Po souboji s Korzáry kotví UTSS Salamis u pohraniční stanice UTSS Šanghaj, kde probíhají opravy i rekonvalescence zraněných mariňáků. Celá posádka se vzpamatovává ze šoku, který jim uštědřili záškodníci z vlastních řad ovládaní korzárskými nanity vpravenými do mozku.

Záhy průzkumná sonda na planetě Marzanna -3 nalezne vrak několik let pohřešované lodi Fridtjof Nansen, která byla prokazatelně Korzáry unesena. Nabízí se jedinečná možnost plavidlo prozkoumat. Kapitán Kallirisová se rozhodne vrak korzárské lodi zajistit, ale past tvořená drony Salamis donutí nouzově přistát v zamrzlém fjordu v sevření ledové pustiny, která se záhy stává tím nejmenším problémem, se kterým se posádka doplněná o čínské mariňáky musí vypořádat.

V ledovém sevření je druhým dílem plánované pentalogie ze série UTSS Salamis českého autora Jakuba Maříka. Ten už prvním dílem této military sci-fi, Ve stínu slunce, nastavil laťku poměrně dost vysoko, a tak jsem se ráda vrhla i do druhého dílu.

Ten plynule navazuje tam, kde první skončil. Velitel Marhoul obhlíží škody utrpěné po srážce s lodí Tiamat, technici provádí opravy, v podpalubí pořádají členové posádky nelegální zápasy s čínskými mariňáky a na ošetřovně se ze šíleného nouzového přistání vzpamatovává pilotka Jolly.

Ta, aby překonala fobii z létání, se s majore Aicardem a analytičkou Kembleovou vydává k vraku sondy. Když je jejich spojení s mateřskou lodí náhle přerušeno, ještě netuší, že Salamis musela nouzově přistát. A v tomto momentě autor rozehrál zběsilou jízdu, která zvolní až s posledními stránkami.

V ledovém sevření se setkáme se známými i novými postavami, a přestože je jich opět poměrně dost, není problém se v nich zorientovat. Více než v prvním díle se konečně vyvíjejí i vztahy mezi nimi. Na přetřes přijde i hláškování mezi mariňáky, vtipné a cynické, kterého je tu navíc tak akorát, aby příběh osvěžilo a zároveň nepůsobilo otřepaně. Autor letmo zmíní i něco z politické situace 22. století a nastíní i romantickou linku, které osobně velmi fandím a jsem na její vývoj hodně zvědavá.

Zatímco první díl kombinoval detektivku s akcí, v tom druhém je třeba připravit se na skutečnou dávku hororu. Mařík čtenářově fantazii dává opravdu zabrat. Už v prvním díle jsem chválila jeho umění popisovat děj a situaci, díky čemuž je možné prožít příběh spolu s postavami. To jsem ještě netušila, co mě čeká tady. Polární chlad, sníh a plískanice jsou přímo hmatatelné, stejně jako atmosféra zmaru, beznaděje i bezprostředního nebezpečí. Pokud jsem si myslela, že se mariňákům vybaveným zbraněmi, exoskelety i léky zesilující svalovou aktivitu nemůže nic stát, autor mě rychle vyvedl z omylu. Kdykoliv hrdinové vyvázli z ohrožení života, přišel zvrat následovaný dalším, což zcela logicky vyvolává obavy o postavy, neboť nebylo možné předvídat, co bude následovat.

Ano, násilí se v knize objevuje dost a neujde mu převážně místní fauna přetvořená korzárskými nanity v krvelačná monstra. Rozhodně k smíchu nejsou vraždící opice, inteligentní potvůrky, které své oběti krmí o nanity obohaceným mozkem. Při představě této varianty zombie apokalypsy mi zmrzl úsměv na rtech a v průběhu čtení jsem mariňákům nejednou přála, aby s nimi udělali krátký proces. Netřeba dodávat, že scény se zvířaty patří zkrátka k tomu nejděsivějšímu vůbec, přičemž čtenář nezůstává ochuzený ani o různorodé emoce. Heroický závěr, předvídatelný, ale funkční, už je pak jen pomyslnou třešničkou na dortu.

I tomuto dílu se však nevyhnuly nedostatky. V tomto případě mám velkou výtku k množství překlepů a chyb, které o něco snížily čtenářský požitek.

V porovnání s prvním dílem je V ledovém sevření rozhodně propracovanější a svižnější. Jakub Mařík má jedinečný talent střídat v knize žánry jako ponožky a smíchat je tak, že ve výsledku nevznikne cosi bizarního, nýbrž skvěle napsaná četba. Doufám, že tempo ani kvalita nebudou klesat a stejně dobře si povedou i další díly. Jakub Mařík totiž na české sci-fi scéně působí jako zjevení, na jehož knihy se opravdu dlouho čekalo.

Vydal: Mystery Press; 2021
Autor: Jakub Mařík
ISBN: 978-80-7588-247-9