělo víceméně podobně, ale uhlazeněji, hru se budete učit postupně s rozvíjejícím se příběhem. V krabici najdete 4 nové postavy a 25 scénářů, které se všechny budou odehrávat přímo ve městě Gloomhaven. Podstatnou změnou je, že nebudete potřebovat mapové díly, ty totiž vždy najdete vytištěné přímo v knize scénářů a budete jimi procházet postupně stránku po stránce, což by mělo ještě zpříjemnit herní zážitek. Pokud jste si vždycky toužili vyzkoušet nějaký „dračák“, tohle je pro nováčky ta nejsnažší cesta k dobrodružství. Gloomhaven: Lví chřtán by Albi rádo stihlo vydat už v půlce června, doufejme že nedojde k zásadnímu zdržení.

Nejlepší rozšíření

Nejlepším rozšířením původní hry bylo vyhlášeno Na křídlech: Opeřená Oceánie. Celou sérii ptačího eura Na křídlech u nás poctivě vydává MINDOK a k původním severoamerickým opeřencům přilétly i naše domácí evropské druhy v rozšíření Perutě Evropy. Díky rozšíření Opeřená Oceánie budete moci nejen obdivovat i exotické ptactvo z Austrálie, Nového Zélandu a okolních ostrovů, ale dočkáte se i podstatných změn v hratelnosti. Přibyly nové voliéry, nektar jakožto nová potrava pro ptactvo a zbrusu nové karty úkolů. Pokud vás tedy tahle moc pěkná hra baví, jen tak si ji díky tomuhle rozšíření neohrajete.

V závěsu se umístil Root: Rozšíření podzemní říše (v ČJ vydá Fox in the Box) a rozšíření pro Spirit Island: Jagged Earth (česky by mohla vydat aliance Fox in the Box & REXhry, pokud se bude dařit základní hře).

Inovativní hra

Mikro Makro: Město zločinu je nová detektivní hra, v níž hráči pátrají po stopách zločinu na plánu města. Vtip je v tom, že tenhle fakt velký, černobíle kreslený plán připomíná jedno velké komiksové okénko. Najdete na něm přehršle malinkých postaviček, aut, budov a detailů, dohromady vytvářejících situace, jež je potřeba nalézt a zločin vyřešit. Hráči si vytáhnou kartu s úkolem, nastiňujícím nějaký příběh zločinu a základní vodítko, od nějž se můžete odpíchnout. A pak už je to na vás. Na mapě se zločin děje simultánně v různém čase – například můžete sledovat jedoucí auto, jak se postupně objevuje v různých částech města. Když najdete požadovanou situaci, hra vás zase pošle dál. Znáte z dětství knížky Kde je Waldo? Tohle je přesně ono, ale se zločinem a postupem v příběhu pomocí karet úkolů. Jestli vás a vaše děti baví prohlížení elaborovaných obrázků a dedukce zapeklitých případů, české vydání už najdete v obchodech.

V závěsu se drží vesmírná témata The Search for Planet X (astronomové pátrají po neobjevené planetě) a Beyond the Sun (hráči kolektivně rozhodují o budoucnosti lidské civilizace).

Lehká hra roku

Vítězem kategorie nejlepší lehká či přístupná hra roku se stalo opět Mikro Makro: Město zločinu. Ta hra bude mít pro herní večery s dětmi nebo nebo přáteli vážně něco do sebe. Ale pozor, druhou nejlepší lehkou hrou se stal Projekt L od brněnského studia Boardcubator. Tímto pánům vřele gratulujeme k nominaci! Projekt L je abstraktní enginebuildingová hra, čerpající inspiraci ze starého dobrého Tetrisu. Její tvůrci navíc nedávno úspěšně sehnali prostředky pro vydání rozšíření Finesse. Moc pěkné komponenty vypadají skoro k nakousnutí a hra potrápí vaši představivost, přitom ji vysvětlíte třeba i rodičům.

Středně těžká hra roku

Ztracený ostrov Arnak od českého dua Mín a Elwen Štachových a Czech Games Edition v této kategorii zvítězil i nad Dunou: Impériem, a to je už co říct! Gratulujeme! Zajímavé je, že obě hry kombinují mechanismy umisťování fachmanů na desku se stavbou balíčku karet. Arnak ale zabodoval u hráčů o něco víc – kdo by se během pandemie nechtěl přenést na ztracený ostrov a hledat pozůstatky neznámé civilizace? Cítíte-li se na takové dobrodružství, podívejte se určitě na detailní recenzi Arnaku od Davida. Na třetí příčce se umístil Pelíšek, jenž byl nominovaný i v kategorii nejlepší umělecké prezentace. Moc pěkná abstraktní rodinná hra, která připomene třeba Azul, vyšla nedávno i česky.

 

Na další kategorie se podíváme zase příště! Zatím budeme rádi, když se nám pochlubíte, se kterými zmiňovanými hrami máte zkušenosti! Jsou vítězství zasloužená, nebo byste si to třeba představovali jinak?

Autorem článku je Igor Krejčí.