Šestka je číslo reprezentující harmonii, krásu i vesmír. Šest dní má pracovní týden, a sedmý den se má odpočívat. A šestka je také zaklínadlo nové deskové hry Hex Up!, postavené na vzájemném kombinování šestiúhelníků.

Hex Up!
Autor Olda Rejl
V ČR distribuuje Dino Toys
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 15 minut
Vhodné od 6 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku dosud nehodnoceno
Mechanismy Abstraktní, blufování, sbírání sad, postřehová, paměťová

Jejím autorem je Olda Rejl, kterého známe jako tvůrce proslulého Diamantového lesa a prostorového Qubola. I tentokrát se autor zaměřil na vaši vizuální představivost, kterou Hex Up! naplno prověří.

Šestky, kam se podíváš

Hex Up! technicky vzato není jedna hra, ale hned – a možná to už odhadujete – šest. Společné mají pochopitelně komponenty, šestiúhelníky, které vždy zobrazují dvě barvy a místo ostatních barev mají dutá místa. Můžete je tak skládat na sebe (čímž vzniká právě trademarkový Hex Up!), přikládat k sobě a dělat s nimi nejrůznější další skopičiny.

Každá z her je přitom zaměřená na jeden aspekt myšlení, což napovídají i jejich názvy. Pojďme se na ně kouknout podrobněji. Hned první hra se jmenuje Pack. Všechny dílky vysypete před sebe na stůl a snažíte se je pokládat na první dílek tak, aby bylo pořád vidět všech šest různých barev. Můžete hrát jak kompetitivně, tak kooperativně, a dokonce hru propojit s paměťovkou a rozházet hexy po místnosti. Což ovšem už není žádná sranda a měli jsme problém dílky dobře kombinovat i v klidu na stole. Nicméně osobně jsem na prostorové a barevné myšlení spíše loser, takže nejsem nijak překvapen.

Rychlost, taktika, i psychologie

V Landu musíte na sebe dílky navazovat tak, aby vám sousedily co nejvíce barvičkami, k čemuž vám pomáhají i různobarevné žetony sloužící jako žolíky. Tahle hra je pomalejší, přemýšlivější a osobně se mi líbila z celé šestice asi nejvíc. Taky ji považuji za nejpřístupnější malým dětem. Pokud budete usínat u stolu, můžete je vyměnit za dynamický Speed, v němž odhadujete, která barva na stole chybí, a kradete žetony dané barvy. Podobně jako v Jungle Speedu, i zde může dojít k pořádné „fackované“ nad stolem. Speed je ryzí postřehovka, což mi osobně docela vyhovuje.

V psychologickém Blufu tajně sbíráte barvy, a když je nemáte, prostě lžete, že ano. Což vám protihráči můžou sežrat, ale taky nemusí. Jestli hrajete s detektivem stylu Phila Marlowe, ale střízlivějším, může dokonce z dílků, co jste si brali, uhodnout, zda je vůbec ve vašich silách mít celou paletu poskládanou. V reálu nám ale šlo spíš o čtení soupeřova pokerového obličeje a odhadování, zda má drzost lhát, nebo nikoliv. Bluf mě osobně příliš nezaujal. Pokud chcete psychologickou hru, najdete zkrátka lepší.

Zajímavější je paměťovka Think. V ní nachystáte soupeři pětici hexů či hex-upů a po minutě jeden zakryjete. Nešťastníci musí uhodnout, kde byly jaké barvy. Pokud do toho vmícháte trochu psychologie a zakryjete jim třeba nejméně výrazný hex, nejspíš jim zbydou jen oči pro pláč a vám posměch – dokud se neocitnete na druhé straně barikády. Poslední hra, Code, je o tajnůstkaření. Nafasujete barevný kód a získáte body pokaždé, když se objeví na stole. Protože ho ale nechcete prozradit, občas jej zatajíte a přidáváte tím vašim soupeřům starosti.

Nenápadné kouzlo matematiky

V poslední době se abstraktní hry obvykle snaží nalepit na sebe jakous takous tematiku, aby se posunuly z ryze logické a matematické roviny směrem k po atmosféře dychtícím hráčům. Hex Up! na tuhle tendenci zvysoka kašle. To, co nabízí, je oldschoolová zábava spočívající v čirém myšlení či maximálně psychologickém taktizovaní. Pokud vám tento přístup nevyhovuje, jste na špatné adrese.

Milovníkům abstraktních her ale nabízí poměrně širokou paletu zábav. Hry obstojně fungují a nejspíš si najdete jednu dvě nejoblíbenější, po kterých sáhnete nejčastěji. Univerzálnost hry je jejím darem, ale taky trochu prokletím. Pokud totiž toužíte po vychytané postřehovce, sbírání sad nebo třeba troše kombinatoriky, můžete si vybrat specializovanou hru. Hex Up! je totiž devatero řemesel, ale žádné z nich nemá zlaté dno, maximálně stříbrné.

Tím ale neříkám, že si hra nenajde své fanoušky. Já osobně bych sice alespoň minimum tématu uvítal, ale třeba samotné komponenty jsou vynikající designérský nápad. V malé krabičce s podměrně nízkou cenou tak najdete řadu možností, jak zabít odpolední nudu, a třeba zjistit, co vaše děti baví, nebo zábavnou formou rozvíjet jejich myšlení.

Hex Up! je krabice plná her od postřehovky až po blufování, která zabaví spíše matematicky orientované hráče či naučí přemýšlet mladé školáky.