Po díle Zmizení Sáry Lindertové nám Kateřina Šardická – autorka několika scénářů, příležitostná editorka a televizní dramaturgyně, přináší děsuplný horror nejen o nočních můrách a běsech.

Kniha Noci běsů nás zavádí do zapadlé pohraniční vesnice, která si žije vlastním životema a její obyvatelé si určují vlastní pravidla. Vesnici však postihne katastrofa v podobě zmizení čtyř malých dětí. S jejich ztrátou se rodiny nikdy nevyrovnaly a po mnoho letech ani nedoufali v jejich návrat. Avšak jedné zimní noci se tři ze čtyř ztracených dětí vrátí a jejich návrat je opředený mystikou. Nikde žádné stopy, nikdo si nic napamatuje a hlavně tyto děti nebyly jediné, kdo se do vesnice tu noc vrátil… Astrid, ztracená dívka, čelí po návratu hrozivým nočním můrám, které avšak po čase stávají opravdovými.

Jako první bych ráda poděkovala Štěpánce Coufalové za opravdu neskutečně povedenou obálku knihy. Na první pohled „creepy“ cover se vám při čtení před očima zarývá po kůži, jelikož čím dál více poznáváte symboly a jednotlivé prvky kresby, které jsou v příběhu umístěny.

Šardická samotná pak pracuje zejména se slovanskou mytologií asmybolikou, za což dávám palec nahoru, protože takovýchto knih není zrovna světě young adult velké množství. I přes fakt, že bylo toto dílo zařazeno do sekce YA, nebála bych jej vypustit i mezi žánr horror. Potenciál na to rozhodně má. Ano, sice jsou hlavními hrdiny náctiletí, ale to neznamená, že knihu rovnou zaškatulkujeme pro mládež a dospívající.

Celý děj knihy plynem pozvolným tempem. Autorka nic zbytečně nehoní a ani schválně nezdržuje. Můžete tak v klidu nasávat atmosféru celého příběhu stránku po stránce.

Hlavním tahačem celého příběhu je samotná atmosféra. Autorka si pohrála se scénami tak, že vás naprosto vtáhne a už vás nechce pustit a vy si pak uvědomíte, že máte půlku knihy přečtené na jeden zátah. Chmurné zimní dny, ponurá atmosféra rodinného krbu či samotné noční běsy jsou jedny z věcí, které knihu dělají výjimečnou.

I samotné postavy mají své zvláštní kouzlo. Psychologicky propracované charaktery, které prožívají nespočet emocí a prožívají krušné životní chvíle si snadno zapamatujete a bude jich vám opravdu moc líto. A některé budete dost možná i nenávidět. Proporacovanost lze vidět zejména u dětí, které se vrátili po dvanácti letech domů a vůbec nic si z oné doby nepamatují a právě tento fakt je trýzní a sužuje. Bod za to, že všechny charaktery nejsou černobílé a prochází osobním vývojem. A to včetně postav vedlejších, které bývají většinou autory zapomenuty nebo nechávány vniveč.

Noci běsů je jedna z knih, kterou když začnete číst, tak budete mít problém přestat. Zachytí vás svou zvláštní atmosférou a už nepoustí dokud nebudete dočítat poslední stránku.

Autor: Kateřina Šardická

Vydal: Fragment; 2020-10-15