Stáli před mohutnými dveřmi, zkrvavené zbraně v rukách, a napjatě mlčeli. Věštkyně, která je vedla, vypadala jako v tranzu; oči v sloup, ztěžka dýchala a prsty tahala za neviditelné provázky. Inoxan temně zavrčel a ona zavrtěla hlavou. „Ještě chviličku…” sykla. „Teď!” Prasklivec vyrval dveře jedním škubnutím, jako by byly z perníku, a všichni žoldnéři vběhli dovnitř, aby rozeseli smrt a zkázu…

Gloomhaven je obří a propracovaná pecka, jeden ze dvou nejambicióznějších projektů, které se na českém deskoherním nebi objevily (spolu s hrou Twilight Imperium). Gloomhaven má ještě větší svěžet než Mentos, TicTac a Orbitky dohromady, vydrží totiž opravdu dlouho. I tak se ale najdou takoví hráči-dříči, kteří ho již pokořili. A ti by rádi zakusili nové výzvy v tomto světě. A proto je tu rozšíření Zapomenuté kruhy. To by mělo vydržet, než přijde Baby Gloomhaven (Gloomhaven: Lví chřtán) nebo Frosthaven (volné pokračování GH).

Řečeno jazykem čísel

Hned na úvod jedno malé/velké přiznání: ani jedna moje partička (GH hraji ve dvou družinách) ještě tohohle macka nepokořila. I tak jsem si troufnul nahlédnout do krabice rozšíření, vyspoilovat si pár věcí a popovídat vám (to už bez spoilerů), co dostanete v krabici, která vypadá jako regulérní deskovka, nicméně vedle originální hry vypadá jako maličký bráška. Rozhodl jsem se toto představení pojmout i trochu statisticky, konkrétně srovnáním obsahu v základní krabici a v tomto přídavku. Těšte se tedy na pořádnou porci čísel.

Základem rozšíření je nová postava, aestherská věštkyně. Je zde tedy pouze 1 postava oproti 17 v základní hře. Jsme na 5,9 % extra obsahu, tady Zapomenuté kruhy trochu pokulhávají. Naštěstí ale není rozšíření jen o postavě, takže pojďme dál. Věštkyně se může okamžitě připojit k vaší družince i v rámci běžné kampaně. S sebou si přináší schopnost vytvářet na mapě trhliny a dále s nimi pracovat (dávat postihy či zranění soupeřům či naopak bonusy spojencům). Spolu s ní se do hry dostává i možnost teleportace, která přesouvá bytosti po mapě bez vyhodnocování pohybu. Tematicky výborně sedí její častá schopnost nahlížet do balíků modifikátorů nebo schopností nestvůr a nachystat si co nejlepší posloupnost karet. Umí být velmi užitečný support (léčení, požehnání) nebo šikovný záškodník, který vláčí nestvůry po mapě a trýzní je.

Události, jedna z našich oblíbených částí hry, se dočkaly přídavku hned 31 nových kusů oproti 150 kusům v základu, máme jich tedy nyní více než pětinu navíc! Velká část z nich připadá na události za trhlinou, vztahující se k nové postavě věštkyně (ta je pro nové scénáře z tohoto rozšíření povinný člen každé družiny). Téměř desetinový přírůstek potkal i figurky nestvůr, kterých je 23 k základním 236, typů nestvůr přibylo ještě více, 7 navíc k 47, řečí čísel tedy skoro 15 % navíc. Hůře jsou na tom předměty, jen 20 nových, tedy 7,4 % z původní sestavy 270 kusů, nepředstavuje příliš vydatný přídavek.

Nové trendy ve storytellingu

Zapomenuté kruhy přináší i nový typ stavu, regeneraci. Při ní se daná bytost na začátku kola léči (tedy opak krvácení), regeneraci okamžitě ztrácí při obdržení zranění. Kromě věštkyně je vhodné prvky z rozšíření do hry zapojovat až po dohrání scénáře č. 51.

Jenže doteď to zatím vypadá, že toho moc nového není, že? Jedna postava je slabota, ostatních prvků je fajn množství, ale pořád chybí něco, co by prodalo tu krabici. Naštěstí tu ta „věc” je. Jedná se o novou knihu scénářů, kterých je dalších 20 k původním 95, tedy opět přibližně pětina. Kniha je ale pořádně tlustá, a to hlavně kvůli vylepšenému způsobu procházení scénářů (především pro hráče, který chystá mapu). Nové scénáře mají většinou 2 a více možností, jak pokračovat, které naleznete na odpovídajících místech v knize (podobně jako u gamebooku). A těchto oddílů, jak jsou ve hře nazvány, je v knize celkem 135! To už je pořádná hromada možností, a i když to znamená, že při hraní budete listovat tam a zpět, variabilita a překvapení pro všechny členy družiny jsou vítaným prvkem. Trochu nám to připomíná Tainted Grail; inspiroval snad své následníky v tom, jak dělat hutný příběh?

Celé rozšíření se nese v podobném duchu jako Gloomhaven. Krabice základní hry prakticky praská ve švech a budete mít problém do ní dostat nový materiál. A to chcete, protože tahat obří rakev Gloomhavenu a k ní ještě další krabici? Pokud jste se těšili na více postav, budete zklamání, ale chcete-li několik nových mechanismů a pořádnou porci scénářů, budete naopak hodně spokojeni.

Když se k hodně přičte více

Jenže na co další postavy? Vybírat z 18 už je přece naprosto šílená porce! My jsme některé z nich ještě ani neodemkli a už teď nevíme, kterou si vybrat, když některá odejde na odpočinek. Základní hru jsem rozehrál s další herní skupinkou za jinou postavu a mohu s klidným svědomím říct, že není problém se vrátit ani k postavě, kterou už někdo z vaší družinky měl. Může hrát jinou strategii, bude v družině s jinými postavami, takže váš zážitek bude tolik odlišný, jako byste ji ještě neviděli. Klíčem k radosti je tady obrovská nálož nových scénářů, i ty samy by zvládly ospravedlnit existenci tohoto rozšíření. Tedy i kdybychom ostatní věci považovali za pouhé bonusy.

Dohráli jste Gloomhaven a dobře jste se při tom bavili? Pak jsou Zapomenuté kruhy ideální možnost, jak si zážitek prodloužit a přečkat dobu, než dorazí Frosthaven a Lví chřtán.