Ve Five Points, nejhorším slumu světa, to vře. Smrt Raymonda z Iron Butterflies i návrat otce bratří Burnsů, nemluvě o Bradově snaze zabít šéfova syna Kipa – to vše je rozbuškou konfliktu, který vyvrcholí válkou obou gangů. Ohromná řež se zvrhne v krvavá jatka, v jejímž středu se Smrťák, ve snaze ochránit svého bratra, pouští do boje proti všem. Kolo osudu bratří Burnsů se však neúprosně točí dál, vstříc nejisté budoucnosti. A to zejména tehdy, když se na scéně objeví jejich otec, po němž Brad celou dobu pátral.

Zatímco se první díl Zelené krve nesl v duchu seznamování se s hlavními postavami a dovolil nahlédnout do mrzkého života obyvatel Five Points ovládaného dvěma gangy, druhý díl se výrazněji zaměřil na akci, z valné většiny totiž patřil drsnému souboji Brada s Raymondem Fitzgeraldem. A nebyla by to manga, aby neskončila pořádným cliffhangerem. Tedy návratem Bradovy nemesis, jeho otce Edwarda Kinga.

Ve třetím díle Zelené krve se příběh i akce rozjíždí na plné obrátky. Hned z kraje mangy nahlédneme do společné minulosti Gena McDowella a Edwarda Kinga. Prostřednictvím Emmy, Bradovy přítelkyně z nevěstince, se zase Luke dozvídá o násilném skonu jejich matky a samozřejmě Bradovo největší tajemství, které před ním bratr celou tu dobu ukrýval, a to, jak se z obyčejného chlapce stal Smrťák. Mezitím v řeži gangů použije Kip Gatlingův kulomet, aby Smrťáka sprovodil ze světa a tentokrát je to Luke, který se svého bratra rozhodne chránit za každou cenu. Konečnou bitvou však příběh bratří Burnsů nekončí. Vydávají se ve stopách Kinga a jeho bandy. Útočiště na chvíli najdou na ranči Anne a Jenny Macyových. Tady jim cestu za pomstou ovšem zkříží nový nepřítel.

Zelená krev nezapře, že se jedná o tzv. seinen mangu čili mangu, která je typická svými výraznými prvky násilí či pornografie. Jak už jsem psala v recenzi prvního dílu Zelené krve, jsou Kakizakiho ilustrace podmanivé a dechberoucí. Každý z obrazů působí živě a dává na srozuměnou, že tato westernová manga není jen pouhou obrázkovou sekvencí. Kakizaki zachovává styl kresby předchozích dílů. Znovu tu máme výrazné celopanelové ilustrace, v nichž drobné nitky vytvářejí efekt starých fotografií nebo černobílých filmů. Úžasně, víc než kde jinde, tu pracuje střídání perspektiv, které určují dynamiku celého příběhu a je na nich znát promyšlenost každého panelu. Tak je na příklad příchod Edwarda Kinga a jeho rozhovor se šéfem Grave Diggers podaný z Genova úrovně pohledu, čímž Kakizaki docílil pozvolna budované napětí. Pro scény z dětství obou chlapců autor využil formu nadhledů, kde docílil ryze dramatického efektu, zatímco Smrťákovo vražedné běsnění sledujeme převážně z pohledu jeho obětí. Největší náboj má ovšem válka gangů, odehrávající se za neúprosného lijáku, která je důkazem toho, že Kakizaki umí pracovat s příběhem po scénáristické stránce, ale opravdového mistrovství převážně dosahuje prostřednictvím svých kreseb. Ve druhé části, kdy bratři Burnsové tráví čas na ranči s osamělými ženami, si autor neodpustí odlehčení ve formě vtipných obrázků, které zachycují klidnou, téměř rodinnou idylu před jejím hořkým koncem.

Zelená krev Masasumi Kakizakiho je skutečně výjimečná manga, kde se dějová linka snoubí s precizním zpracováním. Kresbou patří k tomu nejlepšímu, co jsem v současné manze zatím viděla. Příběh sice lehce kopíruje klasické zápletky o odvaze, pomstě i přátelství, ale přesně to se od westernu očekává a já musím přiznat, že mě dobrodružství bratří Burnsů baví stále víc. Třetí díl ke všemu přinesl ne jednoho, ale rovnou dva záporáky, kteří jsou připraveni Lukovi a Bradovi způsobit nejedny trable. Příběh tedy rozhodně není u konce a nezbývá než se těšit na další díly.

Název: Zelená krev/ Green Blood 3

Autor: Masasumi Kakizaki

Překladatel: Marek Mikeš