James si potáhl z doutníku a bez jakýchkoliv emocí dál prohlížel mrtvé tělo. Zvedal se mi žaludek, a nebylo divu. Obličej oběti byl rozmašírovaný, jako by ho přejel bagr. Detektiv byl ale na svou práci zvyklý a pohled na korpus mu chuť pokuřovat nijak nekazil. Nadechl se, aby něco řekl, ale najednou se mu v očích objevilo bělmo a on se zapotácel. Začal mluvit směrem ke zdi, jako by s námi v místnosti byl i někdo jiný, a já vytušil, koho vlastně spatřil…

Paranormální detektivové
Autoři Szymon Maliński, Adrian Orzechowski, Marcin Łączyński
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 30–50 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 2 030. (celkově)
Mechanismy Nápovědy, hraní rolí, správa karet na ruce, různé schopnosti hráčů

Trio polských autorů Szymon Maliński, Adrian Orzechowski a Marcin Łączyński dosud nepatří mezi známé deskoherní designéry. Paranormální detektivové jsou totiž jejich debutovou hrou, ve které ale předvedli solidní nadání. Pojďme se na tuto pártyovku s příchutí tajemna podívat trošku blíž.

Hra bývá často přirovnává k Mystériu, což není úplně přesné. Jedna věc je ale v obou hrách stejná – jeden z hráčů se chopí role nespokojeného ducha, který prostřednictvím nápověd hodlá žalovat na svého vraha a dojde klidu, až když bude případný mordýř usvědčen. Jenže na rozdíl od Mystéria jsou Paranormální detektivové mnohem kompetitivnější záležitost. Tuhle záhadu může vyřešit jen jeden a ostatní mu nepomůžou, ani co by se za nehet vešlo.

Něco pro kreativce

Hra začíná tak, že duch dostane kartičku s popisem, jak k úmrtí došlo. Mohlo se stát cokoliv; vražda kulkou rovnou mezi oči či nešťastná náhoda, kdy doktor omylem pacientovi poslal do těla silnou dávku alergenu. Každý případ nicméně definuje pět kritérií – vrah, místo činu, důvod vraždy, způsob a vražedný nástroj. Kdo z hráčů je první všechna uhodne, zvítězí.

Každý z vyšetřovatelů si ve svém kole vyžádá jednu nápovědu. Učiní tak jednak dotazem, jednak prostřednictvím kartičky popisující, jakým způsobem má duch otázku zodpovědět. A zde se ukazuje, že tvůrci hry nechodí pro originální myšlenku daleko. Nemyslete si totiž, že byste se dočkali slovního popisu. Nejméně kreativní nápovědou je totiž třívteřinová pantomima či kreslení, při němž ale duch vede ruku detektiva a musí vše zvládnout jedním tahem (takže na mimořádně ošklivé a matoucí obrázky je zaděláno).

Zbytek je mnohem větší legrace. Co takhle nápověda pomocí dvou ohebných, výborně ohýbatelných provázků? Nebo balíček tarotových karet, z nichž může duch až tři nakombinovat a vyjádřit jimi, co má na ektoplazmě? Vynikající nápad je také tabulka, na níž nebožtík ukazuje, zda průběh jeho vraždy či samotný pachatel byli velcí nebo malí, dobří nebo zlí a podobně. Většina nápověd je veřejná a pomůže tak všem hráčům.

Mord je sport

… a jeho vyšetřování taky. Hráči se tak po úvodním seznámení s pravidly velice rychle dostanou do hry a maximálně během jednoho kola už každý chápe, co má dělat. A zábava začíná. Musíte být totiž rychlejší než ostatní, což mezi chytrými spoluhráči není legrace, a občas na své kamarády koukáte a obdivujete, jak bystře se jim podařilo rozluštit sebebizarnější nápovědu. Některé případy jsou zapeklitější než jiné a možná se vám je nepodaří zdolat vůbec, u jiných po prvním kole hry vidíte, že na sebe detektivové podezíravě koukají a čekají, kdo se odhodlá jako první zkusit štěstí.

Pokud mu to totiž nevyjde, může ostatním dost pomoci. Hádání je veřejné, takže můžete doplnit přátelům chybějící dílek skládanky a sami se tak odsoudit k neúspěchu. Ale kdo zaváhá, nežere, respektive promešká svoji šanci. Občas je klíčem odvaha, jindy pečlivost. Díky tomu a také díky faktu, že karet vražd je hodně a není žádný zvláštní problém si vymyslet svoje (+ spoustu jich nabízí volitelná appka v češtině!), disponují Paranormální detektivové slušnou znovuhratelností.

Párty ještě nikoho nezabila

Paranormální detektivové tak trochu balancují na hranici mezi hráčskou a párty hrou. Počtem hráčů a obtížností pravidel patří spíš do té druhé skupiny, nicméně vyžadují docela solidní soustředění a během vánočního veselí jsme častokrát zjistili, že nejstřízlivější hráč je jednoznačně favoritem. Což ale není vůbec na škodu.

Vynikající zkušenost máme z testování s příležitostnými hráči, které hra v podstatě bez výjimek bavila. Velkou roli podle mého názoru hraje pocit detektivní práce – máte vlastní poznámky skryté za clonou a každou nápovědu musíte rozluštit sami. Jasně, není to Detektiv, ale chuť vyšetřování na jazyku určitě ucítíte.

Zatím to vypadá, že Paranormální detektivové patří mezi hry, které si rádi vezmete s sebou na návštěvu za příbuznými či s ní završíte příjemný večer s kamarády. Během svátků jsme ji hráli mnohem častěji, než by testování vyžadovalo, a stále mám chuť si zkusit nějaký ten případ rozlousknout. Za nás je tato hra výborným doplněním sbírky, k čemuž přispívá také možnost hrát v šesti lidech. Pokud vás láká, určitě ji vyzkoušejte, věřím, že vám bude zdrojem mnoha skvělých zážitků.

Solidní hra balancující na hraně mezi pártyovkou a hráčskou detektivkou přináší zábavu všem bez rozdílu zkušeností.