Protančila kolem něj, ladná a svůdná, a mladíkovi se na tváři, skryté pod bílou divadelní maskou, rozlil úsměv. To je ona! Prodral se za ní skrz ostatní tanečníky. Provokovala jej, tu na něj zamávala, tu předstírala, že na něj čeká, ale jakmile se přiblížil, zase zmizela. Když ji konečně dohnal, jeho trpělivost už byla u konce. Chtěl spatřit její tvář! „Dovolíte, madam?“ Usmál se na ni a hbitým pohybem jí strhl masku. A zesinal. Zíral do tváře velkého, zlého vlka…

Maškarní bál
Autoři Tim Eisner, Ben Eisner, James Hudson
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 20–40 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 2 648. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, blufování, rodinná hra

Maškarní bál je pohádková deduktivní novinka pro 2 až 5 hráčů, zaměřená na rodinné hraní. Na český trh ji přináší MINDOK. Hra je společným dílem bratrů Tima a Bena Eisnerových a Jamese Hudsona. Bratři spolu vytvořili dva Kickstarter hity, Grimm Forest a Wonderland’s War (preview), James má za sebou dva starší, u nás málo známé projekty Barnyard Roundup a Guardian’s Call.

Smím prosit?

Bohatý a krásný princ pořádá na svém zámku maškarní bál. Každý musí přijít maskován a za úkol má nasbírat tři kusy svých oblíbených předmětů, vyvarovat se však musí takových věcí, které mu nahání hrůzu.

Hráči se v průběhu tří kol vžijí do role jedné z osmi pohádkových postav (Zvíře, Královna macecha, Červená Karkulka, Velký zlý vlk, Rumplcimprcampr, Jeníček, Popelka a Šípková Růženka), se kterou protančí bál, resp. jeho část. Snaží se přitom sesbírat milované předměty, vyhnout se vlastnímu odmaskování a odmaskovat protihráče.

Identity jednotlivých hráčů jsou na začátku kola tajné, ale jak hra postupuje, situace se začíná vyjasňovat. Alfou a omegou hry jsou předměty, kterých je také 8 druhů. Každá z postav má jeden oblíbený a jeden, kterého se bojí jako čert kříže. Ten oblíbený se snaží sbírat, jakmile ho má tři kousky, vyhrává kolo. Obávaného předmětu nesmí mít dva kusy, jinak je ze strachu odmaskována a v daném kole už hraje jen menší roli.

Předmět doličný, tedy usvědčující

Předměty, které postavy mají, jsou veřejné a vyložené před jednotlivými hráči. K předmětům se dá dostat několika způsoby. Prvním z nich je (kromě draftu jednoho před začátkem kola) hlavní a povinná akce každého hráče v daném kole. Z balíčku předmětů si postupně dva dobere, u prvního z nich se rozhodne, zda jej dá jinému hráči, nebo si ho ponechá, s tím druhým musí udělat opak (tedy předat nebo si ho nechat). Jakmile se u jakéhokoliv hráče objeví druhá kopie některého z předmětů, musí se buď odmaskovat (pokud je předmět jeho nemesis), nebo na přehled postav označit, která z postav se pod jeho maskou neskrývá.

Tím se postupně zužuje okruh podezřelých a z předávání předmětů ostatním hráčům se stává napínavá loterie. Pokud totiž někomu, v domnění, že ho odmaskujete, předáte oblíbený předmět, přiblížíte ho tak k vítězství v daném kole. A to nechcete. Zároveň, když někdo okatě sbírá některé z předmětů a nápadně rychle se zbavuje jiného druhu, dokáže na sebe nakreslit pořádný terč.

Vím, kdo jste!

Kromě povinného dobírání předmětů může hráč na tahu zahrát jednu akci. Zaplatí za ni ale dvojicí shodných předmětů. V každém kole jsou na výběr tři akce, jedna je vždy pevná, a to odmaskovací obvinění, kdy si tipnete postavu některého z ostatních hráčů. V případě úspěchu jej odmaskujete a nafasujete dva vítězné body, když minete, dostane jeden bod obviněný. Ostatní akce se losují na každé kolo a umožňují nahlédnout do hromádky neúčastnících se postav, čachry s předměty či jejich dobírání nebo třeba nutí ostatní hráče přiznat, kdo se pod jejich maskou neschovává.

Dnes vám to sluší, milá hro

Ale už dost bylo popisu, pojďme na dojmy. Na rovinu řeknu, že ty byly velmi pozitivní, až mě to zaskočilo. Protože jsem byl skeptik a pohádkové téma mě spíš odrazovalo, nestačil jsem během prvních partií koukat, jak dobře hra funguje. Obsahuje příjemný mix napětí, dedukce, blafování a hlavně pořádnou porci zábavy, to vše na velmi jednoduchém a pochopitelném základu.

Základní pravidla totiž vysvětlíte za pár minut a v dalších partiích můžete začít přidávat volitelné prvky. Jsou celkem tři, prvním z nich je doháněcí mechanismus pro hráče, který je nejvíce pozadu, druhým žolíkový žeton, kterým lze v každém kole nahradit jeden předmět při hraní akcí, třetím pak možnost sázet na výsledek kola. Lze je volitelně kombinovat dle úrovně hráčů a chuti.

Samostatnou kapitolou je hra dvou hráčů, při které se staráte každý o dvě postavy. Tato verze je trochu taktičtější a sušší, ale funguje taky pěkně. Hře rozhodně prospívá, že si ji lze zahrát i ve dvojici. Nejvíce jsem to ocenil doma, kdy nebyl problém ženu k Maškarnímu bálu zlákat a zažili jsme krásné partie.

U hry jsem ocenil i její učící křivku, kdy v první partii každý většinou hrál na jistotu a opatrně. Ale v dalších už se hráči nebáli riskovat, blafovat, hrát „útočně“, a Maškarní bál v tu chvíli měl šťávu jak 10 pomerančů. Díky tomu, že se hraje na tři kola, se taky skvěle stupňuje napětí v rámci partie, v prvním kole nejde o tolik, ale ke konci už se každá povedená akce počítá. Prostě gradace jak má být!

Kde se tohle všechno vzalo v takové nenápadné rodinné hře? V očích mých i spoluhráčů do sebe prostě všechno krásně zapadlo, jednoduchost, nápaditost, svižný průběh hry, pohledný vizuál a celkem lákavé téma. Maškarní bál je prostě moc fajn hra.

Jednoduchá rodinka, která ve vašem obýváku či kuchyni rozehraje pohádkový Maškarní bál, na kterém není nouze o zábavu, pletichy a trochu toho blafování.