Přemýšleli jste někdy o tom, jaké by to bylo, kdyby druhá světová válka dopadla úplně jinak? Nebo přesněji, jak by se vyvíjel osud našeho státu, kdyby nedošlo k operaci Anthropoid? Dieselpunkový román Přemysla Krejčíka z alternativní historie Protektorátu Čechy a Morava staví právě na tomto základě a líčí odlišný pohled na dějiny československého státu.

Příběhů, v nichž se střetává alternativní historie a nacistická ideologie, již bylo napsáno víc než dost. Tento námět najdeme například v Muži z vysokého zámku Philipa K. Dicka nebo Otčině Richarda Harrise. Z české kotliny jsou to především Říše Romana Bureše či sborník s podobně znějícím názvem, Ve stínu Říše Leoše Kyši a Borise Hokra. Téměř všechna jmenovaná díla vycházející ze základního předpokladu, a to vítězství nacistického Německa a jeho následné vlády nad celým světem. Přemysl Krejčík tolikrát zpracovaný námět uchopil z jiné strany a proti nacistům postavil hrstku odvážných odbojářů.

Čokoláda pro wehrmacht je zasazená do období mezi léty 1942–1943, které byly českému národu více než osudné, a hned zpočátku na knize zaujmou dvě věci: obálka a název. Ten je totiž odvozený od skutečné pochutiny s povzbuzujícím účinkem, která dříve tvořila (a dodnes tvoří) nedílnou součást německé vojenské výbavy. Děj Krejčík umístil do pražských kulis, mezi zatemnění, represe i kolaboraci, ale i do dieselpunkových tančíren, které zdárně konkurují zakázanému swingu. Zatím kdesi v Londýně exilová vláda se stolu svrhne plánovaný atentát na zastupujícího říšského protektora a raději odboj pověří náročnějším úkolem: zabránit Němcům v získání plánů na futuristickou zbraň, tak hrozivou, že by mohla v okamžiku zvrátit průběh války.

Přemysl Krejčík pracuje už s několikrát ohranou, ale stále zajímavou zápletkou. Hned zkraje nelze knize upřít velkou čtivost. Příběh má spád, většina scén, převáženě přestřelek, kterých je tu někdy až příliš, působí živě, mnohdy připomínají filmové scény. Co jsem velmi ocenila byly drobné detaily, kterých je text plný, jako kupř. kostel Cyrila a Metoděje, který hned zkraje knihy podlehne bombardování, samotný dieselpunk nebo slang swingařů, továrny na opravu Schlachthundů, prostě to, o činí alternativní svět alternativním světem. Napětí je tu skvěle vygradováno, v podstatě už první kapitoly slibují neskutečnou jízdu. Zdá se, že Přemysl Krejčík vytvořil skvělou knihu, kdyby tu však nebylo jedno velké ale…

Kombinace historicky přesných reálií autorovy fantazie by měly jít ruku v ruce, v Čokoládě pro wehrmacht se však místy rozcházejí a vzájemně si odporují. Jako by se autor přesně snažil dodržovat dějinnou linku a zapomínal na to, že píše alternativní svět a naopak. Krejčík se kupříkladu snaží zachytit drásavé vyčkávání odbojářů na akci, a přestože by jeho ztvárnění mohlo odpovídat historii, v tomto příběhu zdržovalo děj. Nelogické je však v Čokoládě pro wehrmacht množství náhod, které hrají odbojářům do karet a především chování jednotek SS a jejich velitele Coreyho Hopkinse, Američana, který se přidá na stranu nepřátel. Hopkins přesně odpovídá literárním a filmovým představ esesáka. Člověk přímočaře sadistický, omezený, bez charakteru, bez emocí, zkrátka typ, který je předvídatelný a po nějaké době nudí, než aby se dal označit za skutečného soupeře, vyznačujícího se, možná zvráceným, ale přesto odpovídajícím intelektem. Kapitán Morávek, jeden ze skupiny Tři králové, Pobožný pistolník, který připomíná westernové hrdiny, už naštěstí nějakou tou psychologií oplývá a scény s ním patří k tomu nejlepšímu v knize. Závěrem jsem rovněž ocenila autorům poznámkový aparát, který na pravou mír uvádí běh událostí tak, jak se skutečně staly. Ve srovnání s autorovou předkládanou verzí rozhodně zaujmou.

Čokoláda pro Wehrmacht je další z čtivých knih, ve které sladká pochoutka bohužel hraje menší roli, než je jí připisováno. Hlavní prim tu hraje ono pověstné coby kdyby, které se realitě přibližuje v úplném závěru příběhu, jež se nese ve stejném duchu jako konec Příběhu služebnice Margaret Atwoodové. Posouváme se totiž o něco dál, do moderní éry našeho věku, světlejší budoucnosti, která se nestala, a kterou si naštěstí můžeme alespoň vymyslet.

Vydal: Host; 2021
Autor: Přemysl Krejčík
ISBN: 978-80-275-0533-3
Počet stran: 295, brož.