Hra o trůny se ve své knižní i seriálové podobě stala absolutním fenoménem a není snad nikdo, kdo by neslyšel o rodu Starků, Lannisterů, Targaryenů a dalších. Čtenáře i diváky na celém světě nefascinuje jen příběh Písně ledu a ohně, ale i komplexní universum se všemi jeho zákonitostmi a mytologií. Hrou o trůny se to hemží nepřebernými odkazy převážně na antické legendy, ale najdeme tu odkazy i na jiné příběhy, kterými se G.R.R. Martin při psaní inspiroval. Autor Gwendal Fossois se pokusil přiblížit, co všechno stálo za vznikem slavné ságy a pokusí se zodpovědět otázku, proč je zrovna její mytologie tak uvěřitelná?

Kniha Hra o trůny Mytologie zaujme skvělou grafickou úpravou obálky, na jejímž přebalu najdeme, kromě zlatem vyvedeného názvu, i symboly nejdůležitějších rodů série.

Kniha samotná je řazená do čtyř hlavních kapitol: O ohni a ledu; O ohni a zemi; O ohni a krvi; O ohni a boji, které jsou následně řazené do podkapitol.

V první části, O ohni a ledu, se Fossois zabývá dvěma živly, které daly celé sérii jméno. Pokud si myslíte, že vás autor nemůže ničím překvapit, nenechte se mýlit.  Popisovaná je tu zejména dualita známá všem starověkým kulturám. Sérií se to protiklady jen hemží. Napadlo vás někdy, že sebemenší význam může mít drsný Sever v kontrastu s Královým přístavištěm, nebo i dualita mezi  Bílými chodci a draky?

Co do evropských mýtů se v první kapitole seznámíme s těmi severskými. Neb kde je krutá dualita patrnější více než v ságách o Ragnaröku? Z úvodu o živlech se přesuneme dál na Zeď. Abychom pochopili její účel i symboliku, vydáme se společně s autorem k hradbám samotné Tróje. Z historických událostí nemůžeme opomenout ani slavný Hadrianův val. Ke slovům se v závěru kapitoly dále dostávají zlovlci a jejich paralela ve všech možných antických mýtech. A nakonec draci. Přiznejme si, že co činí Hru o trůny skutečně lákavou, jsou právě tato děsivá stvoření. Věděli jste však, která anglo – saská legenda zmiňuje draky nejvíce?

V druhé kapitole, O ohni a zemi, se do popředí dostává příčina všech problému Sedmi království: Železný trůn. Protože má symbolika trůnu napříč mýty poměrně významné postavení, provede autor čtenáře Héfaistovým příběhem a severem boha Ódina, aby zde ukázal, že trůn by vždy předmětem závisti a sváru. Na přetřes se dostanou i důležitá města ságy: na výpravu se čtenář vydá do staré Valyrie i do jejího možného předobrazu bájné Atlantidy.

O ohni a krvi je část, která se věnuje samotným postavám. Ke slovu se dostanou rytířské legendy v kontextu s lady Brienne i všemi meči, které v sáze sehrály důležitou roli. Kouzelné meče to není jen Excalibur a král Artuš. Seznámíte se s legendami napříč severem, středověkem i Orientem. Mýty v této kapitole nehrají takovou roli. Více prostoru tu konečně získají i historické události, podle nichž vznikaly pasáže jako Rudá svatba; odkazy na předobraz kruté královny Cersei nebo Melisandry.

Poslední kapitola, O ohni a boji, už pak jen přibližuje zbývající postavy jako jsou Jon Snow nebo Tyrion. Naposledy si autor nechává Daenerys, jejíž postavu promítá hned do pěti podkapitol a přiblíží nejenom její cestu za trůnem, ale ukáže ji jako vladařku i šílenou královnu.  Věděli jste, že to byl předobraz klasické antické tragické hrdinky, jejímž osudem se autor Her o trůny při psaní postavy Daenerys inspiroval?

Hra o trůny Mytologie je netradičním pohledem na svět Her o trůny. Představuje veškerou možnou inspiraci, ze které G.R.R. Martin čerpal pro osudy svých postav, události i vznik řad fantaskních bytostí. Ke slovu se dostanou odkazy na antické tragédie, staré mýty, legendy i surovou historii. Autorovi bych vytkla snad jen rozpor mezi seriálem a knižní sérií. Gwendal Fossois tyto dvě nebere jednotně. Přeskakuje mezi nimi i tam, kde by mohl stále ještě čerpat z Martinových knih. Tato drobná výtka však nemění nic na tom, že je Hra o trůny Mytologie čtením, která tento fenomén přiblíží z jiného úhlu pohledu. Chcete – li nakouknout za oponu Her o trůny, nenechte si tuto útlou knihu ujít, třeba jako dobrodružství na nadcházející zimní večery. Protože, jak všichni dobře víme, noc je temná a plná hrůz a nejenom během opatření, jež vládnou světu, je lepší zůstat doma a toulat se ideálně po knižních světech.

Autor: Gwendal Fossois
Vydal: Jota, 2020
Překlad: Petr Christov