Tvá loď je těžce poškozena. Jedinou naději na záchranu skýtá odlehlá vesmírná stanice v systému Veraxia. Podaří se ti zde nouzově přistát, záhy však zjistíš, že se v ponurých chodbách stanice ukrývá něco děsivého.“

Verax: Experiment nám už od počátku slibuje napětí a nálož těžkých rozhodnutí. Jediná nesprávná volba se vám může stát osudnou. A já nemůžu, nežli souhlasit.

Na začátku příběhu jste spolu s posádkou na palubě vesmírné lodi, kde dojde k havárii. Vyvstává otázka: Jste schopní přežít? Vaši jedinou nadějí se stává odlehlá vesmírná stanice, která se však záhy mění v noční můru.

Jako první na vás stojí výběr postavy, za kterou budete hrát. Máte na výběr ze dvou charakterů: Alexeje Volkova, taktického důstojníka, a Luise Velazqueze, palubního inženýra. Obě postavy mají rozdílné schopnosti a možnosti. Takže pokud raději řešíte hádanky a rébusy, bude pro vás vhodná postava Velazqueze a naopak pokud jste spíše bitevní typ, zkuste Volkova. Obě varianty pak nabízí velkou škálu možností, jak příběh vést a dokončit.

Příběh na vás dýchá skvělou atmosférou už ze startu a drží si ji až do samotného závěru. Napětí a hrozby na vás číhají na každém kroku, nehledě na to, že neustále ve své hlavě budete přemýšlet, jestli jste v předchozí krok zvolili správně či špatně. To napětí by se zkrátka dalo krájet. Autor také nešetřil detaily a nejen vaše bojové scény se mohou lehce proměnit v tratoliště krve a vnitřností. A že takových situací nebylo pomálu!

Kniha sama o sobě vám při hraní dost pomůže. Na začátku si sice prostudujete potřebné informace, jak příběh odehrát, ale během samotného děje vám bude napovídat stylem „napište si do inventáře nůž“ nebo „snižte svůj stav zdraví o 5“ a tak dále. Nemusíte se tak strachovat, že si veškerá pravidla hned ze startu nezapamatujete. Další výhodou byly ilustrace náhodných čísel kostek na spodních stranách knížky, které vám při absenci klasických kostech také velmi pomohou. Jediné, co tak budete potřebovat je tužka a guma. Doporučuji rozhodně nepoužívat propisku!

Jednou z nevýhod při hraní je neustálé listovaní sem a tam. Jednou si musíte odečíst zdraví, pak se vrátíte k příběhu, pak si zase musíme zapsat nějakou událost a to se opakuje sem a tam. A co si budeme takovéto počínání, není pro brožovaný paperback zrovna ideální. Když jsem tak hrála podruhé, raději jsem si okopírovala dvoustránku postavy s inventářem a bojový list a hned by hraní o dost příjemnější.

Drobným detailem je také grafická chyba u úkolu 280, který nebyl vytištěn celý. Nicméně nakladatelé to elegantně vyřešili přiložením vytisknutého papíru s opravou k objednávce. Sice jsem si zprvu říkala, k čemu ten papír je (Že by jenom ukázka úkolu? Ale proč?), ale později mi to docvaklo. Možná by nebylo na škodu na ten papír dopsat i jeho poslání.

V neposlední řadě jsem také velice ocenila ilustrace. Taková mapa základny a jejích chodeb přišla velice k užitku a nemusela jsem se zdržovat zbytečnými nákresy někde bokem, abych situaci dokázala vhodně vyřešit. Kromě nákresů zde najdeme i běžné obrázkové ilustrace, i když občas poněkud morbidní (Proč je všude tolik střev?).

Od čeho jsem čekala o trochu více, byly logické hádanky. Hraní za inženýra Velazqueze slibovala řešení mnoha rébusů, avšak na mé poměry jich zas tolik nebylo a nebyly ani příliš náročné. O to víc byla ale náročnější samotná rozhodnutí, která jste museli v kritických okamžicích uskutečnit. Tímto se omlouvám všem členům posádky vesmírné stanice, které jsem nedopatřením nebo špatnými rozhodnutími zabila.

Verax: Experiment doporučuji všem příznivcům gamebooků, ale i fanouškům sci-fi.

Překlad: Miroslav Krybus

Vydal: Mytago, 2020