Petr nikdy nevynikal v cizích jazycích nebo dějepisu. Zato byl dobrý v dílnách. Učitelé si mysleli, že to dotáhne maximálně na truhláře, ale ukázalo se, že občas je lepší být truhlář než dějepisec. Třeba když je vaše škola plná zombií, které vás chtějí sežrat. A vy potřebujete zatlouct dveře, aby jimi neprošly.
Nejsou to starosti běžného školáka, ale i takový už je život, když se potkáte s oživlou smrtí, ne?

Zombie Kidz: Evoluce
Autor Annick Lobet
Časová náročnost 5–15 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 1. (dětské), 99. (rodinné), 609. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, legacy hra, házení kostkami, rozdílné schopnosti hráčů

Když v roce 2019 vyšla hra Zombie Kidz: Evoluce pro předškoláky a čerstvé školáky, nemohlo mě to nechat více chladným. Zombíci? Moje suverénně nejméně oblíbené téma v deskovkách. Kooperačka pro děti, která se vyvíjí? Za mě pass, díky, na to máme doma ještě čas. Jenže okolo hry se zvedla vlna nadšení, kterou letos ještě dokrmil další díl Zombie Teenz: Evoluce. A moje čest deskoherního novináře mi nedala, abych nezkusil zjistit, co na tom ty děcka vidí. Zvlášť po ujištění ze strany Michala Ekrta z Blackfire, že hru, za pomoci dospěláka, zvládnou už děti od pěti let.

Na páté narozeniny sfoukni zombii

A tak jsme do toho doma skočili po hlavě. Syn měl v době testování pár týdnů do pátých narozenin, ale hrajeme už skoro 3 roky a v poslední době ukazuje velké pokroky, některé hry mu vyloženě sedly a tak nebyl důvod si myslet, že by zombíky obléhaná škola měla být problém. Zombie Kidz: Evoluce navíc využívají jedné z hlavních výhod vyvíjejících se her: základní pravidla a prvních pár „levelů” jsou jednoduché a přístupné a nová pravidla se učíte díky postupu kampaní.

4 spolužáci se ocitli uprostřed školy, do které se snaží vlámat hordy zombií. Úkolem školáků je zombie vyhnat a zamknout velkým visacím zámkem brány u 4 vchodů na školní pozemek, aby bylo možné si od nemrtvých na chvíli oddychnout. Každý z dětských hrdinů ve svém tahu hodí kostkou, podle výsledku hodu přidá zombii do místnosti dané barvy (celkem 5 místností: chodba, 2 učebny, tělocvična a jídelna) a začne vyhánět oživlé mrtvoly ze školních prostor. Ze začátku se pohne o 1 místnost a z té vyžene jednoho až dva zombíky pryč z herního plánu.

Level up your školák

Postupem času se ale do hry přidávají schopnosti, a to jak na straně hrdinů, tak mezi umrlci. Po každé partii totiž do sešitku nalepíte z aršíku samolepek mozek, a pokud jste vyhráli a splnili některý z úkolů, ještě trofej. Tím se propracováváte k novému obsahu. Po nalepení určitého počtu mozků a trofejí postupně odemykáte obálky s novým obsahem. A v tom je hlavní kouzlo hry. Děti (vyzkoušeno i na sousedech) totiž naprosto milují nový tajemný obsah, vřískají nadšením, a když chybí do další obálky jedna partie, žadoní o hru.

Když jsem to viděl na vlastní oči, došla mi genialita celé hry. Takto se vychovávají závisláci! 🙂 (ale v dobrém, protože rozhodně oceňuji, když hra k zahrání vyloženě vybízí). Systém trofejí je výborně vymyšlený a nutí vás hru hrát v různých počtech hráčů, s časovým odstupem, pokoušet se v průběhu partie plnit úkoly. Tato část se nesmírně povedla.

OBROVSKOU výhodou Zombie Teenz: Evoluce je naprosto hladké přepínání mezi jednotlivými postavami a počtem školáků v partě. Z jedné partie na druhou můžete měnit počet hráčů i to, kdo za koho hraje. To se hodí, když se chce ke hře dočasně připojit rodič, prarodič, kamarád odvedle. Nic není problém, na zážitku to neubírá, ba naopak, hra motivuje hrát v různých počtech hráčů a na obou stranách herního plánu. Noční strana je pro 2 hráče, ta denní pro 3 nebo 4. Liší se počtem průchodů mezi místnostmi, aby se daly zvládat s podobnou obtížností ve 2 i 3 či 4 hráčích.

Jedna z mála nevýhod je, že hra prostě v jednu chvíli „skončí”, tedy nalepíte, co šlo, máte odemčené všechny obálky a další partie už tak neupečou ten stejný lákavy dortík po jejich odehrání. Pokud se, stejně jako u nás doma, do hry vaše ratolesti (a vy!) zažerou, připravte se, že budete muset hru „dávkovat”, aby vám vydržela aspoň pár týdnů. Je totiž klidně možné, že za dva hodně intenzivní víkendy budete mít dohráno.

Vraždí celá rodina

Menší výtku mám i k nerovnoměrnosti tempa vylepšování jednotlivých hrdinů. Některé postavy jsou na maximu možností už cca ve třetině hry, jiné naopak dlouho čekají na první odemknutí. To může dětem vadit. U nás tato situace nenastala (syn si oblíbil postavu, která se odemyká rychle), ale bylo znát, že se naše sestava moc neměnila a některé postavy se do hry dostaly výrazně méně. Mix schopností je ale dobře zvolený a díky nerovnoměrnému tempu si hra udržuje moment překvapení při otevírání všech obálek.

Provedení hry je fajn, kresby jsou stylizované a dětem vyloženě imponují, téma žerou až téměř nekriticky (tady jsem já trochu vlažnější) a zábavu jsme si užili od začátku až do konce kampaně. Bylo pro mě příjemným překvapením, jak jsem si hru užil i já. Sám s jinými dospělými hráči bych ji samozřejmě na stůl nevytáhl, ale z kategorie dětských her se jedná o jeden z nejlepších zážitků pro rodiče. Promiňte mi, zombíci, že jsem vás podceňoval!

Výborně vymyšlená jednoduchá kampaňovka nadchne děti a příjemně překvapí dospěláky. Ještě jednu obálku, tatíííí!