Ulpianus si vychutnával, jak na jeho rtech visí oči všech shromážděných mužů. Neboť zde, na půdě vznešeného římského senátu, vznikala budoucnost, a on byl ten, kdo ji vytvářel. Zhluboka se nadechl, aby svoji řeč slavnostně zakončil: „A proto si myslím, že by výsady pretoriánů měly být zrušeny.“ Rozhlédl se – a místo kývajících tváří spatřil něco úplně jiného, něco, co neočekával.
Lesk tasených čepelí.
„Ale… ale… to je spiknutí!“ zaječel a pak vypukl chaos.

7 Divů světa: Duel – Agora
Autoři Antoine Bauza, Bruno Cathala
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 30–45 minut
Vhodné od 10 let
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 17. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, skládání setů

7 divů světa Duel je podle mě pořád nejlepší strategická duelovka. A protože je úspěšná i ve světě, dočkala se nedávno už druhého rozšíření s podtitulem Agora. V tom prvním se do hry dostala božstva, v aktuálním, na které si dnes posvítíme, zase politika.

Základem Agory je nová část herního plánu, senát, která krásně zapadne k původnímu hernímu plánu. Na desce senátu se hráči přetahují o vliv v rámci jednotlivých bezejmenných komor, rozšíření zároveň přináší do hry novou možnost okamžitého ukončení partie na politickou nadvládu (ten z hráčů, který by v jednu chvíli ovládal všech 6 komor v senátu, okamžitě vyhrává hru). Tím se počet možných cest k vítězství zvýšil na 4 (vítězství na nadvládu ve vědě, vojenství, nebo politice a klasické bodovací vítězství, zvané občanské).

Politika je hnůj

Aby bylo možné v senátu získávat vliv, přibyly v rámci rozšíření nové akční karty, senátoři. Dělí se na politiky a spiklence. Novou herní akcí je akce v senátu (můžete jich udělat tolik, kolik máte modrých karet ve městě), během které umisťujete nebo přesouváte vliv v rámci komor. Při převaze (větším počtu kostek vlivu) v dané komoře získává hráč bonus (ten je náhodně vylosovaný před začátkem partie s tím, že některé bonusy jsou viditelné od začátku, další se odkryjí až ve chvíli ovládnutí dané komory). Bonusy jsou většinou ve formě slevy nebo zisku mincí, z dalších namátkou třeba postup na stupnici vojenství nebo tah navíc při najmutí spiklence.

Tím jsem si vytvořil elegantní můstek ke spiklencům. Kromě umístění 1 vlivu do libovolné komory nabízí i druhou možnost, která je výrazně zajímavější. Dovolí vám totiž zosnovat spiknutí! Doberete si 2 karty spiknutí, jednu z nich si položíte lícem dolů před sebe a ta od té chvíle začne děsit vašeho soupeře. Ve svém tahu ji ještě, podobně jako div, musíte připravit, takže v daném tahu už nic jiného neuděláte. Ale pak už na začátku každého dalšího kola můžete spiknutí spustit. Karty spiknutí mají velmi silné efekty, které při dobrém načasování dokáží i zvrátit průběh partie. Tak třeba Sabotáž, která soupeři zruší již postavený div, Podvod, který ho donutí odhodit žlutou kartu a vám ještě navíc přesunout vliv do sousední komory, Puč způsobující posun žetonu konfliktu o 2 pole nebo třeba Politická klička, která řádně zamává s poměry v senátu (umístění vlivu, posun vlastního vlivu a navíc ještě odstranění jednoho soupeřova vlivu). Pěkně mocné a pro soupeře nepříjemné efekty, nemyslíte?

Delší je lepší?

Protože v Agoře přibývají nové karty, narůstá i počet tahů v každém věku, konkrétně o 5, 5 a 3. Tyto tahy navíc jsou, na rozdíl od využívání božstev z Panteonu, povinné a tím dochází k nevyhnutelnému prodlužování hry. Ještě si neodpustím menší poznámku: designem kostiček vlivu i mechanicky (převaha ve frakci/komoře) mi Agora nápadně připomínala rozšíření Neklid ke hře Mars: Teraformace. Těžko říct, zda tu někdo opisoval, a pokud ano, kdo od koho. Tematicky mi politika sedla do světa 7 divů světa o něco více než božstva z prvního rozšíření, ale důležitý je i herní dopad.

A tam už tahá Agora z mého pohledu za trochu kratší konec než Panteon. Převahu v jednotlivých komorách má vždy jen jeden hráč a vzhledem k množství možností a četnosti příležitostí umísťování vlivu není jednoduché poměry zvrátit (leda už zmíněnými spiknutími). Naštěstí je ve hře nová možnost politického vítězství, které hráče motivuje k tomu, aby se věnovali i senátu více, než je tomu u bohů v Panteonu. Obecně mi přišlo, že zatímco Panteon nabízí možnosti, které jsou ryze dobrovolné, Agora jde spíše cestou povinnosti. Co se mi ovšem moc líbilo, bylo propojení přesunu vlivu v senátu s množstvím modrých karet. Ty byly dosud ve hře takové osamocené, alespoň z hlediska mechanismů.

All in!

Jsem náturou kompletista a proto mi nedalo, abychom nezkusili 7 divů světa Duel v maximální možné komplexitě. Takže jsme přidali Panteon i Agoru a… dostali jsme najednou výrazně jinou hru, než jaký je samotný základ. V něčem lepší, v něčem horší, ta tam je sice elegantní jednoduchost základní hry, na druhé straně vznikla díky rozšířením komplexní propracovaná hra s množstvím možností, jak hrát. Nicméně je jasné, že pro příznivce rozšíření už podle mě existuje jediná možnost, a to hrát už pouze vše dohromady, nebo jen základ. Chcete-li přímočarý a svižnější zážitek, je pro vás ideální samotný základ. Toužíte-li po komplexnější, strategičtější a výrazně delší partii, nachystejte na stůl komplet.

Přece jen bych měl ale obě rozšíření porovnat mezi sebou. Takže takto: tematicky a tím, jak hladce zapadne k základní hře, je lepší Agora, z hlediska mechanismů a herní zábavnosti má navrch zase Panteon. Pokud tedy chcete pouze jedno z těchto rozšíření, zeptejte se sami sebe, co je pro vás důležitější.

Agora je tematický lepší, ale herně o kousek horší rozšíření než Panteon. Obě rozšíření dohromady dělají ze 7 divů světa Duel plnotučnou strategickou záležitost a vlastně trochu jinou hru.