Město Heliopolis bylo ve starověku epicentrem uctívání slunečního kultu. A zároveň i místem, kde se zrodila tajná sekta učenců a alchymistů, mezi něž patří kupříkladu velekněz Imhotep, Jan, autor Apokalypsy, mystik Saint-Germain a další. Tito sami sebe nazývají Rytíři z Heliopole a jejich chrám se dávno nenachází v Egyptě, nýbrž se přesunul na sever Španělska. Rytíři, kterým se podařilo vyrobit elixír dlouhověkosti, tu spojují síly i vědomosti, aby lidstvu zajistili lepší a humánnější svět.

Alespoň takto sektu učenců popisuje scénárista Alejandro Jodorowsky, který ve spolupráci s belgickým umělcem Jérémym stvořil komiks prošpikovaný alchymistickými odkazy, rituály a zasvěceními, jehož kulisami se stává alternativně podaná krvavá historie Francie konce 18. století. A ta je pořádně kontroverzní, místy bizarní i naturalisticky erotická.

Není žádným tajemstvím, že sám Jodorowsky tíhne k ezoterice a mysticismu a tyto prvky promítá i do své tvorby. Výjimkou nejsou ani Rytíři z Heliopole, jejichž příběh si pro sebe zabírá plochu čtyř dílů pojmenovaných podle základních alchymistických procesů: nigredo, albedo, citrinitas a rubedo.

První dva díly, nigredo a albedo, česky dílo v černé a bílé, nyní přináší nakladatelství Crew v krásné vazbě a neobvykle velkém formátu.

Hned z počátku díla v černé se staneme svědky iniciačního rituálu novice řádu, přezdívaného Sedmnáct. Není jím však nikdo jiný než následník francouzského trůnu, syn popraveného Ludvíka XVI. Po té, co Sedmnáct zvítězí nad soupeři, prozradí jeho mentor, mistr Fulcanelli před ostatními členy řádu nejenom pravé jméno svého svěřence, ale i okolnosti jeho zrození a vysvobození z Templu, kde byl vězněn. Po prvním zasvěcení je princ pověřen úkolem obstarat prastaré zlato, z něhož je vyrobena koruna jeho tety, Marie Josefy Habsburské.

Albedo, dílo v bílé, plynule navazuje na princův první úkol a je po nezbytném úvodu mnohem barvitější a akčnější. Ludvíkovo zasvěcení pokračuje a ke slovu se dostane i jeho pravá podstata, jeden z nejzákladnějších alchymistických principů, který mladého prince činí vyvoleným člověkem a zcela jistě v budoucnu zamíchá kartami osudu. V albedu se zúčastníme Napoleonova tažení do Egypta. Bok po boku mu stojí hrabě Saint-Germain, který má velkému vojevůdci dopomoci k nesmrtelnosti. V dílu v bílé si Jodorowsky rovněž přetváří historii k vlastnímu obrazu. Odvolává se tu především na egyptská mysteria a okultismus, která v kontextu bitvy u pyramid působí naprosto skvěle. Přestože mají Rytíři na Napoleonově vzestupu zájem, záhy zjistí, že onen muž s velkými předpoklady baží jen po slávě a krvi. Bonaparte se pro Rytíře stává hrozbou, kterou má pomoci vyřešit právě princ Ludvík.

Převyprávění verze Jodorowského historie by však byl jen z poloviny působivý, nebýt úchvatné kresby mladého belgického výtvarníka Jérémyho. Veškeré ilustrace jsou detailní. Dobře si lze všimnout mimiky, ztvárnění oděvů; živě jsou zachycené bojové scény. Podobnost mezi princovým a Napoleonovým osudem je zachycený zejména v procesu jejich iniciace, vyvedené v podobném barevném chladném tónu. Dech i však vzala slavná bitva u pyramid, kde dým zbraní i písečný prach působily velmi reálně. Ocenila jsem i perfektní práci s perspektivou, ať už v náhledech na zrození chlapců, bojové scény, Napoleonova loďstva a další. A jeden obrázek za všechny: z panelu, na němž mistr Fulcanelli projíždí revoluční Francií, aby navštívil Charlotte, jde až hmatatelně cítit napětí, jako by krvelačný dav najednou oněměl a ztichl.

Rytíři z Heliopole jsou moje první setkání s dílem Jodorowského i Jérémyho a jsem ráda, že jsem si ho nenechala ujít. Princovým oděvem i bojovým uměním komiks místy připomíná Assasin´s Creed. Možná jde záměr, možná jen o náhodu. Rytíři z Heliopole tento fenomén ale rozhodně nekopírují. Ludvíkův příběh dýchá mysticismem nasáklou atmosférou, v němž jsou dějiny ohýbány, ale děje se tak méně násilně než ve většině historických románech. Skvělý je i překlad Richarda Podaného, který zachovává dobový tón. Rytíři z Heliopole: Dílo v černé, dílo v bílé představují zkrátka vytříbené menu, jehož jednotlivé chody nemusí nutně uspokojit všechny chuťové buňky, ale dohromady vytvářejí rozhodně grandiózní požitek.

Název: Rytíři z Heliopole: Dílo v černé, dílo v bílé

Autor: Alejandro Jodorowsky

Ilustrace: Jérémy