Okolo roku 980 našeho letopočtu mocný král odkázal svým nepřátelům spousty zlata a nemalé území výměnou za mír. Bohužel, mír je ale jen slovo. V království upadajícím do chudoby už mnoho poddaných ve svého krále nevěří a někteří se dokonce rozhodli oddělit od zemí koruny. Budoucnost je nejistá a jako vikomti se musíme rozhodovat moudře a rychle jednat. Protivit se králi není sice úplně dobrý nápad, nicméně pokud by se měla změnit rovnováha moci, přízeň lidu je přednější.

Vikomti západního království
Autoři Shem Phillips, S J Macdonald
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 60–90 minut
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 254. (strategické), 557. (celkově)
Mechanismy Deckbuilding, umisťování dělníků, modulární herní plán, sbírání sad, rondel

Autoři Shem Phillips (Nájezdníci ze severu) a S. J. Macdonald završují svojí trilogii her ze Západního království. Grafické zpracování měl opět na svých bedrech Mihajlo Dimitrovski. Tato trojice ukázala svůj um již v předešlých dvou dílech Architekti a Paladinové západního království a zde tomu nebude jinak. 

Vikomti jsou klasickou euro hrou, kde se hráči snaží získat na konci hry co nejvíce bodů. Krabice je plná herních komponentů od různých ukazatelů, figurek a surovin přes herní karty až po 3D „hrad”. Mapa je kruhová a složená z 5 desek, které drží hrad pěkně pohromadě. Hra obsahuje i sólo mód, který mě nijak zvlášť neoslovil, nicméně na naučení pravidel si myslím, že svoji funkci plní dobře. Pravidla, která mají 32 stran, můžou zpočátku dost odrazovat, ale nebojte se, obsahují spoustu obrázků a příkladů, které velice dobře dopomáhají k jejich pochopení.

Devatero řemesel dobrý point salát značí

Stručně si rozebereme jedno hráčovo kolo, ať víme, o co tady jde. Na začátku hry se vybere jeden hráč, který bude začínat, a dále se jede až do konce hry podle hodinových ručiček. V podstatě na tom moc nezáleží, protože nakonec všichni odehrají stejný počet tahů.

První hráč nafasuje základní balíček karet měšťanů a jde se na věc. Nejprve si vybere, jakou kartu měšťanů vynese, a ta mu určí jeho pohyb po mapě. Pohybovat se můžete po směru hod. ručiček podle šipek nakreslených na plánu. Ve chvíli, kdy se pohybujete, už musíte vědět, jakou z hlavních akcí chcete hrát, abyste se postavili na správné políčko. Zpočátku se většinou obchoduje, protože nemáte dostatek surovin, nicméně je dobré mít rozmyšleno, jaké suroviny (kalamář, zlato, kámen, nebo mince) budete sbírat a následně investovat.

Jako další hlavní akce máte na výběr stavbu budov, která vám ulehčuje hru do budoucna, přidávání poddaných do hradu nebo opisování rukopisu. Všechny tyto akce vám samozřejmě přinášejí vítězné body na konci hry a občas i nějaké ty suroviny. Poté je čas na najímání dalších měšťanů, čímž si vylepšujete svůj základní balíček karet. A takto běháte po mapě, sbíráte a měníte suroviny, protáčíte je za domy, rukopisy a podobně a snažíte se nahrát co nejvíc vítězných bodů.

Tucet špinavců řídí království

Zajímavý mechanismus, který obohacuje hru, je tzv. Vyhodnocení střetu. Určí se tím, jak jste moc zkažení, nebo naopak počestní – protože v Západním království se vždycky tak trochu šmelilo, že? Podle toho nafasujete karty smluv a dluhů. Jakmile dojdou, končí partie a začíná se vyhodnocovat.

Vikomti mi připomínali Istanbul, ve kterém také běháte po mapě a co nejrychleji a nejefektivněji sháníte suroviny, jež následně proměňujete za lepší věci. Rozdíl je v deckbuildingu a v tom, že jakmile v Istanbulu nasbíráte potřebné věci k vítězství, tak jste prostě vítěz. Vikomti jsou také přeci jen komplexnější a složitější euro hrou.

Ve hře jsou mechanismy, které nejsou obvyklé pohromadě, a díky tomu se stává zajímavější. Kombinace workerplacementu a deckbuildingu jen tak nepotkáte. Nicméně občas na mě hra působí trochu moc přeplácaně, protože nevíte, co dělat dřív. Nemáte suroviny, tak jdete obchodovat, ale mezitím už jste přejeli políčko, které jste chtěli, takže jdete dělat něco jiného a máte pocit, že vlastně nestíháte vůbec nic. Možná je to ale taky proto, že mi hra moc nejde.

Trochu šlechtic, hodně obchodník

Bohužel zde nemám pocit jako bych byl na královském dvoře. Připadám si spíše jako obchodník, který se svým povozem jezdí po celém království a shání suroviny a prachy, aby se měl co nejlépe a zajistil svoji rodinu. Feeling vznešeného aristokrata mi tak trochu chybí – ale přeci jen jde spíš o matematické euro než o hru sázející na hutnou atmosféru.

Naopak z kladů musím vypíchnout rychlost a plynulost hry. Tahy hráčů jsou rychlé, a navíc vás většinou nijak zvlášť nezajímá, co zrovna dělají ostatní – pokud vám nelezou na vaše políčka. Stačí to tedy sledovat jen tak jedním okem. Díky tomu jste váš tah schopni do minuty odehrát, nikdo na vás nečeká a hra svižně ubíhá.     

Po vizuální stránce se mi hra velice líbí. Jednotlivé karty měšťanů jsou nakresleny tak, aby evokovaly jejich schopnosti. Herní plán se taktéž podařil a jako třešnička na dortu je uprostřed již zmíněný hrad. Skvělá je také deska hráčů, na které je vyobrazeno všechno, co potřebujete hře – kompletně celý tah od začátku do konce, vyhodnocení střetu atd. Díky tomu je i první partie poměrně jednoduchá. Jediné, co bych desce vytknul, je, že by mohla být z jiného materiálu, protože po ní karty hodně kloužou.

Shrnutí

Tato hra je vhodná pro fanoušky eur a navíc je okořeněná více mechanismy. Užijí si ji samozřejmě i milovníci prvních dvou dílů. Je tak akorát složitá, aby se zkušení hráči nenudili, a zároveň přístupná pro méně zkušené. Svou obtížností je zhruba uprostřed mezi Architekty a Paladiny. Pro úplné nováčky a pro děti bych ji úplně nedoporučoval.

VERDIKT

Vikomti západního království jsou vcelku fajné završení trilogie a pro euro hráče rozhodně dobrá volba.

Dějiny Západního království

Trilogie Západního království je touto hrou uzavřena. Pojďme se krátce podívat na její vývoj a srovnat si jednotlivé hry. Jako první přišli Architekti Západního království. Nabídli výbornou práci se společným plánem, jednoduchost a přístupnost. Za mě jde o nejvíc „user friendly“ díl série. Zanedlouho se objevili Paladinové. Za mě se jednalo o nejhutnější, nejsložitější a nejeurovitější díl trilogie. Hráči lovili opravdu hodně zajíců a hlavní worker placement se odehrával na jejich vlastních plánech. Vikomti jsou zajímaví především svým kombinováním mechanismů. Nejsou tak hardcore jako Paladinové, ani tak odlehčení, jako Architekti, zkrátka zlatá střední cesta. Chcete si zahrát všechny tři díly ve velkém stylu? Pořiďte si expanzi Letopisy Západního království. Můžete si ji zahrát jako kampaň složenou z partií všech tří her nebo kooperativní hru proti tyranovi..

Autorem recenze je Václav Jeřábek.