„Epické příběhy o původu Thora, Eternals, Black Panthera a celého vesmíru Marvelu“

Nakladatelství CPress si pro všechny fanoušky Marvelu připravilo speciální knihu od Jamese HillaMýty a legendy. Knihu, která jejím čtenářům ukáže původ nám známých (pro někoho i neznámých) superhrdinů, která je zavede až na úplný počátek. Zrození Nebešťanů, boje mezi Eternals a Deviants a prozkoumávání panteonů Asgarďanů i Olympu, jsou jen zrníčkem tohoto velkolepého universa Marvelu.

Mýty a legendy svou formou připomínají klasické hrdinské příběhy, které můžete znát například ze Starých řeckých bájí. Knihu si tak může přečíst jakýkoliv fanoušek Marvelu i s minimální znalostí tohoto universa. Takže pokud vaše znalost obsahuje pouze filmovou tvorbu studia, anebo jste příznivcem i komiksové tvorby, tyto příběhy vám jistě přinesou spoustu nových informací, nebo minimálně vám o nich podají ucelený, i když ne zdaleka kompletní přehled (protože ten by na jednu knihu opravdu nestačil). Věděli jste například, že asgardský bůh Thor bojoval s Herkulem z Olympu? Já dosud ne a výsledek jejich soubojea jeho vliv na Zemi mne velice překvapil.

Když už je o komplexnosti řeč. Mýty a legendy jsou takový prvotním vhledem do samotného univerza. Ano, jak už jsem zmínila, najdete zde spoustu nových informací, které vám pomohou se lépe v tomto světě zorientovat, ale právě kvůli obsáhlosti a všem faktům se prostě do jedné knihy vše nevejde. Proto někteří z vás mohou mít pocit, že někteří superhrdinové byli o svůj příběh ochuzeni, nebo na něj vůbec nepřišla řeč. Avšak kolem a kolem, myslím, že autor knihy James Hill odvedl celkem slušnou práci a vůbec bych se nezlobila, kdyby ke knize časem přibyla i další pokračování s jinými hrdiny a legendami o nich.

Velkým negativem této publikace by mohl být pro některé čtenáře překlad, který byl, je a bude vždy u tohoto světa problematický. Ty, kteří preferují komiksy a filmy v originále, bude jistě rušit překlad některých pojmů ba i jmen superhrdinů. Mně osobně rval srdce překlad She-Hulk jako ženského Hulka a také S.W.O.R.D.  a  S.H.I.E.L.D., kteří byli doslovně přeloženi jako Meč a Štít. Nevím, zda tady překladateli chyběla znalost marvelovského universa, či mu připadalo dobré tyto věci počešťovat, avšak čtenáře tímto buď úplně zmatete, anebo je opravdu podceňujete, protože ba i průměrný fanoušek ví, co je to S.H.I.E.L.D..

Třešinkou na dortu a velkým plusem knihy je množství dech beroucích komiksových ilustrací z per různých autorů. Každá strana hraje barvami a kresby výborně doplňují samotné legendy. Navíc jsou všechny kresby ocitovány a vy tak víte, v kterém čísle, kterého komiksu se ocitly.

Shrnuli své závěry, jsou Mýty a legendy dobrým vhledem do počátku samotného universa Marvelu, které by si však zasloužilo další pokračování.

Autor: James Hill

Překlad: Jakub Goner