Slunce pozvolna opouštělo obzor a Jan měl pocit, že se v tom prokletém lese ztratil navěky. Jeho cíl – smaragdový prsten – se nyní zdál jako nedostižná chiméra. A přitom si až dosud vedl dobře. Podařilo se mu přelstít dvě lesní bytosti a několika dobrými obchody získat potřebné vybavení. Chybí mu už jen kousek, ale jakmile padne na hvozd tma, bude všem nadějím konec. Najednou se mu před očima něco zalesklo. Co se to tam, mezi kořeny statného dubu, skrývá? Zohnul se a chtivě po tom sáhl…

Roundforest
Autor Pierrot
V ČR distribuuje Piatnik
Časová náročnost 60 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 16 377. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, modulární herní plán, seber a doruč

Pierrot, vlastním jménem Tamás Z. Marosi, je mužem mnoha talentů. Je to popový zpěvák, hudební producent, designér počítačových i deskových her. A pokud jste o tomto šikovném Maďarovi ještě neslyšeli, možná vám něco řeknou hry jako Társasház, Rejtély a babaházban… okej, spíš neřeknou. Tak tedy Roundforest, přátelé.

Bylo nebylo, v jednom hustém lese

… se objevila parta dobrodruhů s cílem odnést si odtamtud smaragdový prsten. Jenže to má háček, protože takové prsteny se neválí jen tak v mechu a mlází. Může vám jej předat jen lesní duch, a ten potřebuje tři zlatá jablka. Ta se dají koupit od víl nebo vyšmelit s lesními obyvateli. A o tom přesně bude Roundforest – běhání, shánění a obchodování.

Nejvíc vás asi zaujme mapa. Je složená z osmihranných dílků, které se při každém průchodu otáčí – proto Roundforest. Z každého dílku jde přelézt jen na některé jiné dílky, jak znázorňuje jednoduché schéma. V lese tak můžete snadno zabloudit, nebo se nepříjemně seknout, když se potřebujete dostat na jedno konkrétní místo. Pohyb po mapě je nicméně zábava, i když vám občas zatopí.

Jehla v kupce sena

Hra se hraje na kola. V každém se můžete přesunout (což ale není taková sranda, jak jsem psal výše) a také využít místní akce. Ty jsou v podstatě jednoduché – budete sbírat a losovat předměty, vyměňovat je s vílami za jiné, losovat postavy a plnit jejich úkoly. Celá hra je jeden gigantický pick up and deliver, v němž se snažíte sehnat to, po čem pohádkové bytosti na mapě touží, čímž získáte zlatá jablka, nebo splašit dost peněz, abyste si je prostě koupili.

Hledat něco konkrétního, pokud to není na trhu, není žádný med a každá postava se na vás hned přilepí a zadluží vás. Dost tak záleží na štěstí. Někdy je shánění předmětů jako hledání jehly v kupce sena, někdy se nemůžete oddlužit, jindy máte štěstí a hru ukončíte za dvacet minut, aniž by vlastně pořádně začala. V tom vidím největší nevýhodu Roundforestu. Jak totiž partie proběhne, to vlastně moc neovlivníte.

Pohádka pouze pro děti

Spíše než strategickou hrou pro pokročilé je Roundforest spíš takovým pohádkovým příběhem, ve kterém si děti mohou hrát na Honzu, jenž se snaží přelstít čerta, pomoct dobrému kováři a zahnat loupežníky. Toto dotváří také moc hezký vizuál plný pohádkových bytostí. I samotná mapa lesa vypadá pěkně. Jenomže herně Roundforest skřípe. Připadá mi, jako by nereflektoval moderní trendy ve vývoji deskových her. Malým dětem, které mají rády jednoduchost, se může líbit, ale jinak hra spíš hraje vás, než že byste vykoumávali nejlepší možná řešení.

Trochu rozčarován jsem byl také z pravidel. Dostanete je v několika jazykových mutacích a brzy zjistíte, že některé věci jsou trochu matoucí, například kdy máte předměty losovat a kdy si je máte vybírat. Když jsme jednotlivé jazykové verze srovnávali, přišlo nám, že nejsou úplně významově sjednocené. Ale nejspíš hrajete s malými dětmi, takže to udělejte, jak chcete.

Roundforest se těžko kdy vyhrabe po žebříčcích nejlepších deskovek. Na to je zkrátka moc o náhodě. Ale pokud vaše děti milují tradiční pohádky a chtějí si takový pohádkový, jednoduchý příběh také prožít, třeba je zaujme. Dospělí by se ale raději měli poohlédnout jinde.

Hra o jednom začarovaném lese zaujme děti, které chtějí zažít nenáročný pohádkový příběh.