Co dostanete, když vezmete trochu duchařiny, protichůdné světy japonského zásvětí a našeho světa obyčejných smrtelníků, hlavního hrdinu, středoškoláka s výjimečnými schopnostmi, tajemnou bojovnici a vše to smícháte ve stejném poměru s japonskou tradicí dobrého manga komiksu? Vznikne akční série o Sběračích duší  – Bleach.

Série Bleach je ve světe mangy porně známým pojmem. Doteď čítá celých čtyřiadvacet dílů. Pro ty, kteří tuto sérii neznají, slyšeli o ní, nebo se setkali s již poměrně starším anime, jen krátce připomenu hlavní linku: Ičigo Kurosaki je obyčejný středoškolák, který vidí duchy a sám sebe viní z tragické smrti matky, kterou zahubila bestie zvaná Fisherman. Ičigo se během střetu s dalším monstrem setkává se sběračkou suší Rukiou Kučiki a stává se jejím pomocníkem. Ta mu propůjčí své schopnosti tzv. duševní ostří, což neproběhne podle Kučikiných představ a její schopnosti přejdou na Ičiga. Ten přebírá Rukiinu živnost, dokud ta nepřijde na to, jak svoje schopnosti získat zpět.

V díle dvaadvacátém jeRuia zatčena a odsouzena k smrti, vydá se Ičigospolu s přáteli do Soul Society, aby ji zachránil. To se mu po mnoha útrapách v boji povede a zároveň pomůže odhalit původce spiknutí  – kapitána Sósukeho Aizena. Aizen se však nevzdává a v Mala Suerteposílá do světa živých postrach všech duší Grimmjowa aby změřil síly s Ičigem. Tomu ovšem spěchá na pomoc Rukia spolu s posilou ze Soul Society a mezi Sběrači duší a Arrankary se tak schyluje ke kruté bitvě.

Série Bleach Tite Kuboa se rozhodně nebojí toho, že připomíná béčkovu manguvíce než je obvyklé. Není se třeba bát druhořadé zábavy, ba naopak. Autor si je plně vědom všech klišé, kterých se dopustí, nebojí se jich a z béčkovosti svého díla jednoduše těží. Najdete tu totiž vše, co je pro tento styl příznačný. Rychlou akci, humor okořeněný lehkou dávkou japonské erotiky a hlavně, propracované charaktery. A je úplně jedno, zda se jedná o zádumčivého Ičiga, který se po smrti matky neusmívá, jeho trochu praštěného otce a dvě sestry, černovlasou bojovnici RukiuKučiki, vtipnou Soul Candy uvězněnou v plyšákovi, která tak připomíná filmového mluvicího medvěda TEDA, Orihime žárlící na Ruiu a samozřejmě monstra, tvořící pestrý repertoár Kuboovi představivosti.

Samotné Ilustrace nejsou příliš propracované, necílí na atmosféru nebo na umělecký dojem samotné kresby. Ilustrace jsou jednoduché, aby zachytily svižné rychlé tempo, v mnohém připomínají skicy k filmovému scénáři nebo studie k chystaným propracovanějším ilustracím, mnohdy tu nejtypičtější mangu. Důležité je, že fungují, Mnohdy je tempo příliš rychlé, někdy ke škodě příběhu, samotné panely jsou místy až nepřehledné, kresba se ztrácí v přemíře citoslovcí, takže čtenář velmi snadno ztratí orientaci v ději. Kde však nedostačuje kresba, vyváží autorova nápaditost. Od hrdinů, po zbraně, monstra, což jsou všechno skutečně dobře promyšlené detaily. Výhodou je, že informace o Soul Society i Sběračích duší se odhalují postupně, každý díl je jen výřezem z velkého spektra, který příběh posouvá mnohem dál.

Bleach je ve světě mangy tak trochu béčkovým závanem a jeho autor si toho je plně vědom. Navzdory zařazení dostává z tohoto žánru to nejlepší. Ve výsledku se jedná o svižnou, akční, vtipná manga, kde jde hlavně o boj, a nic  než o boj. A samozřejmě taky o přátelství, to Tite Kuboa staví hodně vysoko. I v boji jsou totiž dva více než jeden.

Autor: Tite Kubo

Kresba: Tite Kubo

Překladatel: Anna Křivánková