Jmenování nového aztéckého velekněze je na spadnutí. Začíná obávaný turnaj o tento post, při kterém musí uchazeči ukázat své zásluhy a řádně zapůsobit na bohy. Ten, kdo dokáže vytvořit ty nejsložitější a nejkrásnější sochy coatla (opeřený létající had), získá titul a navždy se zapíše do dějin…

Coatl
Autoři Etienne Dubois-Roy, Pascale Brassard
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 78. (abstraktní), 642. (rodinné), 2 510. (celkově)
Mechanismy Správa karet v ruce, plnění úkolů, sbírání sad

Autoři Etienne Dubois-Roy a Pascale Brassard jsou v podstatě nováčci v oboru, nicméně jejich deskovkový debut jménem Coatl překvapil svojí hratelností i zábavností na poli abstraktních her.

Zdání klame

Když jsem se podíval na internetu, co mi přistane do ruky, tak na první pohled jsem si říkal: „No, co už, zahraju si to, napíšu recenzi a nejspíš pošlu dál“. Když už jsem držel krabici v ruce, koukal na komponenty a prvně prolustroval pravidla, začal jsem mít pocit, že by to mohlo mít potenciál a po první partii bylo jasno. Tahle hra z domu nepůjde a dále vám vysvětlím proč.

V jednoduchosti je krása

Coatl je, co se pravidel týče, vcelku jednoduchá hra, nicméně co se týká strategie, tak to už je jiná káva. Pravidla prolítnete asi během 15 minut a bez problémů můžete začít hrát. Cílem hry je nasbírat co největší počet bodů za svoje dokončené hady a karty pod nimi, které se počítají na konci. Ve svém kole máte na výběr pouze 3 možnosti, co dělat. Vzít dílek coatla (hlava, tělo, ocas), zvolit kartu proroctví, nebo sestavit coatla. Karty proroctví určují, jaké dílky budete sbírat a stavět podle nich hady.

Tohle se opakuje do té doby, dokud nedojdou dílky nebo dokud někdo nedokončí 3 coatly. Pozor! Na konci hry se počítají pouze dokončení hadi, což znamená, že musí mít hlavu, alespoň jeden dílek těla a ocas. Toť vše, jednoduchost sama.

Hra je poměrně svižná, takže nemusíte moc dlouho čekat, než soupeři odehrají. Dokonce máte čas rozmýšlet si tahy dopředu, nicméně většinou to dost dobře nejde, protože nevíte, jaké dílky, či karty na vás zůstanou a tím pádem se ve většině případů rozhodujete až ve svém kole. V podstatě je to takový „multiplayer solitiare“, protože tu není skoro žádná interakce s protihráči. Samozřejmě, že můžete škodit soupeřům tím, že jim vezmete dílky, které potřebují. Není to však úplně na místě, protože chcete brát to, co potřebujete vy a ne ostatní.

Zamyslím-li se nad tématem hry, tak si nijak zvlášť nepřipadám býti ve střední Americe, respektive v Mexiku. Celou hru se mi spíš vaří mozek nad tím, jaké dílky si mám vzít, jak postavím hada, aby mi to dobře vycházelo. Mám si vzít prvně karty, které potřebuji, aby mi je nikdo nevzal, nebo třeba hlavu či ocas v dobré barvě, kterých je dosti omezený počet? Tyhle otázky i jiné si budete klást celou hru. Neustále budete přehodnocovat svá rozhodnutí, protože vám třeba někdo vezme dílky, které potřebujete. Rozhodnutí to nejsou nijak zvlášt těžká, ale jelikož hra může trvat až hodinu, tak to mozku občas dá zabrat.

Pro osamělé večery je tu i sólo mód, ve kterém si zahrajete proti A.D.A.M.ovi (Automatický Dračí Asemblační Manipulátor). Potom, co poprvé A.D.A.M.a porazíte, na vás čeká dalších 5 navzájem kombinovatelných variant, kterými si můžete ztížit hru.

Jak jsem již psal na začátku, že se mi Coatl postupně líbí víc a víc, tak stejně tomu je i s designem hry. Karty se symboly, jež určují, co sbírat, jsou graficky velmi pěkně udělané. Ač se ze začátku bude zdát, že jsou symboly trochu zmatečné, tak jakmile poprvé zjistíte, co dělají, už to nezapomenete. Jednotlivé dílky coatla jsou krásně barevné a udělané tak, že do sebe skvěle zapadají, a ještě k tomu si s nimi můžete hrát, když třeba nejste na tahu. 😊 V krabici také najdete tři označené plátěné sáčky, ve kterých všechny dílky uchováváte.

Dle mého skromného názoru si tuto hru užijí malí, velcí, střední, zkrátka v podstatě kdokoliv, a to dokonce několik her za sebou. Nejvhodnější nejspíš bude do rodinného kruhu, nicméně vůbec bych se nezdráhal vytáhnout ji při malé návštěvě.

Překvapivě zábavná, příjemně rychlá a krásně barevná hra pro „každého.“

Autorem recenze je Václav Jeřábek.