Poručík pražské policie Milan Kratochvíla neklidně chodil po své kanceláři. Tedy je to pravda; v jednotce je práskač. Někdo upozorňuje mafiány, jaké pasti na ně kriminálka chystá. Ale kdo? Má přeci tým složený ze samých spolehlivých lidí… Bude na to muset přijít. Ale jak? V hlavě se mu začal pozvolna rodit plán.

Klub detektivů
Autor Oleksandr Nevskiy
Počet hráčů 4–8 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 46. (party hry), 1 281. (celkově)
Mechanismy Hlasování, vyprávění, blufování, party hra

Designér Oleksandr Nevskiy už svoje jméno v Česku ukázal vynikajícím Mystériem, které využívalo dixitovský princip, ale převrátilo jej do kooperativního režimu. A kartičky s bizarními obrázky, nápovědy a vyšetřování Nevskiymu evidentně sednou, jak se dozvíte v naší recenzi.

Cejtím tady krysu

Klubu detektivů se stanete partou čmuchalů, která mezi vámi větří krysu. A je vaším úkolem ji v každém kole odhalit, za což získáte body. Princip je podobný již zmíněnému Dixitu. Jeden z hráčů bude dávat nápovědu, jenže ta není pro každého, jak záhy zjistíme. Na hromadu bločků napíše jedno a to stejné slovo, přičemž jeden nechá prázdný. Zbylé bločky pak rozdá. Potom vybere kartu, která na jeho slovo odkazuje, a mlčky ji vyloží. Ostatní hráči následují jeho příkladu, dokud všichni nevyloží dvě karty.

Jeden z hráčů má v tenhle moment prázdný blok a marně přemýšlí, co chtěl svojí kartou autor říct. Stejně jako ostatní, i on s pokerovou tváří vytáhne kartu, zatímco se modlí ke všem bohům. Jakmile kolo oběhne, informátor řekne třeba: nápověda zněla domov, protože na téhle kartě je poštovní schránka a za ní dům, a na téhle je kočka, která s vámi sdílí domov. Poté hráči po jednom vysvětlují motivace, proč dali, jakou kartu dali. A náš hráč, říkejme mu spiklenec, musí vymyslet přesvědčivou lež dřív, než na něj dojde řada. Jakmile všichni hráči vysvětlí souvislost svých karet, přichází čas hledání spiklence. Každý vybere jednoho člověka, jehož vysvětlení se mu nezdálo, a označí jej.

Body pak hráči získávají takto: každý, kdo trefil spiklence, má tři. Když spiklence trefil maximálně jeden člověk, získá pět bodů a informátor čtyři. Ale pokud byla jeho lež děravá jako cedník a alespoň dva hráči ji odhalili, nezíská bonusové body ani jeden z nich. Informátor tak v podstatě hraje se spiklencem, což znamená, že musí dávat obecné nápovědy s mnoha košatými významy.

Klub lhářů

Klub detektivů je klasickou pártyovkou – snese hodně lidí, pravidla jsou vysvětlená za pár minut a spíš než o skóre jde o pořádnou zábavu. Ale na rozdíl od většiny párty her, ke kterým můžete posadit v podstatě i dobře vycvičenou čivavu, stoupá kvalita Klubu detektivů tím, čím lepší jsou hráči herci, improvizátoři a lháři. Občas se nám stalo, že jsme hráli s člověkem, kterému role spiklence vůbec nesedla a netušil, co má říkat, aby to znělo aspoň trochu přesvědčivě. Když máte ale mezi kamarády řadu výmluvných fantastů, čeká vás neskutečná legrace.

Hrát se dá ale i s dětmi. Ty občas mají problém vymyslet kreativní nápovědu, takže bídný spiklenec se mezi nimi snadno skryje. Zábava v Klubu detektivů stoupá také s tím, kolik lidí jej hraje. Spiklenec má větší šanci, že přijde na řadu později, a vymyslí si věrohodné alibi. Víc lidem přijdou nesedící karty, takže budou mít problém dát dohromady něco smysluplného. Ve čtyřech stojí hra sice taky za to, ale rozkvete až v pořádné partě.

Z pohledu člověka, který dostal reálnou nápovědu a teď hledá spiklence, jde o psychologickou záležitost. Pokud někdo vytáhl kartu, která nemá s tématem lautr nic společného, ale dobře ji vysvětlil, máte nad čím dumat. Když se zaseknou dva až tři hráči a moc neví, proč svoje nevalné karty vlastně zvolili, taky to nemáte zadarmo. A v klubu lhářů, kdy všichni dokážou svá rozhodnutí okecat, je to opravdová detektivka!

Hra + dvě expanze zdarma

Stejně jako u Mystéria či Dixitu, i zde jsou nápovědní karty pestrou směsicí různých uměleckých nápadů, bizarních vizí a inteligentně se tvářících zvířátek. A pokud tyhle hry máte, klidně mezi nimi můžete kartičky vyměnit a zpestřit si tak vaše partie. Dobrý dojem dotváří poctivá plechová krabička, se kterou může hra jet na dovolenou klidně do válečné zóny.

Pro některé testovací hráče byla tato hra zábavnější a kreativnější než Dixit, občas se ale našel někdo, kdo se potil při představě, že bude spiklencem. To, jak se Klub detektivů vyvede, hodně záleží na tom, kdo ho hraje. Pokud u vás slovní hry letí, vůbec nepochybuji o tom, že vám bude často dělat společnost. Ale pokud nejste moc roleplayoví ani improvizační, bude možná lepší si hru někde předem vyzkoušet. Za mě jde každopádně o další osvěžení v žánru a skvělou volbu pro chvíle, kdy budou moji kamarádi raději mluvit než počítat.

Zajímavá párty hra, jejíž kvalita roste s počtem hráčů a jejich schopnostmi lhát, vymýšlet a improvizovat.