Brad vydechl a soustředil se. V zaměřovači jeho odstřelovačské pušky se potácel obrovitý supermutant s gatlingem. Jestli ho mine, má zaděláno na slušný problém. Zmáčkl spoušť. Ohlušující rána prořízla ticho pouště jako mačeta suchý rohlík a gigantický tvor zařval. Pak si sáhl na rameno, zamračil se a rozběhl se za Bradem. Země se třásla pod jeho nohama. Brad cítil, jak se potí. Brzy bude na dostřel masívního kulometu. Rychle se snažil přebít, ale nešlo mu to, a ten strašlivý netvor už byl tak blízko…!
Ozval se další výstřel a mutant padl jako podťatý.
Za dunou se objevila Lucy a zamávala na něj. Jo, v pustině je fajn mít kamarády…

Fallout: Atomová pouta
Autor Dane Beltrami
V ČR distribuuje Blackfire
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120–180 minut
Vhodné od 14 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku expanze, základní hra 1 047. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, pohyb po lokaci, házení kostkami, hraní rolí, různé schopnosti hráčů, modifikovatelný herní plán

V hráčské komunitě se hned po vydání Falloutu ozvaly hlasy, které tvrdily, že hra je zralá na kooperativní mód. Co si budeme říkat, její původní pravidla nebyla moc obratná a konkrétně systém soutěžení skrz agendy stál za zlámané víčko od nuka coly. FFG naštěstí nářky vyslyšelo a přichází s expanzí Atomová pouta, za níž stojí Dane Beltrami. Pokud se v deskoherním světě jó orientujete, vzpomenete si, že dělal Twilight Imperium a řadu expanzí k hrám od FFG.

Ve dvou se to lépe táhne

…a úplně nejlíp ve třech nebo čtyřech. To hlavní, co Atomová pouta nabízí, je možnost kooperativního módu pro každý scénář, který ve hře dosud vyšel. Vždycky si vyberete frakci, za kterou kopete – Bratrstvo, nebo Enkláva, otrokáři, nebo otroci a tak podobně – a jdete na to. Každý scénář vás nutí jednak splnit kartu nějakého úkolu, k níž se ale musíte postupně propracovat, a jednak splnit několik cílů. Ty po vás budou chtít, abyste třeba lovili silné bestie, sbírali zkušenosti nebo prozkoumávali vaulty.

Asi nebudete překvapení z našeho závěru, že kooperace Falloutu prostě sluší. Tam, kde v původní hře postavy dost zvláštním způsobem závodily ve sbírání bodů za agendy, jde konečně o to, po čem jste toužili celou dobu – silný příběh a plnění questů, poflakování se v pustině, sbírání lootu a kosení supermutantů. V čemž vám bude navíc pomáhat možnost asistence. Když se ocitnete v tuhém boji s kámošem po ruce, může se s vámi pustit do bitky a zvýšit šance, že bestie skončí s nožičkami nahoře a dírou v mozku. Chcete tak chodit spolu, navzájem se domlouvat, koho vykydlíte a kdo z vás půjde posunout úkol, máte důvod si plácnout i společně proklít kostky. Není to tedy tak, že by si tvůrci řekli „ty vole, tohle jde hrát i coop“, přepsali scénáře a měli hotovo.

Camper strike

O tom svědčí i další nové prvky, třeba žetony C. A. M. P. Ty vám umožňují založit nový tábor, takže když náhodou slíznete víc olova, než by se slušelo, nemusíte běžet znovu přes celou mapu. Campy také fungují jako checkpointy pro v pc hrách tak populární „fast travel“ – můžete se do nich kdykoliv teleportovat. To se dost hodí, protože úkoly vás posílají od čerta k ďáblu a vy nemáte čas běhat pustinou tam a zpátky jako konžský ultramaratonec.

Pokud máte chuť vylepšit si výbavu, objevují se nové karty zvané modifikace. Místo nákupu si je jednoduše líznete a zjistíte, co vlastní umí. Třeba vám vylepší oblek, abyste v něm běhali rychleji, nebo zbraň, jež vám díky tomu umožní opakovat hody kostkami. Ještě víc mě ale zaujaly karty vylepšení dílny, jež získáváte místo agend. Ty mají různé, obvykle jednorázové schopnosti, které se navzájem doplňují – třeba získáte bonus za každou laborku, kterou jste už vyložili, a podobně.

Nepíchej si to FEV

…jinak zmutuješ. A co myslíte? Zmutoval! A vy můžete nyní také. Stačí dostat koňskou dávku radiace a hned vám nový druh karet vysvětlí, co nového vám vyrostlo či se změnilo. Každá mutace má pozitivní i negativní stránku, takže šupinatá kůže vás sice chrání před výpraskem, ale zato se kvůli ní vlečete pustinou jako želva.

Nových mechanismů není ani moc, ani málo, z čehož mám upřímnou radost. Obrovité expanze narvané stovkami nových utilitek mě totiž spíš děsí a často původní hru překombinovávají. Falloutu se tenhle neduh vyhnul. Jak Nová Kalifornie, tak Atomová pouta ví, kdy mají přestat. A protože se bavíme o Poutech, musím zdůraznit, jak snadno se tato expanze implementuje. Prostě si prolítnete nová pravidla, což stihnete dřív, než si ostatní otevřou piva a povykládají, co nového, a jdete na věc. Kdo uměl původní hru, jede v podstatě z fleku.

Give wasteland a chance

Ačkoliv byl Fallout v původní verzi silně průměrnou hrou, přesto jsem viděl, že ho má řada lidí – často fanoušků pc verze – v oblibě. Můžu s čistým svědomím říct, že tohle rozšíření jim dá důvod chodit do pustiny ještě častěji. A pokud vás ne vždy pozitivní recenze od Falloutu spíše odrazovaly, možná je čas dát mu šanci. S věkem a rozšířeními zraje jako víno a myslím, že překročil hranici, ve které bude lákat jen hráče předlohy, protože už jde o velice solidní hru, do níž kooperativní mód zapadl jako poslední dílek puzzle. Takže si je složte a rovnou složte pár radškorpionů. Bude to skvělá zábava!

VERDIKT

Další rozšíření zase zvedá hratelnost a možnosti Falloutu a umožňuje mu kooperativní mód, po kterém už dlouho volal.