Dveře pochybné paluše U Křepčícího draka zavrzaly a dovnitř na malý moment štítivě nakouklo světlo. Žoldáci, marodéři, nájemní vrahové a místní drsňáci hrábli po nožích a temnotu proťal lesk čepelí. Ve dveřích stál cizinec, dlouhovlasý, zamračený, zjizvený muž, který evidentně nešel pro ránu daleko. „Hledám ty nejzlejší parchanty v tomhle městě,“ ucedil, „a platím zlatem.“

Nidavellir
Autor Serge Laget
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 259. (rodinné), 614. (strategické), 1 261. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, simultánní tahy, vylepšování mincí, sbírání sad

Trpaslíci jdou na draka, ale ještě předtím ze svých řad musí vybrat ty správné bojovníky, kteří dají dohromady pěkně nabušenou tlupu. A kde jinde verbovat drsňáky a drsňačky než ve třech proslulých hospodách: U Chechtavého skřeta, U Křepčícího draka a U Nablýskané herky.

Každý prahne po tom, aby právě jeho skvadra byla ta vyvolená, takže se do toho vrhnete a nebudete šetřit penězi, abyste si na svoji stranu přiklonili ty nejlepší a nejsilnější postavy.

Nidavellir je nová desková a karetní hra od vydavatelství TLAMA games, které se u nás velmi dobře zapsalo už třemi díly trilogie ze Západního království (poslední díl, Vikomty, jsme recenzovali nedávno) nebo také abstraktní hrou Babylonia.

Tahle runda je na mě, bratři trpaslíci!

Nidavellir je kus pro 2 až 5 hráčů, v němž si každý staví vlastní armádu trpaslíků několika povolání. Každé povolání (viz box) se jinak boduje a k tomu, abyste si mohli vybírat dle své chuti, musíte také pracovat se svými zdroji, konkrétně vylepšovat mince.

Trpasličí povolání

Trpaslíci nejsou žádní brouci Pytlíkové, aby zkoušeli dělat od všeho trochu, větší úctě se u nich těší specializované dovednosti. V Nidavelliru se proto setkáme s pěti povoláními, každé z nich sílu vaší tlupy ovlivňuje jinak.

Průzkumníci na to jdou nejpřímočařeji, každý jede sám za sebe a o svoji sílu zvyšuje hodnotu vaší armády. Žádné bratříčkování se mezi nimi nepěstuje, tito samotáři spoléhají na velkou sílu každého jednotlivého člena cechu.

Válečníci jsou taky dost individualisté, jejich vlastní síla je pro ně vším. Na konci hry se ale přece jen semknou (kvůli mamonu samozřejmě) a kdo nasbíral nejvíce jejich praporků, přičte si ke skóre hodnotu své nejlepší mince ještě jednou.

Lovci jsou tak trochu matematici a jejich druhé jméno je exponenciála. Prvních pár zástupců tohoto povolání žádnou parádu nenadělá, ale když jich máte 5, každý další znamená dvojciferný bodový přírůstek. A tehdy zbystří i ti, co do té doby lovce podceňovali.

Kováři si vymysleli svůj druh posloupnosti, oproti umocňování u lovců ale raději poctivě staví skromnější schody (každá další karta kovářů přinese +3, +4, +5, … bodů). Díky tomu na začátku lovcům bodově utíkají, ale pak už trochu ztrácí.

Horníci jsou skutečně stmelený tým, jeden člen skoro nic neznamená, bodují se totiž počty praporků násobené součtem hodnot. Jenže většina horníků má praporek s nulou, potřebuje tedy k sobě parťáky, kteří se honosí nenulovými čísly. Jde o nejméně nápadné povolání, protože jejich síla není vidět na první pohled. Když ale vystrčí z šachty hlavu několik dobře sehraných horníků, ostatní se nestačí divit!

Každá partie se hraje na dvě části, přičemž v poločase se vyhodnotí některé bonusy. V obou částech se odehraje různý počet kol (podle počtu hráčů), příčemž na začátku mají vždy všichni rekrutéři stejné výchozí podmínky. Každému se „v měšci u pasu“ leskne 5 mincí o nízkých hodnotách (0, 2, 3, 4, 5), ale postupem času se každý vrhne na jinou taktiku a nůžky mezi hráči se mohou (ale nemusí) začít rozevírat, tedy alespoň z hlediska herních možností. 

Z pěti dostupných mincí si v každém kole všichni zároveň tajně určí tři mince, kterými budou usilovat o verbování jednoho trpaslíka v každé ze tří krčem. Poté, co mají všichni zvoleno, odhalí se hodnoty a hráči chodí od krčmy ke krčmě a lákají do svých řad trpaslíky. Výběr probíhá v pořadí dle hodnot mincí (tedy vydražením pozic v jednotlivých krčmách).

Trpaslíci chodí do krčem náhodně (jejich množství závisí na počtu hráčů u stolu), takže někdy je první volba v draftu velká výhoda, někdy pouze mírná.

Ten umí to a ten zas tohle

Největším lákadlem hry je rozmanitost trpaslických povolání a z ní plynoucí různorodé bodování. Abyste si ale nepiplali jen jedno či dvě povolání, je tu motivace navíc. Za každou kompletní sadu pěti povolání (resp. praporků, které je symbolizují) se k vaší výpravě přidá ještě jeden z trpaslických reků, kteří do hospod nechodí, místo toho se poflakují kolem a tříbí své dovednosti (tj. jsou ve veřejné nabídce a je jich omezený počet). Přináší další možnosti bodování nebo třeba posílí jedno z povolání. V každé bandě jsou vždy vítaní, protože přináší pouze pozitiva, je tedy o ně konkurenční boj. Ale není divu, protože jejich komba a schopnosti dokáží pozvednout váš bodový zisk.

Pimp my coins!

Draftování podle vydraženého pořadí je ale jenom jedna část hry. A spíše ta obyčejnější. Ta druhá, a pro mě osobně i moje spoluhráče mnohem zajímavější, je vylepšování mincí. Svoji původní chabou sbírku mincí totiž postupně vylepšujete, abyste se ke konci hry oháněli částkami, za kterými se ochotně požene i ta nejlínější trpaslická kůže.

V každém kole nabízíte tři mince, ale k dispozici jich je pět, co se zbylými dvěma? Vytuňte si je! Počet mincí se celou hru nemění, ale vy už nechcete dražit těmi slabčáky, chcete tvrdou měnu. Takže sečtete hodnoty na dvou nepoužitých mincích (ale jen v případě, že jedna ze tří použitých je transformační), tu vyšší z nich zahodíte a vezmete si z pokladnice minci odpovídající součtu (takže místo 2 a 4 máte 2 a 6).

Díky tomu pak v dalším kole už disponujete vyšší silou při dražbě. Takže pokud si vyhlédnete konkrétního trpaslíka, můžete mít skoro jistotu, že si ho budete moct vybrat  právě vy. A pokud by vám to nestačilo, tak vězte, že hodnota vašich mincí se na konci převede na vítězné body.

Svižné, svěží, světlé

Nidavellir je velmi zábavná záležitost, nabízí příjemné kombení a velmi uspokojující vylepšování mincí. Použité mechanismy, tedy draft, dražba, simultánní průběh části tahů a coinbuilding k sobě náramně pasují, obtížnost je nastavena naprosto optimálně a hodně jsme ocenili i přístupnost hry.

Ve světle toho mě zamrzelo, že tematicky je hra dost suchá (resp. téma není moc cítit) a v pravidlech bylo více překlepů, než bych snesl bez komentáře. Chuť mi spravila pohledná grafika s důrazem na černobílé tóny (nepamatuji si hru, kde by bylo tolik bílé a šedé, a řekl bych o ní, že vypadá dobře) a pěkně provedené mince. Nidavellir je zkrátka povedený kousek, který vyhoví nenáročným hráčům. Zároveň velmi efektivně zabaví i ostřílené harcovníky, kterým ani nebude příliš vadit horší znovuhratelnost. Během dvou či tří partií za večer si jí totiž ani nevšimnete.

VERDIKT

Svižná trpaslická draftovačka, která přináší svěží nápady, pohlednou grafiku a hřejivý pocit uspokojení z vylepšování svojí armády i pokladnice.