Themyscira, bájný ostrov Amazonek, zrodil nejednu legendu. Jednou z nich je i princezna Diana, ze které se mnohem později stane slavná Wonder woman. Teď, v mladém věku, se však snaží urputně vyrovnat svým o mnoho slavnějším sestrám a zbavit se své přezdívky, kterou jí sestry častují – Pyxis, hliněná nádoba. Jenže v rozhodné chvíli, kdy by si mohla vydobýt alespoň trochu uznání, poruší zákon Amazonek a rozhodne se zachránit smrtelnici Alii Keralisovou. Jenže Alia není obyčejné děvče a Dianin čin záhy ohrozí nejenom ji a Themysciru, ale i celý svět.

Grafický román: Wonder Woman: Válkonoška je založený na young adult knize známé spisovatelky izraelsko-amerického původu, Leigh Bardugo a nakladatelství Crew jej vydává v sérii, která mapuje život superhrdinů dřív, než se jimi stali. Adaptaci si na starost vzala Louise Simonsonvá, která píše komiksy o příšerách, superhrdinech a fantasy postavách. Na svém kontě má oceňovanou sérii Power Pack nebo několik bestselerových titulů o X – Menech. Kresby se zhostila Kit Seatonová, která vystudovala ilustraci na Hartford Art School.

Přiznám se, že předlohu Válkonoška (vydalo nakladatelství Cooboo) jsem nečetla a ke komiksu jsem přistupovala trochu skepticky. Ne snad kvůli předloze Leigh Bardugo (ta už sériemi jako Griša nebo Šest vran dokázala, že její knihy zaujímají mezi Young Adult tituly výjimečné místo), jako jejím převedením do komiksového provedení. Moje obavy se ukázaly úplně zbytečné. Znalce DC universa musím upozornit jen na jednu věc. Příběh se odlišuje od zaběhlého kánonu prvního Dianina setkání s lidmi z vnějšího světa a podává ho trochu v jiném světle. Oproti tradici totiž amazonskou princeznu přivede do současného New Yorku.

Začátek grafického románu nás zavádí na Themysciru, která v mnohém připomíná obdobu amazonské Valhally. Přicházejí sem ty bojovnice, které před tím padly v boji a zde, na Themysciře, se stávají nesmrtelnými. V tréninku neustávají, neboť jsou připravené čelit větším zlům, než jsou obyčejné lidské půtky. Když Diana namísto soutěžení s ostatními zachrání lidskou dívku Aliu, netuší, že je Válkonoškou, potomkem bájné Heleny a zároveň mýtickou postavou přinášející zkázu. Alia se nenechá svou mocí jen tak svést, naopak se urputně snaží svého prokletí zbavit, k čemuž potřebuje pomoc své kamarádky Diany.

Co velmi oceňuji na tomto komiksu je jeho scénář. Děj plyne lehce, je nepředvídatelný a naprosto logický. Oproti Meře nebo Ve svitu měsíce, které mapovaly osudy jiných DC hrdinek mě Válkonoška zasáhla nejvíc. Přestože kniha nemá velký rozsah, je každé místo perfektně využito pro akci, mytologii a emoce, které jsou skutečně velmi uvěřitelné. Přátelství nevznikají jen tak z ničeho a lehké náznaky první lásky jakbysmet. Velmi oceňuji mytologii, která je sice poplatná ději, ale jako on sám působí naprosto srozumitelně. Netřeba dodávat, že i tento příběh má silně moralistický přesah a na rozdíl od již vydaných knih z této edice ve mně rezonoval ještě hodnou chvíli.

Scénář komplexně doplňuje kresba zvolená ve studených tónech, které s postupujícím příběhem prostupují divoké odstíny červené a žluté, které panelům dodávají dramatičnosti. Kresby samy o sobě nejsou jen líbivými obrázky, naopak skvěle je zachycená akce, detaily kostýmů nebo mimiky. Výborně ilustrátorka zobrazila mýtické kreatury i samotná božstva.

Válkonoška je zatím nejzdařilejší počin z edice DC Young Adult. Nevadilo mi netradiční pojetí, které přineslo nový náhled na hrdinské skutky Diany Prince v našem světě. Malou výtku bych měla pouze v drobném zaškobrtnutí scénáristky, a to, když se Diana ptá na automobil, ale následně je v novodobém New Yorku naprosto ztracená. To jsem autorkám záhy odpustila. Leigh Bardugo, Louise Simonsová a Kit Seatonová, jako bájné tři Grácie, ve Válkonošce představily souhru propracované dějové linky vystavěné na funkční mytologii s nepředvídatelnými zvraty i neuspěchaným závěrem. Válkonoška si mě zkrátka získala, přestože dávno nejsem cílovou skupinou.

Vydal: CREW, 2021

Scénář: Luise Simonsová, Leigh Bardugo

Kresba: Kit Seatonová