Azeroth.
Gul’dan se nadechl svěžího vzduchu, sklonil se a utrhl rudý kvítek. Sevřel jej v dlani, přičichl k němu a pak rozevřel prsty, aby jej nechal spadnout. Ten, kdo by jej neznal, by nejspíš nepochopil, s jak groteskní a promyšlenou ironií je každý jeho pohyb veden. Dva obrovití orkové stojícím za ním s gigantickými sekerami, které by člověk neuzvedl, se ale šklebili.
V dáli se k nebo vznášel kouř z ohnišť. Lidská vesnice, nebo možná draenei?
Vždyť je to jedno. Všichni krvácejí a všichni umírají.
Azeroth je příliš malý na tolik národů…

Small World of Warcraft
Autor Philippe Keyaerts
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 40–80 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 3 897. (celkově)
Mechanismy Ovládání území, házení kostkami, různé schopnosti hráčů

Small World patří mezi nejúspěšnější herní značky na světě. Za tu dobu, co existuje, k němu byly vytvořeny desítky rozšíření, alternativních verzí a doplňků. Není tedy divu, že chuť přihlásit se v pidisvětě o své provize dostal i Blizzard a že spojení s další obří značkou, Warcraftem, nabízelo neuvěřitelný tržní a solidní herní potenciál.

Do designérského křesla opět usedl belgický matematik Philippe Keyaerts, jenž stojí už za původním Small Worldem. Kromě toho má na kontě pár dalších her, třeba Olympos, Evo nebo předchůdce Small Worldu Vinci. Zdá se, že do jedné řeky jde vstoupit mockrát. K jakému to ale vede výsledku? Pojďme to zjistit.

Starej dobrej Small World

Když otevřete krabici, osaháte komponenty a okouknete pravidla, zjistíte, že se SWOW od původní edice nijak zvlášť neliší. Hlavní princip je naprosto stejný, takže pokud jste Small World hráli, tenhle odstavec klidně přeskočte. Nadraftujete si vaši rasu a její speciální schopnost, nafasujete žetonky a rozlézáte se po ostrovech (což je první rozdíl, ale o tom až za chvilku). Na dobytí volného políčka potřebujete dva muže (nágy, orky, gobliny…). Za každého obránce nebo překážku, která vám stojí v cestě, musíte přidat jeden žeton. Žetonů máte omezený počet, takže dobudete pár území, za každé si vezmete jednu minci (tedy vítězný bod) a máte hotovo. V dalším kole potom seberete všechny přebývající žetony a jdete dobývat zase. Po pár kolech máte zabraný kus území a chybí vám síly dobývat dál. Rasu proto odsoudíte k úpadku (takže už se nebude rozlézat, ale pořád vám bude nahrávat body) a v příštím kole si vezmete novou. A kola války se otáčí dál!

Nejdůležitější je dobře si vybrat rasu a zároveň vědět, kdy skončit, kdy její čas vypršel, bohy už nezajímá a vás by zbytečně zdržovala. Na mapě už si obvykle spočítáte, kde zaberete nejvíc území, ovšem musíte taky zvážit riziko. Když vaše rasa zeslábne, stane se terčem pro ostatní hráče, chcete tedy být mocní, ale zároveň nenápadní. A to už je kumšt.

Hra je podle mě nejlepší ve třech nebo čtyřech hráčích. Každý hráč totiž sežere trochu času, a v pěti už jde spíš o maraton. V tazích soupeřů toho navíc moc nevymyslíte, takže pokud máte partu přemýšlivců, ze střední hry je rázem záležitost na celý večer.

Válka o Azeroth

V čem je tedy Small World of Warcraft jiný? Snaží se co nejvěrohodněji nastolit atmosféru počítačových her a boje o Azeroth, čemuž jsou poplatné všechny odlišnosti. Za prvé, máte jiné rasy a skilly, které odpovídají těm warcraftovským. Což jste asi čekali, takže jdeme dál. Největší rozdíl, kterého si hned všimnete, je, že na rozdíl od jednoho kontinentu si herní pole složíte z větších či menších ostrovů dle počtu hráčů. Z jednoho lze přeplouvat na druhý, což znamená, že si nemůžete být nikdy jistí, zda se nestanete terčem zákeřného přepadení. Najednou musíte hlídat všechny rasy, i ty, co bydlí stovky mil od vás, a můžete také změnit taktiku a okusovat víc ostrovů naráz. Tahle změna suverénně nejvíc ovlivňuje strategii a možnosti hry a za sebe musím říct, že jde o vítanou novinku.

Další inovace reflektuje konflikt, který v Azerothu probíhá, a sice válku mezi Hordou (orkové, taureni, nemrtví…) a Aliancí (lidé, elfové, trpaslíci…). Za sestřelování hráčů opačné frakce získáváte bonusové body, takže vás hra nutí tepat i rasy, které byste jinak kvůli jejich síle ignorovali. A nejen to; SWOW nabízí úplně novou týmovou variantu. Ta se jmenuje Bitva o Azeroth a hráči se v ní rozdělí mezi Alianci a Hordu. Podle specifických pravidel draftujete jen rasy vaší frakce. Spojenci získávají body každý zvlášť, ačkoliv se mohou domlouvat na společném postupu, a na konci partie vyhraje ten tým, jehož nejslabší hráč má nejvíc bodů. Pokud rádi hrajete roleplayově nebo v týmech, jistě toto osvěžení uvítáte.

Otevřete portál!

Warcraft je o velkých příbězích. Nejen hrdinů, ale také míst, legendárních předmětů a podobně. A toho tvůrci rovněž využili. Na mapu tak naházíte hromadu žetonů, které budou představovat artefakty a lokace spojené se světem hry. Můžete se těšit třeba na nechvalně proslulý Dark Portal, veselou věž Karazhan, Frostmourne, který svedl prince Arthase ke zlu, či mocný Doomhammer. Je trochu škoda, že zde nejsou i samotní hrdinové (jedna z expanzí původního Small Worldu velitele nabízela), ale třeba to nějaké rozšíření napraví.

Popravdě ale musím říct, že jsem čekal, že artefakty zatřesou partií víc. Půlku z nich budete celkem ignorovat a největší bitva se strhne asi o Dark Portal, který nahrává dva body navíc. Ale to rozhodně neznamená, že jde o špatný prvek. Jen nečekejte, že vám Frostmourne vyhraje hru. Na druhou stranu by vám ani neměl zkazit život jako starému Terenasovi…

Small World do každé rodiny

Výrobci hry Blackfiru nedovolili u používat české názvy. Lidé jsou tedy Humans, trpaslíci Dwarves a podobně. Čemuž se zasmějete, jak divně to zní, ale víc to asi řešit nebudete. To jen tak mimochodem, a teď se pojďme podívat, proč si SWOW koupit a proč ne.

Pokud už nějaký Small World doma máte, nečekejte žádnou velkou změnu. Principy jsou dost podobné, a pokud nechcete vlastnit jednovaječná dvojčata, je na místě se zamyslet, zda jste dost velcí fanoušci Warcraftu, abyste je živili. Za těch pár změn to možná nestojí; ovšem, jestli se považujete za sběratele, proti gustu…

Úplně jiná situace nastává, pokud žádnou verzi nevlastníte či s hrou dokonce nemáte žádné zkušenosti. Protože Small World je sám o sobě pecka největšího kalibru a vymazlený SWOW dvakrát tak. Za mě je to esenciální hra do ludotéky, takže jestli jste dosud váhali, možná, že přišel váš čas.

Parádní hra, jako je ostatně Small World vždycky. Ale pytel a dva měchy originality k tomu nečekejte.