Paříž konce 19. století. Doba zlatého věku umění, pokroku, dobrodružství i šarmantní elegance. A také místo, kdy se v lesku Světové výstavy stahují mračna nad vládnoucí pařížskými klany. Ty se kdysi zavázaly střežit starodávný artefakt. Ten se však po neshodách mezi nimi postupně proměnil z předmětu v pouhou legendu. Nebo ne? Když hoteliér Séverin objeví důkaz o jeho existenci, je najat mocným Babylonským řádem, aby předmět vypátral. Jeho zneužití jinou mocí může napáchat nedozírné škody. Séverin hnán vidinou dostatečně velkorysé odměny dává dohromady konstruktérku, historika, tanečnici a svého blízkého přítele, aby v nitru Paříže objevili a zachránili předmět, který možná změní běh dějin.

Roshani Chokshiová je americká autorka indicko-filipínského původu. Studovala práva, ale po úspěchu svého prvního románu studií zanechala a věnuje se výhradně psaní. Česky vyšla její kniha Aru Šah a konec času (Fragment, 2019).

Zlatí vlci by mohli v mnohém připomínat Šest vran Leigh Bardugo. Kromě charismatického zlodějíčka příběh totiž vypráví o předmětu nedozírné ceny, lákavé odměně a plejádě  nesourodých zlodějských charakterů, vrhajících se do nebezpečného dobrodružství každý s vidinou jiné motivace.

Jak bylo předesláno, příběh se odehrává v Paříži, jejíž lesk a sláva kraluje celé Evropě. A je to hlavní město Francie, které je domovem jednoho z Babylonských fragmentů, předmětů z původní Babylonské věže, které umožňují takzvané tepectví, umění tvořit a přetvářet kovy, krystaly nebo kapaliny.

Klišé dalo by se říct, ale klišé zábavné a čtivé. Příběh není naštěstí pouhou kopií jemu podobných. Zlatí vlci si jdou trochu jinou cestou. Děj odsýpá, je čtivý, a navíc obohacený o historické a vědecké reálie. Starověký Egypt tu jde ruku v ruce s Napoleonem i Fibonacciho posloupností. Zkrátka jeden odkaz mystiky a okultismu za druhým.

Tím, že autorka příběh zasadila do období art nouveau, vytvořila paletu pestrých barev představ luxusu konce devatenáctého století. S lehkostí popisuje nádheru oděvů, vzhled i chuť zákusků, bohatost užitého umění od květů po šperky. V jejím podání všechny tyto představy ožívají a rozhodně nenudí.

Nenudí ani postavy. A jak bývá v posledních letech v žánru young adult zvykem, najdeme tu pestrou směsici národností i sexuální orientace. Každou z postav autorka obdařila určitou výjimečností i dávkou osobních tragédií, které sehrají nezanedbatelnou roli v samotném závěru příběhu. Séverin je charismatický, Tristan zamlklý, Enrique upjatý, Hypnos rozmařilý, zatímco Laila exoticky krásná, s hrůznou minulostí, a Zofia vědecky nadaná. Je těžké si oblíbit všechny postavy. Autorka jim totiž nevěnuje prostor stejnou měrou jako Bardugho těm svým v Šesti vranách. Ne že by se autorce nepovedly výborné momenty. Skvělých dialogů i scén ať už mezi Séverinem nebo Lailou, nebo Hypnosem, Zofií a Enriquem, je v knize plno. Vytknut by se dala jen autorčina urputná snaha napasovat jednání svých hrdinů na věk typický pro tento typ příběhu. Vzniká tak jakási nerovnováha mezi jednáním, chováním i zázemím hrdinů, které vzbuzují dojem dospělých a vzápětí naivních teenagerů. Každá postava je však opředená svou vlastní temnou či méně temnou minulostí a z toho, co autorka ve Zlatých vlcích načrtla, se čtenář dozví tak akorát, aby to vzbudilo jeho zájem.

Zlatí vlci možná neoplývají nejoriginálnějším příběhem. Je to však příběh zatraceně čtivý, obohacený o několik romantických linek a hlavně éry, kdy snaha vytvořit z každého předmětu umělecký skvost byla normou. Nechme se překvapit, do jakých dobrodružství autorka své hrdiny přivede příště. Hledáte-li však čtení na ponuré podzimní večery, nechte se zatáhnout do víru akce, hravosti i lesku Zlatých vlků!

Vydal: Host; 2020
Autor: Roshani Chokshiová
Překlad: Alžběta Lexová