Lou je na útěku před čarodějným společenstvím a skrývá se na ulicích drsného města Cesarine. Avšak zdejší lidé čarodějnice nemají v lásce a ba dokonce je loví a upalují. Podle přikázání „nenecháš čarodějnici na živu“ se řídí i mladý chausser Reid, který zaslíbil duši církvi. Cesty Lou a Reida se neměly nikdy protnout, avšak zákeřný osud je nečekaně spojí ve svátost manželství. Ale hranice mezi láskou a nenávistí je tenká…

Holubice a had je dílem americké autorky Shelby Mahurinové, která se doposud na českém knižním trhu ještě jiným dílem nepředstavila.

Holubice a had na první pohled působí na poměry žánru young adult sofistikovaněji. Dle mého názoru je to způsobeno především autorčiným stylem psaní. Umí si pohrát se slovy a krásně vystihnout danou atmosféru a i akčnější scény v příběhu působí dobře.

Bohužel tento fakt je více méně jednou z mála věcí, které bych na knize vyzdvihla.

Hlavní protagonistka Louise (zkráceně Lou) je prostořeká, provokativní a drzá čarodějnice. No ono by to ani tak nevadilo, ALE! Její mluva obsahuje dost vulgarismů, které na můj vkus působí jako rušivý element a při čtení nabydete dojmu, že je tam autorka cpe násilím, aby charakter Lou udělala zajímavějším. Třeba ve scéně, kdy zpívala sprostou píseň o prsaté Lidce, rozhodně nemáte dojem, že před vámi stojí mladá žena ale spíše infantilní koza. V celkovém dojmu pak Lou vypadá jako naprostý spratek. Bohužel mi jako hlavní ženská postava naprosto nevyhovovala.

Oproti ní postavila Shelbyová postavu lovce čarodějnic Reida. Alespoň jeho postava byla pro mě zajímavější. Reid, coby prototyp gentlemana, je snad snem každé ženy. Obvykle mívám problém, že se zabouchnu do místního badguye, ale tentokrát to klaďas (pokud tak Reida mohu označit) vyhrál na plné čáře. Až mi ho bylo kolikrát líto, jaké trápení si s Louise musí vytrpět.

Co se samotného příběhu týče, ten je vám de facto skoro celý prozrazen už na obálce knihy: „Navždy spojení, aby se milovali, ctili…nebo shořeli.“ Zápletky jsou tak předvídatelné, až mi je to líto. Mix humoru, akce a romantiky, pro mě vždy byl aktrativní, avšak tato kniha zkrátka správně nefunguje. Osobně bych raději vyřadila vulgarismy a erotické scény a knihu místo do young adult zařadila do kategorie fantasy pro mládež.

Dalším záporem byli různé francouzské názvy a pojmenování. Ano, pochopila jsem, že autorka chtěla její fantastický svět udělat originálnějším, ale vzhledem k tomu, že příběh neměl absolutně žádnou spojitost s Francií nebo čímkoliv francouzským je tento záměr naprosto nepotřebný. Ale na druhou stranu, když si vymyslela vlastní svět, proč ne rovnou vlastní pojmy?

Holubice a had je prvním dílem dvoudílné fantasy, ale bohužel tentokrát nejspíše po pokračování nesáhnu.

Překladatel: Petra Miketová

Vydal: Albatros Media, 2020