Jonathan se rozmáchl mačetou a další liána praskla. Už jich zbývá jen několik tisíc a pak možná dorazí… kdo sakra ví, kam? Už se potácel pralesem dobrých osm hodin. Byl vyčerpaný, poštípaný od hmyzu a před hodinou slyšel někde kousek od sebe řvát jaguára. Taky ho to neuklidnilo. Proč jen nezůstal doma! Mohl zkoumat prastaré civilizace z bezpečí svého kabinetu. Vyčerpaně se opřel o kmen nekonečně vysokého stromu, když si všiml, že skrz křoví něco prosvítá. Mýtina! S novým elánem se začal drát dopředu. A to, co spatřil, když odhrnul větévky a procpal se skrz listy a trní, překonalo jeho nejdivočejší sny…

Ztracený ostrov Arnak
Autoři Mín a Elwen Štachovi
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30–120 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 96. (strategické), 187. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, budování balíčku, správa surovin

Partnerské a designérské duo Mín a Elwen Štachovi nám ve spolupráci s CGE (vývoj) a MINDOK (CZ lokalizace) přináší očekávanou středně hutnou eurovku Ztracený ostrov Arnak. Už před svým uvedením hra vzbudila spoustu nadšených ohlasů nejen v české, ale i celosvětové deskoherní komunitě. Dle ohlasů z posledních týdnů až měsíců jí navíc ani moc neublížila absence festivalu SPIEL v Essenu, kde by pravděpodobně šlo o jednu z nejobletovanějších her.

Vzhůru na expedici, dálky volají!

Ve hře Ztracený ostrově Arnak se stáváte veliteli expedic, které se snaží objevit bájné ruiny na stejnojmenném ostrově. A z výpravy se vrátit ověšení trofejemi z exotických zvířat a plnými vaky artefaktů z posvátných míst. Jedná se o hru, která kombinuje dva nesmírně populární mechanismy: umisťování dělníků a budování balíčku. Dát dohromady tyto dva herní principy se zdá jako zaručený recept na úspěch. Ve skutečnosti ale takové spojení skrývá více nástrah, než by jeden čekal.

Každý z hráčů má k dispozici startovní balíček karet a 2 průzkumníky. Až do konce hry se tento počet (2 průzkumníci) nezvýší, ale není třeba se obávat, že by se v každém kole daly odehrát pouhé 2 akce. Akce se ve hře dělí na dva druhy: hlavní a volné. Dokud v každém tahu odehrajete alespoň jednu hlavní, můžete hrát dál a zahrát libovolný počet volných. Z 6 hlavních akcí se 2 týkají pohybu vašich průzkumníků. Ti se mohou vydat do základního tábora nebo některé z objevených lokalit, případně novou lokalitu sami objevit.

Pokud nemáte nebo nechcete umísťovat průzkumníka, musíte si z hlavních akci vybrat ještě další možnosti nebo pasovat a tím ukončit své kolo. Třetí akce je postup na stupnici bádání. Jedná se o typickou eurovkovou stupnici, po které za suroviny běhají dva vaše ukazatele (zápisník a lupa), při posunu na vyšší úrovně poskytují bonusy a každý z ukazatelů na konci hry přinese body podle úrovně, kam jste ho zvládli vytáhnout. Čtvrtou možností je bojovat se strážcem, což je tvor, který vždy přichází na nově objevenou lokaci a děsí průzkumníka, který se na ní nachází. Předposlední možností je hrát karty z ruky. Ty startovní ale fungují jen jako volné akce, takže se musíte vydat na nákup nových karet.

Do džungle bez mačety nelez

Nákup karty je poslední možnou hlavní akcí. V nabídce karet najdete karty dvou typů: artefakty a vybavení. Každou z těchto kategorií nakupujete za jinou surovinu (mince a kompasy) a každá se používá trochu jinak. Mimo tyto dva typy karet mohou ve vašem balíku kolovat i karty strachu. Ty vám v podstatě na ruce překáží a je dobré se jich zbavovat pomocí efektů lokací, políček na stupnici bádání nebo jiných karet. Kromě překážení vám strach na konci hry ještě zredukuje bodové hodnocení.

Je hezky vidět, že v každém z pěti kol vás čeká spousta akcí i přesto, že máte k dispozici jen dva průzkumníky. Ještě větší výběr máte z nabídky vedlejších akcí. Kromě karet, které dávají okamžité bonusy, případně suroviny, je to ještě třeba využívání sošek ukořistěných při objevování nových lokací, využívání pomoci od asistentu, které jste při bádání (nalézání objevů) přibrali do vaší party, či odměn od poražených strážců.

Jak je asi poznat, je toho opravdu spoustu, co lze v každém kole dělat. V podstatě hned od začátku hry se před vámi otevírá taková hromada možností, že se můžete lehce ztratit. Jakmile vám ale vše zapadne do sebe, budete jen a jen nadšeně a intenzivně dumat, počítat, vymýšlet a kombinovat.

Zažijete prostě klasickou euroherní mozkovarnou seanci. Jenže jenom tím by už dnes hra moc nezaujala. Naštěstí je ale ve Ztraceném ostrově Arnak velmi dobře zakomponováno téma, provedení a komponenty jsou naprosto úžasné (především plastové komponenty hrotů kopí, drahokamů a kamenných destiček jsou lepší než u mnoha Kickstarter projektů).

Když se dva mechanismy rády mají

Z hlediska mechanismů je kombinace umisťování dělníků a budování balíčku dobře vybalancovaná. Worker placement je ve hře spíše jen jako doplňkový mechanismus, a to i kvůli tomu, že má každý hráč jen 2 průzkumníky. Proto se neodehrávají orgie typické pro worker placementy, kdy si se soupeři vzájemně zabíráte lukrativní místa. Ano, menší míra interakce tu v tomto smyslu je, ale nejedná se o klíčový prvek hry.

Budování balíčku je oproti tomu ve hře cítit výrazně více, což mě překvapilo. Část akcí totiž ke svému spuštění potřebuje dopravní prostředek (to znamená, že většinou zahrajete kartu s daným symbolem: pěškobus, auto, loď, letadlo) a poté se na lokaci teprve dostanete a můžete ji aktivovat. Další dvě hlavní akce se točí okolo hraní a nákupu nových karet, efekty některých z nich jsou velmi silné a je tedy potřeba dbát na dobrou skladbu balíčku.

I díky častému a různorodému využití karet je zajištěno, že se hráčský balíček protáčí každé kolo. A protože základní sestava je dobrá tak na první, maximálně druhé kolo, bez nákupu karet se neobejdete.

Byli jsme velmi mile překvapeni, jak dobře tento mix mechanismů funguje. I přesto, že mi deckbuilding připadal důležitější, ani tak na sebe nestrhával přílišnou pozornost. Spíše jsem měl pocit, že nám hra umožňuje zvolit si z velké škály zaměření. V průběhu několika odehraných partií s různými lidmi bylo příjemné pozorovat, jak se každý k průzkumu ostrova Arnak staví trochu jinak. Milovníci deckbuildingů si svoje „batohy“ naprali působivými kartami, které jim v každém kole dávaly mocné akce a komba, další průzkumníci se zase vydali na vědeckou stezku a bádali a bádali, aby své ukazatele vytáhli na co nejvyšší bodové hodnoty. Jiní se rozhodli obohatit civilizaci tím, že objeví zůstatek lokací a porazí strážce, kteří  je přijdou chránit. A pak tu byli univerzálové, kteří hráli od každého něco. Každá ze strategií přinesla své ovoce, jediná kategorie, kterou šlo „vynechat“, bylo objevování lokací; bádání a nákup karet bylo třeba alespoň několikrát provést.

Různé strategie, stejné cíle

Tato možnost namíchat si poměr mezi zaměřením na jednotlivé strategie byla velmi příjemná. Osobne jsem byl velmi spokojen i s tematičností hry, díky skvělé grafice a komponentám jsme se ponořili do příběhu a až na výjimky jsme necítili ono klasické matematické zadání slovní úlohy, které je pro eurovky typické. Hratelnost byla prakticky nerozdílná v různých počtech hráčů, potěšující je i možnost zahrát si sólo s velmi nízkou mírou obsluhy „automatického hráče“.

Vynikající euro elegantně kombinující dva skvělé mechanismy. Se suchostí hra bojuje nádhernou grafikou a parádními komponentami.