Čepel nože se zařízla do kůry a vytvořila v ní krátký vryp, hubenou čárku. Vedle už takových bylo vyrytých šest. Sedmý den na ostrově. Už zhubl nejmíň pět kilo, naučil se neštítit se červů ani krys, na oběd si opéct pavouka, a když je málo vody, prohnat kulku hlavou svým kamarádům. Naštěstí původně pracoval v korporátu, takže byl na podobná morální témata solidně připravený, ale chudák třeba Jack, který dělal manželského poradce! Nu, stejně nebyl moc šikovný, ryby mu utíkaly pod rukama, tak jaképak copak…

Trosečníci
Autoři Laurence Gamelin, Philippe Gamelin
Počet hráčů 3–12 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 168. (party hry), 2 634. (celkově)
Mechanismy Party hra, eliminace hráčů, hlasování

V portfoliu vydavatelství Albi najdeme snad všechno. Od blbůstek s lechtivým tématem přes party hry, rodinné kousky, únikovky až po náročné a výpravné lahůdky jako Gloomhaven či Tainted Grail. Trosečníci jsou dalším kouskem, který posílí kategorii party her.

Ke hře posadíte široké rozpětí (3 až 12) hráčů, ale ze zkušenosti jsou lepší partie alespoň v pěti a do osmi až devíti účastníků. V méně lidech nemají takový náboj, ve více se mohou táhnout. Nicméně je fajn, že možnost hrát i v menší či naopak pěkně velké skupince ve hře je.

Tom Hanks uvádí…

Tématem hry je přežívání na pustém ostrově, k čemuž je nutné zajistit dostatek vody a jídla pro všechny členy trosečnické skupinky. Kromě snahy o přežití ale nesmíte zapomenout ani na sběr dřeva pro stavbu vorů, abyste se mohli dostat zpátky do civilizace. Nelze si tedy donekonečna užívat panenského ráje, musíte se připravit na návrat do každodenní reality.

Každé kolo se skládá z tahů jednotlivých hráčů, než se ale dostanou k akci, otočením karty počasí se pro dané kolo určí, jaká je konstelace pro sběr vody. V suché dny se k vodě dostanete jen stěží, v deštivé se šance na přežití zvýší. No a když se na kartě počasí objeví hurikán, je konec partie, musíte všechny nakrmit, napojit a na postavených vorech odvézt z ostrova.

Tah hráče je jednoduchý, v podstatě má k dispozici jen jednu akci, takže se může vypravit pro vodu, pro jídlo (na lov ryb), pro dřevo na stavbu voru nebo prohledat vrak lodi, která vás na ostrově vysadila. Vodu přinesete podle počasí (0 až 3 jednotky vody), množství jídla zase určíte losováním kuliček ze sáčku (1 až 3 ryby). Při shánění dřeva pokoušíte štěstí (také losováním kuliček), čím dál do lesa jdete, tím více dřeva donesete, ale zvyšujete riziko, že si kromě materiálu přinesete i památku v podobě hadího uštknutí.

K tomu, aby průběh partie nebyl tak přímočarý a obyčejný, slouží karty, které získáváte ve vraku lodi. Ty poskytují jednorázové nebo trvalé bonusy a představují i způsob, jak blafovat či si zachránit kejhák na poslední chvíli. Dají se hrát kdykoliv.

Enyky benyky kliky hec

Trosečníci začnou být zajímaví vždy na konci daného kola, kdy se spočítají zásoby jídla a vody. Když jich je dost pro všechny, začne nové kolo. Ale jakmile něco chybí, začne boj o holý život. Bude se hlasovat o přežití! Hráči se mohou začít dohadovat, vypichovat svoje příspěvky k zajištění blaha skupinky či jinak vyjednávat o svém přežití. Je to zábavné, škodolibé a za chvíli vyřešené. Po krátkém odpočtu všichni zároveň ukáží na toho, koho obětují. Ten s nejvíce hlasy pak musí chybějící jídlo nebo vodu zajistit jinak (zastřelením jiného hráče, zahráním záchranné karty apod.), jinak ve hře končí.

Přesně tak, žádné slitování, prostě je pro ně partie u konce a mohou leda tak se záští pozorovat ty, kteří je odsoudili k záhubě. Jenže nemusí zoufat, protože klidně hned v dalším kole je mohou jejich „kati“ následovat. Trosečníci se neberou vážně a vaše herní skupinka by tak k nim měla přistoupit.

Pomoct s nastolením té správné atmosféry by mohl humor. Toho je na kartách požehnaně  (některé věci, které najdete ve vraku lodi, jsou totiž užitečné asi jako klimatizace v iglú), ale průběh hry vám nejspíš nedá a smát se budete všichni. Pokud ale někdo nedobře nese, že se proti němu ostatní spiknou, může mu partie Trosečníků pořádně zhořknout.

Průběh hry je hezky svižný, ke slovu se dostane trocha blafování, trocha podrazů, naopak není třeba moc strategizovat, náhody je tolik, že by vás plánování zbytečně zatěžovalo. I díky tomu je hra ohromně přístupná a otevírá svoji náruč i úplným začátečníkům. Snad si nebudou myslet, že i ostatní deskové hry jsou tak záškodnické. Když spolu někteří hráči „drží basu“ (typicky třeba páry), ostatní to může otravovat, ale není nic jednoduššího než jednoho ze spiklenců odpravit při první příležitosti, ono je to příště přejde 🙂

Ať se tak chystáte s partičkou na pivo nebo si chcete zpestřit rodinnou oslavu, Trosečníci jsou skvělá volba pro všechny, co se neurazí, když musí z kola ven.

Nenáročná, ale zábavná škodolibá partyovka, ke které posadíte i mormonskou rodinu.