Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 122. (strategické), 226. (celkově)
Mechanismy Akce, události, správa karet na ruce, přetahovaná, duel

Aféra Watergate je synonymum velkého politického průseru už několik dekád. Ne každý ale tuší, kde ke svému jménu přišla a o co šlo. Ale nyní je tu šance, jak se o celém případu, který vedl k odstoupení tehdejšího prezidenta USA Richarda Nixona z úřadu, dozvědět tou nejzábavnější možnou formou. Tím, že si zahrajete deskovou hru!

Ano, v této stejnojmenné dvojkovce s politickým tématem se jeden z hráčů ujme role administrativy prezidenta Nixona, která se snaží zamést pod koberec vlastní nekalé praktiky, během kterých se pokusili napíchnout ústředí Demokratické strany. Druhý se postaví do čela investigativní žurnalistiky a bude se snažit postupně odkrývat důkazy, které prezidentovy muže a ženy propojí s nekalými akcemi.

Hru nám plně v češtině (a že je potřeba, součástí jsou dobové texty na kartách i nástin situace v rozšířené sekci pravidel) přináší Fox in the Box. Zařadí se tak po bok dalších kvalitních foxích her s historickým přesahem pro náročnější hráče.

Detektivka na stole

V kompaktní krabici je herní plán zobrazující korkovou nástěnku se sítí červených provázků a špendlíků. Na něm se odehrává celá partie, resp. po něm cestují ostatní komponenty kromě karet. Těmito komponentami jsou především žetony důkazů (ve třech barvách, případně jejich kombinacích), vlivu a žeton iniciativy. Ústředním mechanismem hry je pohyb těchto žetonů po stupnici směřující na jedné straně k nixonovcům, na straně druhé pak k mediálním šťouralům.

Děje se tak prostřednictvím akčních karet, které jsou základní a jedinou zbraní obou stran konfliktu. Oběma stranám dávají možnost pohybovat žetony na stupnici o 1 až 4 políčka, každou kartu lze ale využít ještě alternativním, většinou výrazně silnějším způsobem. A tady už se pomalu začíná klubat na svět asymetrická povaha hry. Ke kartám se ještě vrátím, teď bych hlavně rád zmínil, jak každá ze stran může dosáhnout vítězství.

Ututlat nebo vynést na světlo

V roli nixonových kompliců se snažíte zamést důkazy pod koberec, dostatečně dlouho odolávat tlaku a přihrávat si žeton vlivu. Pokud ho získáte celkem pětkrát, partie končí vítězstvím prezidenta a jeho týmu. Novinářům tedy tikají hodiny a jedině soustavný tah na branku jim zajistí úspěch. Nejenže musí držet soupeře dál od žetonu vlivu, ale nezbytně nutné je aktivně postupovat ve vyšetřování, získávat svědky na svoji stranu a mravenčí prací propojit prezidenta s klíčovými lidmi pomocí důkazů.

K tomu, aby každá frakce mohla převážit misky vah na svoji stranu, slouží speciální akce na kartách, a načasování jejich použití je klíčové. Alternativní možnosti karet jsou totiž mocné, ale v drtivé většině poskytují pouze jednorázové výhody a po svém použití jsou ze hry vyřazeny. A to může být problém, protože počet karet na partii je omezen a vystřílet si všechny trumfy v prvních kolech se nemusí vyplatit.

Nixonovi pomáhají komplicové, kteří sabotují snahy novinářů, čachrují s důkazy, strhávají vliv na stranu Nixona a manipulují s iniciativou. Z událostí se umí vytasit třeba s vymazáním zbytku tahu nebo znemožněním hraní událostí novináři. To vše umí klukům od psacích strojů solidně překazit plány.

Ani vlci z Washington Post ale nejsou bezbranní, spoléhají na správňácké novináře, kteří umí vymazat konspirátory, na svědky, které dohnalo svědomí a jsou ochotni potopit křiváky z republikánské kanceláře, či na události, které mají potenciál zlomit křehký vaz lží a intrik z dílny „instalatérů“.

Přetahovaná v historických kulisách

Watergate naprosto skvěle klame tělem. Hluboko v jádru se totiž podle mě jedná o abstraktní hru, o přetahovanou mezi dvěma protivníky. Přitom se každý z nich snaží honit více zajíců (žeton vlivu, iniciativy, jednotlivé důkazy) a prakticky nikdy nelze chytit všechny v jednom kole. Takže přichází na řadu bolestivé rozhodování, zda obětovat dva důkazy a zajistit si vliv + iniciativu (o kartu víc na další kolo), nebo oželet něco jiného a pomocí všech důkazů si nachystat pozici do dalších kol.

A tohle nápadité přetahování je oblečeno do skvěle padnoucího obleku, který by hře záviděl i generální prokurátor. Téma ze hry úplně čiší, nehýbete žetony, hýbete historií, máte šanci napsat alternativní verzi událostí, případně stvrdit spravedlivý konec pro nepoctivce. Historický přesah hry je něco, co ji odlišuje od ostatních počinů (minimálně na našem trhu).

Nutno dodat, že Watergate je náročná na dobrou znalost karet, které se ve hře (na obou stranách) vyskytují. Jen tak jsou totiž oba hráči schopni odehrát kvalitní partii, ve které se naplno projeví um na obou stranách. V prvních partiích si spíše jen oťukáváte oponenta a zkoušíte efekty jednotlivých karet. Karet je ale rozumné množství a po několika zahráních už budete tušit, co na vás může váš soupeř vytasit.

Hrát či HRÁT karty?

Herní rozhodování ve Watergate spočívá v několika volbách, které musíte učinit v každém kole. Chcete-li směřovat k vítězství za Nixona, nebo mu v tom naopak efektivně bránit, upřete svou pozornost na žeton vlivu. Chcete-li být v příštím kole efektivnější a hrát více karet než soupeř, vaše priorita je žeton iniciativy. A když prioritizujete čachry s důkazy, zaměříte se na jejich žetony. Ale jak jsem už zmiňoval, nejde stíhat všechno a tak v každém kole čelíte obtížným dilematům. Situace se navíc s každým tahem mění a musíte reagovat na akce protihráče.

Aby toho na váš mozek nebylo málo, dostanete další porci rozhodování i v rámce každé karty. Je lepší ji zahrát vícekrát za partii pro posun žetonů, nebo její jednorázovou akcí mocně rozčísnout situaci a zvrátit ji ve svůj prospěch? Vystřílet všechny karty hned ze startu nezní moc rozumně, ale zbytečně si šetřit jejich silné efekty vás může stát výhru.

Dvojkovka pro každého?

Watergate nabízí ultimátní duel pro dva hráče, který zabere velmi rozumnou porci času a na oplátku poskytne plnotučný zážitek s hloubkou a skvělou atmosférou. Pokud vám tedy nevadí téma, které nemusí každému sednout. U nás doma všechno „kliknulo“, ženě politická zápletka připomněla oblíbené thrillery a já si s chutí pustil Všechny prezidentovy muže a studoval dodatkové materiály, které jsou součástí pravidel. A za obě frakce hrajeme stejně rádi, což jsem před testováním hry nečekal. Za dobráky chce hrát každý, ale chuť zašpinit si ruce je očividně svým způsovem temně lákavá.

Politický thriller na vašem deskoherním stole. Kartami řízená dvojkovka se skvělými mechanismy, obtížnými volbami a chytlavou atmosférou.