Za starých časů se tři velké kočky nemohly dohodnout, která z nich je ta největší šelma, a proto se rozhodly, že uspořádají velký kulinářský souboj. Souboj, který se ponese v duchu koření, souboj, který ukončí věčné dilema. Nevyhnuly se však proradnému podvádění a díky tomu vznikla hra Pikantní kočky.

Pikantní kočky
Autor Győri Zoltán Gábor
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 15–20 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 1 971. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, blafování

Autor hry Zoltán Győri, který vstoupil do světa deskoherního designu pártyovkou Igen, se v roce 2017 rozhodl založit youtube kanál „Mit Játsszunk?“ (Co hrát?), aby v Maďarsku zpopularizoval deskové hry. Sám o sobě říká, že deskové hry jsou součástí jeho života, že hraje, kdykoliv je to možné, a proto také začal hry vymýšlet.

Pikantní kočky jsou blafovací karetní hra, v níž jde o to, abyste na konci partie měli co nejvíce vítězných bodů, které získáte právě blafováním. Pravidla hry jsou naprosto banální, takže bych řekl, že je hra vhodná pro děti zhruba 6+ a ne 10+, jak se píše na krabičce. Hráči si rozdají 6 karet a ze zbývajících utvoří dobírací balíček. Následně k balíčku přiloží kartu „konec světa“ a zastrčí ji do balíčku podle ukazatele na kartě, čímž se určí konec. Toto však není jediné možné ukončení hry. Vedle dáme 3 karty trofejí a hurá na to.

Blafuj jako Beckham

V každém kole můžete buď zahrát kartu, nebo pasovat a tím si dobrat kartu jinou. V prvním kole musí být zahrána karta s číslem 1–3 a musí také být řečeno, s jakým kořením (wasabi, pepř, chilli). V dalších kolech pokládáme kartu s vyšším číslem a stejným kořením a dojde-li na číslo 10, tak se začíná zase od začátku. Tady ale něco nehraje. Celou dobu píšu, že musíte hrát takové a makové karty, a kde je teda to blafování? Fór je v tom, že karty pokládáte lícem dolů, a tudíž nikdo nevidí, co jste položili za kartu.

Čísla a koření karet si samozřejmě můžete vymýšlet. Na řadu přichází tzv. konfrontace. Po zahrání karty může jakýkoliv hráč konfrontovat kartu, kterou jste zahráli, tím, že řekne: „Nevěřím ti koření (nebo číslo), ty bídný červe“ a kartu otočí. Pokud konfrontovaný atribut nesouhlasí, vyzyvatel vyhrává, a naopak. Poté si vezme celý balíček karet k sobě, a to jsou vítězné body. Tohle je celý základ hry a následuje už jen pár drobných pravidel. Hra končí v okamžiku, kdy někdo získá 2 trofeje, když hráč získá poslední trofej nebo když se odhalí karta „konce světa“. Spočítají se body a je to. Rychlovka.

Ilustrace se ujmula Jimin Kim, která převážně ilustruje dětské obrázkové knihy. Mně osobně se obrázky na kartách moc nelíbí, nicméně ruby karet jsou krásné, lesklé a lákavé stejně jako krabička. To je ovšem bohužel asi první a poslední, co mě na téhle hře láká.

Hry tohohle typu nejsou mým šálkem čaje, a tudíž si Pikantní kočky vůbec neužívám. Tuhle hru v podstatě nejde nijak ovlivnit hráčským umem, maximálně hereckým, a to prostě není nic pro mě. Nicméně si i tak určitě najde svého kupce. Myslím, že by mohla být dobrá třeba k učení základních čísel pro malé děti. Užijí si ji i lidé, kteří mají rádi párty hry s nenáročnými pravidly, hráči, kteří milují psychologické bitvy, souboje nervů a předstírání a hádání, ale u stratégů si nejspíš místo nenajde.

Naopak, hráči, kteří si na blafování potrpí, mohou zbystřit. Koneckonců, tento mechanismus není jen dominantním, ale spíše jediným mechanismem hry. A třeba si užijí i onu kočičí pikantnost, hlavně když někoho obelžou a projde jim to. To jsou momenty, kdy hra člověku může zachutnat jako dobré vindaloo. A toho druhého pak bude pálit, až zjistí, že se nechal napálit…

Blafovací karetní hra pro lidi, co mají místo strategického plánování radši herectví a psychologické bitvy.

Autorem recenze je Václav Jeřábek.