Červen, 1944. Lodě rozkodrcané na neklidné hladině poblíž francouzského pobřeží, plné vojáků mladých jako osazenstvo první přednášky na vysoké škole, zelenáčů. Konstrukce lodě je zvláštní, ale většina posádky vnímá jen vlny, ze kterých se jim zvedá žaludek. Půlka z nich zvrací a ani neví, jestli to je z nervozity nebo mořské nemoci. Dnes se z nich stanou muži, z většiny pouhé mrtvoly mužů.

Odhodlaní: Normandie
Autoři Trevor Benjamin, David Thompson
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 45–60 minut
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 43. (válečné), 46. (tematické), 282. (celkově)
Mechanismy Válečná hra, modulární herní plán, deckbuilding, házení kostkou, simulace

Druhá světová válka zničila několik generací, stála život milionů lidí. Zapomínat na ni by se ale nemuselo vyplatit, jen udržováním povědomí o jejích hrůzách se totiž můžeme vyhnout opakování podobně brutálního konfliktu. To se ale určitě nestane, protože se jedná o velmi vděčné téma pro různá média, film, knihy a, což nás zajímá nejvíce, i deskové hry.

MINDOK hasí žízeň

A protože v naší kotlině bylo už předlouho sucho na téma tohoto světového konfliktu, vrhli se nadšenci na novinku Odhodlaní: Normandie od MINDOKu jako na odjištěný granát, který přistál v zákopu. My jsme byli mezi nimi, i když jsme naskakovali o poznání obezřetněji, neboť téma druhé světové války nežereme tolik. Takže jsme šli více po mechanismech a po tom, jak hra obstojí z deskoherního pohledu.

Úvodní seznámení s Odhodlanými se neslo ve velmi pozitivním duchu, krabice je za svoji cenu opravdu nabitá. Oboustranných destiček, ze kterých se pokaždé skládá jiná mapa, je ve hře pořádná nálož, k tomu hromada žetonků a na to hlavní, karty, hra také není skoupá. Materiálově tedy na jedničku.

Studium pravidel vás možná lehce zmate, objevují se v nich totiž na první pohled zvláštní pojmy jako nasazení, družstvo, jednotka, ale po chvilce vám přejdou do krve a při první partii vše krásně zapadne. Jinak jde ale o přístupný kousek, který na vás navíc jde postupně. Přečtete si základ a teoretické možnosti a prostřednictvím scénářů přibývají nová pravidla, která se tak učíte postupně a nenásilnou formou.

Ještě trocha (vlastně víc) teorie a vrhneme se na dojmy. Odhodlaní: Normandie, jsou dvojkovka kombinující špetku deckbuildingu, střední množství akcí řízených kartami a poctivou porci válečné hry a pohybu po území. Němci a Američané se v jednotlivých partiích střetávají a přetlačují se o kontrolu klíčových bodů a plnění (někdy výrazně odlišných) úkolů. A přitom si jdou pěkně ostře po krku.

Válečné a deskoherní mechanismy

Při hře se hráči střídají na tazích, během kterých využívají 5 karet dobraných pro dané kolo. Jednu z nich využijí na určení iniciativy a se zbylými 4 se snaží napáchat co nejvíce škod v řadách protivníka a obsazovat důležité body. Karty v balíku se liší podle daného scénáře, obecně se dělí na karty mužstva (nejčastější), karty velitelů a karty válečného zmatku, které pouze překáží a nemají moc využití. Kartami mužstva hýbete žetony na mapě (2 až 3 jednotlivá družstva, celkem 5 druhů jednotek od střelců až po minometčíky) a dáváte jim úkoly typu prozkoumej mapové pole, obsaď ho.

A když je příležitost, vystřelíte po soupeři. Potřebnou hodnotu útoku zjistíte podle obrany cíle, hodnoty krytu (definována destičkou terénu) a vzdálenosti od něj. O vyhodnocení úspěšnosti pak rozhodne hod desetistěnkami. Hází se tolika kostkami, kolik činí hodnota útoku a stačí jediný úspěch, aby výstřel našel svůj cíl. Udělení zranění je symbolizováno odhozením karty napadené jednotky, čímž se do zbytku partie snižuje její akceschopnost.

Deckbuildingová část se odehrává jen občas, to když jednu z karet využijete pro povolání posil ze záloh (karty bokem) do balíčku, kterým během hry opakovaně procházíte a dobíráte si z něj karty. Podobně (pomocí akce vybrané karty) se můžete zbavit válečného zmatku, kterážto karta se vám do balíku dostává hlavně při průzkumu území, nebo když vám komunikace sabotuje soupeř.

2. světová válka (není) pro každého!

Možná to z řádků výše není úplně poznat, ale Odhodlaní: Normandie jsou z hlediska pravidel poměrně přístupná hra. Lépe do nich vklouznete pokud máte zkušenosti s válečnými hrami, navíc, jestli k tomu nejste ani zelenáči v kartami řízených hrách a umíte pečovat o balíček, budete do 10 minut od přečtení pravidel zvesela komandovat svoje mužstva a vést je na zteč.

Přístupnosti pomáhá i systém scénářů, kterých je v balení hry celkem 12, z toho prvních 5 vás postupně seznámí se všemi druhy jednotek, jejich specifiky a záludnostmi. A hloubka zážitku tím graduje až do velmi nečekaných…nížin? Na přiměřené porci pravidel dostanete velmi sofistikovanou hru. A to na hezkou hodinku, takže scénářů klidně sfouknete více za večer. A když budete chtít, můžete je propojit do kampaně.

Zadarmo tento zážitek ale nebude. Manévry na různorodých herních plochách kladou na hráče dost vysoké nároky na plánování, čtení strategie soupeře a přemýšlení o vlastní taktice. V některých scénářích se dokonce cíle obou stran dost liší, takže je tu i závan asymetrie.

Pocitově Odhodlaní dokaží poskytnout zážitek, který vás přenese na bojiště druhé světové války. A ta je tématem výrazně bližší mužům než ženám, což je i hlavní výtka vůči hře. Tohle téma prostě není pro každého. Někomu navíc může vadit hrát za nacistické Německo. Duelovky osobně oceňuji hlavně při hraní se ženou a k tomu se hra bohužel, kvůli tématu, nehodí. A na herní večer taky ne, protože herní večer ve dvou mužích, pořádáte asi málo často. Tím na povrch krystalizuje optimální využití Odhodlaných: hra otce se synem, případně dědy s vnukem. V této poloze je špičková, její mechanismy velmi dobře sedí a vojenský konflikt skvěle vyladěný.

Kompaktní válečná hra do každé rodiny s alespoň dvěma mužskými členy. Nutnost pro každého deskoherního tátu se synem.