Pohádka skončila. Zvíře bylo svou Kráskou z Dýsý vysvobozeno z prokletí. A přesto se žádné „ žili šťastně až do smrti“ nekoná. V kdysi začarovaném Uhlíkově se totiž začínají šířit zvěsti o pravém dědici koruny, který by mohl zpochybnit nárok prince Rhena na trůn. To princ nese velice nelibě a nezastaví se před ničím, aby záhadného dědice našel a zlikvidoval. Problémem je, že tímto princem ve vyhnanství není nikdo jiný, než Rhenova někdejší pravá ruka a jeho věrný strážce Grey…

Brigid Kemmererovou je o americká populární autorka, která je u nás známá především díky své knize Dopisy ztraceným (letos vyšel druhý díl nazvaný Na co slova nestačí), ale  pozornost upoutala více až svou druhou sérií, jíž je Temné a osamělé prokletí.

Nebudu lhát, od doby, kdy jsem naposledy měla v ruce předchozí díl Temné a osamělé prokletí, uběhla už spousta času (co je to taky rok v životě lidském, zvlášť když jeho podstatnou část spolkne celostátní karanténa). Přesto ve mně tato kniha, která tehdy rozvířila na můj vkus příliš stojaté vody pohádkových retellingů, zanechala silný dojem. Dychtivě jsem tedy očekávala druhý díl a zároveň se modlila, aby autorka nepokazila tak slibně rozjetý začátek. A světe div se, mé modlitby byly vyslyšeny.

Jenže na začátku to se Statečným a zlomeným srdcem zdaleka tak růžově nevypadalo. Můj první dojem z něj byl dosti rozpačitý. Úvod, sledující naše dvě hrdličky Rhena a Harper, se mi zdál až příliš přeslazený, ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát. Na druhou stranu, co jsem už vydýchat nedokázala, byly nešikovné popisy a formulace, kvůli nimž jsem dštila oheň a síru už u předchozího dílu, a také množství překlepů, které vzrůstalo úměrně s postupem postav v příběhu. Jazyk vyprávění se tedy od minula nezlepšil, ale zároveň se ani výrazně nezhoršil. Můžeme se jenom dohadovat, zda byl tento problém způsoben samotným překladem anebo autorkou.

Co se dočkalo opravdu výrazného vylepšení, byl příběh. Zatímco Temné a osamělé prokletí málokdy opustilo stín své pohádkové předlohy, Statečné a zlomené srdce zašlo mnohem dál do originální fantasy (mohlo si to také dovolit, vzhledem k tomu, že dějová linka zabývající se kletbou byla již ukončena).

Nejprve jsem se obávala, že vyprávění uškodí změna vypravěčů a nový pohled na staré známé postavy, ale záhy jsem si uvědomila, že to do něj naopak vneslo tak potřebný svěží vítr. Postavy, které byly v první knize jaksi odsunuty na vedlejší kolej, v tomto dostaly daleko více prostoru, nad čímž jsem jásala. Zároveň nám byly představeny zcela nové charaktery a člověk si je nemohl nezamilovat.

Celkově bylo Statečné a zlomené srdce velice příjemným čtením, které v pár ohledech dokonce předčilo svého předchůdce, ačkoli příběh není rozložen v textu rovnoměrně. Čas od času jsem narážela na hluchá místa, která se autorka jakoby snažila vykompenzovat tím, že velkou část děje nahustila do samého závěru. Kupodivu to ale nepůsobilo nijak zvlášť rušivě a kde se nedostávalo děje, zaskočily sympatické postavy a jejich vzájemné interakce, které bylo zábavné sledovat samo o sobě. Za sebe tedy mohu tento díl pouze vřele doporučit.

Vydal: CooBoo, 2020

Autor: Brigid Kemmererová

Přeložila: Magdaléna Stárková