„Tvého otce jsem poznal osobně, víš to?“ Císařova slova si Petr Parléř pamatoval, jako by je Karel řekl včera, a ne před pěti lety. Tehdy byl ještě obyčejný stavbyvedoucí, který sotva oslavil devatenácté narozeniny. A dnes je hlavním pražským architektem. Mnozí ho milují, jiní na něj žárlí. A odpovědnost tíží jako cent. Ale přesto, měnil by? Ani za nic na světě! Pohlédl na dlážděnou ulici, kudy se směrem k budoucímu mostu kodrcaly vozy plné kamení, a dopřál si chvilku oddechu. Jen chviličku. Neboť císařovo dílo je dílem Božím a on jim musí sloužit z celého svého srdce…

Praga Caput Regni
Autor Vladimír Suchý
V ČR distribuuje Fox in the Box
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30–120 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku není v žebříčku
Mechanismy Správa surovin, umísťování destiček, pohyb po stupnicích, budování enginu, převaha na území

Česká designérská škola se utěšeně rozrůstá. Kromě mladých nadějí jako je Tadeáš Spousta, Olda Rejl nebo Tomáš Uhlíř jsou u nás taky dva ostřílení matadoři, dalo by se říct legendy. Samozřejmě je řeč o Vlaaďovi Chvátilovi a Vláďovi Suchém. Druhý jmenovaný se před nedávnem osamostatnil a začal vydávat hry pod hlavičkou vlastního vydavatelství Delicious Games. První dvě hry „Delišů“ byly vynikající dětská hra Zachraňte příšerky a parádní euro Podmořská města. Změna nastala i u českého vydavatele, doposud téměř všechny Suchého hry v češtině vydával MINDOK, ale s nejnovějším přírůstkem se na krabici dostala Liška, tedy logo vydavatelství Fox in the Box.

Když byla Praha středem Evropy

Na stůl nám přistála novinka Praga Caput Regni, pořádně hutné euro, které nás vezme do období největšího rozmachu naší matičky, spojeného s osobou Karla IV., císaře Svaté říše římské a krále českých zemí. Tematicky budou jeden až čtyři hráči společně (ale každý sám za sebe) budovat Nové Město pražské, svatovítskou katedrálu a další dnešní památky, aby se díky svému úspěchu dostali do přízně panovníka Karla IV.

Praga na první pohled zaujme svou na pohled povedenou stylizovanou grafikou, která připomíná kresby z daného období a také svými 3D prvky (ať už jde o dvouvrstvé hráčské destičky, otočný rondel s akčními žetonky, nebo katedrálu svatého Víta a Hladovou zeď). I přes menší posuny v lícování a průrazy v rámci desek a herního plánu je hra produkčně velmi vysoko nad průměrem, mezi eurovkami bych se ji nebál zařadit na úplnou špici.

Někomu by však mohla dobová grafika vadit, z počátku působí zmatečně a přeplácaně. Pokud budete sdílet tuto obavu, nenechte se odradit od hraní. Ostříleným eurohráčům přejdou symboly brzy do krve a ti ostatní to po pár partiích také překousnou (ověřeno testováním na lidech).

Toč se rondelku, toč!

Vláďa Suchý dal v Praze dohromady několik deskoherních mechanismů, takže si na své přijdou fanoušci správy surovin, budovatelé, umisťovači destiček, příznivci postupu na stupnicích, stoupenci vylepšování, zkrátka nepřijdou ani vyznavači lehkého engine buildingu a mechanismu převahy nad územím.

Základem hry jsou dvě suroviny, zlato a kameny. Pro ně má každý hráč na své desce počítadlo i startovní úroveň produkce každé z nich. S tou je možné v průběhu hry pracovat, resp. ji zvyšovat.

Ústředním prvkem je rondel, na kterém jsou umístěny žetony akcí. Postupně v něm rotují vždy dvojice akcí, z nich jednu si hráč vybere, dle umístění žetonu v rámci otočného kola získá případný bonus a poté ji spustí. Jak se kolo otáčí, prochází jednotlivé žetony akce třemi typy políček (neutrální = daná akce nestojí nic navíc a nic navíc nepřináší; bonusové = žeton, který zůstane v kole více tahů, dostane bonus ve formě extra bodů; placené = akce, která byla zahraná nedávno, stojí zlato navíc). To přidává další vrstvu do procesu rozhodování o výhodnosti akce v dané chvíli.

Stavitelé hradeb i mostů

Základní a minimálně na začátku nejpoužívanější akce jsou těžba zlata a kamení. Při spuštění jedné z těchto akcí si vždy můžete vybrat, zda vyprodukuje kompletní produkci dané suroviny dle vaší úrovně produkce, nebo zda si této suroviny vezmete jen jeden kus a zvýšíte naopak úroveň produkce. Ještě doplním, že akcí je ve hře celkem šest typů, což je naznačuje i herní mini plán, který má každý hráč před sebou. Důvodem pro jeho existenci je další z akcí, kterou můžete všech těchto šest možností vylepšovat. Vylepšení nakupujete ze společné nabídky a dávají vám různé bonusy, pokud tuto vylepšenou akci v příštích tazích hrajete.

Na herním plánu jsou kromě nabídky vylepšení k dispozici ještě hradby, kterými obestavujete svůj herní plánek (činíte tak za zlato, kameny a různé kombinace těchto dvou surovin). Všechny stavby jsou šestiúhelníkové destičky, díky jejich umísťování můžete různě dokončovat předtištěné nebo na předtím umístěných destičkách natištěné znaky, které vám dávají další bonusy. Třetím typem šestiúhelníkových destiček jsou budovy, ty pomocí akce stavba umístíte na místa k tomu určená na herním plánu, kde opět obě kompletujete různé symboly a obestavujete náměstí, na kterých při převaze získáváte bonusy.

Posledním typem akce je posun v rámci královské cesty. Ta vede od jednoho konce herního plánu až po Karlův most (další 3D prvek). Za posuny po jednotlivých stupních platíte, na oplátku pak získáváte další bonusy, výhody a sociální jistoty.

Tisíckrát málo udělalo boháče

Nemá smysl se dál pitvat ve všech možnostech a pravidlech hry; je jich zkrátka hodně, takže pojďme dál. Malými příjemnými zisky surovin, bodů a žetonu je Praga úplně prošpikovaná, díky čemuž poskytuje v každém kole aspoň malou porci uspokojení a pocit z dobře odvedené práce. Takže pokud máte tento prvek rádi (já ho naprosto zbožňuji!), tady se ho dočkáte v poctivé míře.

Množství surovin nebo různých bodovacích prvků je ve hře až trochu moc, ale díky tomu se zvyšuje i variabilita při volbě strategie, prostřednictvím které se snažíte získat vítězné body. Právě proto, že jste odměněni za každý krok nebo tah ve hře, je možné se vydat opravdu kterýmkoliv směrem. Žádný z prvků nám nepřipadal jako naprosto nezbytný, což jsme ocenili, protože to přineslo opravdu vysokou míru volnosti při tvorbě a úpravách strategií.

Téměř pokaždé se ale stalo že hráči jeli na některou strategii dominantně. To znamená, že někdo se snažil dojít až na konec Karlova mostu, po cestě posbírat všechny bonusy a bodovat co nejvíce z něj. Další možností je vylézt co nejvýše na jedné nebo obou 3D stupnicích a k tomu nasbírat velké množství žetonů, které se díky postupu na stupnicích pořádně bodově zhodnotí. Může se stát, že vám bude více vonět možnost obestavovat náměstí, získávat kolem nich převahu a uzavírat je. Možností, kudy se v rámci partie vydat, je v každé chvíli spousta a je to ku prospěchu hry. Jen jedna dominantní oblast ale naštěstí nestačí na vítězství; vždy musíte vhodně nakombinovat ještě další podpůrnou oblast, která přinese další body.

Nápadita Suchařina

Vláďa Suchý se u Praga Caput Regni vydal částečně svojí typickou cestou, částečně jinudy a výsledný mix se povedl. Oproti Podmořským městům zmizely karty a přibylo více stavění na společný herní plán, při srovnání s Pulsarem 2849 tu nejsou kostky a klade se větší důraz na hráčské mini plánky. Mnohem víc vnímám také téma, které bylo u Pulsaru tak sci-fi, až přecházelo do abstraktna. Kouzlo budování staré Prahy hře dodalo na atraktivitě, byť se ilustrace a barevné provedení nemusí všem líbit. Největšími devizami hry jsou za mě poctivé eurovkové řemeslo a všudypřítomné bonusy a pocit uspokojení z odvedené práce. A to je nabídka, kterou s chutí přijímám a řadím tak Pragu na úroveň Podmořských měst. U nás doma jsou na stole vítány obě hry, u ženy dokonce o kus vede Praga.

Pohledné poctivé euro o stavbě matičky Prahy je vysoce kvalitní přírůstek do českého autorského rybníčku.