Když Jacob Portman zachránil Noor Pradeshovou, byla mu svěřená nejen informace o tajuplné V. , ale i o sedmi emancipátorech, kteří zachrání svět podivných před apokalypsou. Noor i Jacob najdou útočiště v Ďáblově akru, kde jejich klid a pocit bezpečí vezmou rychle za své. Jacobovy noční můry se stupňují, z vězení se na svobodu dostanou stvůry a osvobodí netvora, který poháněl Panloopticon. Celou situaci komplikují znesvářené americké klany podivných, mezi nimiž hrozí válka. A pak je tu samozřejmě proroctví, které předpovídá návrat nikoho menšího než samotného Cala. Jacob i podivné děti budou muset znovu spojit síly. Poradí si i tentokrát, když nebezpečí číhá na každém kroku?

Amerického spisovatele Ransoma Riggse netřeba představovat. Pozornost vzbudil už svou první knihou s podivnými dětmi Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Následovaly další díly a doplňující kniha Povídky podivných.

Ptačí sněm, stejně jako ostatní díly, vyniká velmi dobře zpracovanou obálkou, kterou si však nejvíce užijete po odložení přebalu. Obal svým pojetím totiž připomíná knižní vazby minulého nebo předminulého století tak, aby korespondoval s tajuplnými fotografiemi uvnitř.

Příběh Ptačího sněmu je oproti Mapě dní, která teprve uváděla do nového dobrodružství, mnohem akčnější. Děj příběhu ubíhá svižně a je popsaný živě, dokonce vzbuzuje pocit, jako by čtenář do života podivných nejenom nahlížel, ale prožíval jej spolu s dětmi. Hned první věty vtáhnou do napínavého okamžiku, kdy Jacob a Noor utíkají před Leem a jeho bandou. Na pomoc jim přichází ti nejpodivnější ze všech podivných a samozřejmě i známé děti ze sirotčince slečny Peregrinové. Vyprávění se opět ujímá Jacob, který kromě hlavního příběhu v krátkých retrospektivách přibližuje nesnáze, kterým s podivnými čelil v minulých dílech. Čtenář, zvlášť pokud by mu nějaký příběh unikl nebo si ho potřeboval osvěžit, má příležitost zůstat ve střehu a držet s podivnými krok.

V Ptačím sněmu totiž střídá akce akci. Děj graduje každou stránkou. Útěk netvora je teprve začátkem. Ke slovu se konečně dostanou proroctví o apokalypse, jednání s Američany, které hrozí vyústit ve válku, jíž chtějí ymbryny zabránit, tajemná V. i Noořiny schopnosti. Ransom Riggs má jedinečný talent na první pohled nesouvisející události spojit v závěru do logického a dechberoucího konce. Ten je v porovnání s jinými díly mnohem temnější a propracovanější. Autor nešetří ani čtenáře ani své hrdiny a Ptačí sněm je snad první díl, kde je na místě se o své oblíbené postavy bát. Nic není totiž tak lehké, jak se na první pohled zdá.

Kromě Noor a Američany se v Ptačím sněmu setkáme s již známými děti. Jejich dialogy, vtipné, trefné i vážné, patří k tomu nejlepšímu, co Ptačí sněm kromě divokého dobrodružství nabízí, a hned ve chvíli, kdy se na scéně objeví Bronwyn a Hugh je to jako setkat se se starými přáteli. Vztahy mezi dětmi, ymbrynami i Jackobem jsou popsány uvěřitelně a je vidno, že umění vystavět charaktery, společně s prostředím, je Riggsovou hlavní předností. Příjemným obohacením je i romantická linka a samozřejmě pevná přátelství, která jsou v knize nejednou zmíněna.

Ani této knize se nevyhne pár výtek, přestože v porovnání s komplexním příběhem jsou skutečně nepatrné. Jedná se především o lehce šroubovaný děj, když se autor snaží napasovat děj na uvedené fotografie.

Ptačí sněm je kromě dalšího příběhu ze světa podivných dětí přehlídkou skvělé akce, úžasných lokací i dobře vystavěných charakterů. Ransom Riggs se skutečně překonává a ukazuje, že svůj svět ještě zdaleka nevyčerpal. Naopak. Prostřednictvím svého chytře vystavěného příběhu si pohrává se svými hrdiny i samotným čtenářem. A dechberoucí zvrat ke konci knihy i samotný epilog dokonale navnazují na závěr samotného příběhu. Ten by měl vyjít v angličtině v únoru příštího roku a doufejme, že i v češtině se závěr příběhu podivných objeví co nejdříve.

Autor: Ransom Riggs
Vydal: Jota, 2020
Překlad: Bronislava Grygová