Kdo by neměl rád marmeládu? Jednou si dáte broskvovou, jednou jahodovou a zakončíte to třeba malinovou. A co jít proti proudu a dát si nějakou úplně jinou, třeba takovou písmenkovou. Navíc, ještě když je osazena tak krásnou červenou jahodou?

Letter Jam
Autor Ondra Skoupý
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 45 minut
Vhodné od 10 let
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 211. (rodinné), 947. (celkově)
Mechanismy Hádání slov, party hra, kooperativní hra

Do rukou se mi dostala docela netradiční a vizuálně povedená krabička. Nelze si ji nevšimnout, když na ni v obchodě narazíte, a to už může být první krok k úspěchu. Oficiálně se jedná se o kooperativní párty hru, kterou u nás vydává společnost MINDOK a nese název Letter Jam. Hra je určena pro 2–6 hráčů a má herní dobu zhruba 45 minut.

Hra má jednoho autora, Čecha, a možná se jednou dostane i mezi taková jména, jako je Vláďa Chvátil nebo Vladimír Suchý. Ondra Skoupý je tedy dalším českým zástupcem na trhu deskovek a Letter Jam je pro něj rozjezdem kariéry, který možná bude mít i mezinárodní úspěch.

Pártyovka plná obsahu
Na úvod chci pochválit komponenty. Ty jsou velmi kvalitní, dobře se s nimi pracuje a na stole vše vypadá opravdu hezky. Navíc tu naleznete kovové, pěkně barevně odlišené žetony. Protože se jedná o písmenkovou hru, nesmí chybět karty, na kterých jsou písmena vyobrazena, ani psací potřeby včetně ořezávátka. Kromě toho hra obsahuje záznamový blok, skvělé stojánky na jednotlivé karty a mnoho dalších serepetiček. Na malou krabičku slušná porce obsahu.

Letter Jam patří do kategorie párty her a jeho cílem je nabídnout vám nekomplikovanou zábavu. Jde na to docela fikaně a hned ze začátku zapojuje všechny do díla. Vaším hlavním úkolem totiž bude uhodnout slovo, které vám z dostupných karet připraví jeden z vašich spoluhráčů.

Jak se vlastně dostanete k rozluštění vašeho slova? To je právě alfou a omegou celé hry. Do stojánku postupně vkládáte svoje karty s písmeny, které máte od spoluhráče. Problém je v tom, že vy svoje písmeno nevidíte, ale všichni ostatní ano. Takže když to zkrátím, ve hře šesti hráčů uvidíte pouze 5 písmen. Poté se hráči z těchto písmen snaží sestavit slovo, nápovědu, kterou pomohou ostatním zjistit, jaké písmeno mají před sebou.

Je nutné, aby mezi sebou hráči diskutovali. Dochází tedy k určité kooperaci, kdy se musíte dohodnout, čí slovo bude lepší. Hráči se při této diskusi musí držet striktních pravidel, co prozradit můžou a co ne. Například nemůžete říct, že nevíte, zda vaše slovo budou všichni znát. Naopak můžete prozradit, jak je vaše slovo dlouhé nebo kolika hráčům (řečeno číslovkou) pomůže, tj. že využije písmeno daného hráče.

Hádej, hadači!
Jakmile vyberete nápovědní slovo, majitel rozmístí číselné žetony k písmenům. Rozmístění musí být dle pořadí písmen v daném slově. Stane se, že z viditelných písmen autor využije třeba pouze tři a zbylé ne, což vám moc nepomůže, takže vybírejte pečlivě. Následuje zápis do připraveného bloku a vnitřní dedukce, jaké písmeno se může skrývat pod tou vaší kartou.

V případě, že si nebudete jisti nebo budete mít několik možností, kartu měnit nemusíte a necháte si ji ve stojánku na další kolo. To proto, že jakmile si myslíte, že víte dané písmeno, odložíte ho lícem dolů a už se k němu během hry nevracíte. Namísto toho dáte do stojánku další, v pořadí druhou kartu.

Na konci hry budete muset přesmyčkovat vámi možná uhodnutá písmena, aby vám dala správný výsledek. Ten v případě špatných tipů nemusí být úplně takový, jaký vám spoluhráč připravil na začátku, a vy tak získáte méně vítězných bodů pro celý tým. Hra může skončit dvěma způsoby. Buď každý z hráčů uhodne svá slova, nebo vám dojdou nápovědy, respektive nápovědní slova. Jejich počet je dán počtem hráčů u stolu.

Co se týče atmosféry u stolu, ta se nese v klidném a uvolněném hávu. Hráči přemýšlí hodně nad nápovědami a svými písmeny. Na obalu sice hra uvádí 45 minut, ale tím, jak si zavařujete mozky, tomu dejte spíše hodinu a pár drobnejch. Samozřejmě záleží na počtu písmen, která musíte uhodnout, a skladbě herní skupiny. Hráči toho mezi sebou moc nenamluví, tedy krom nápovědních slov, ale nevěřili byste, kolik emocí, skrytých narážek a humoru můžou takové „suché” nápovědy přinést.

Alkohol ne, radši hru
Na klasické párty si hru nejspíš nezahrajete – alespoň ne na takových párty, kde pivo teče proudem, víno se rozlévá po půllitrech a vodka dělá z kluků muže a z žen sexy objevy. Tuhle hru spíše ocení lidé v poklidném prostředí domova se svými intelektuálními přáteli.

Nemůžu ale říct, že bych byl z Letter Jamu nadšený. Hned na začátku vás pravidla zmatou natolik, že už ani nemáte chuť hrát, protože v tom plavete až po uši. V případě že máte nezkušenou herní skupinku, tak to spíš bude více o frustraci než o samotné hře. Teprve až u ní strávíte chvilku času a rozkoukáte se, začne to stát za to. Ale nováček, který si hru koupil s vidinou rychlého rozptýlení, se možná bude divit.

Na to, že jde o párty hru, bych tak Letter Jam doporučil spíš zkušenějším hráčům, kteří se nebojí pořádně se zamyslet. Pokud máte rádi hrátky se slovy a partu kamarádů, kteří s vámi tenhle koníček sdílí, mohla by vám vyhovovat.

Párty hra pro nepárty hráče, která vám dá zabrat, než se s ní seznámíte. Ale pak vás může slušně pobavit.