„Dnes,“ řekl a dlouze se zadíval na hvězdné nebe nad sebou, „je ten den.“ Ostatní, sedící kolem ohně s nohama zkříženýma, nehnuli ani brvou; přesto věděl, jak moc s nimi jeho výrok zatřásl. Neboť to, co se zrodí, musí nejdřív zemřít. Nebáli se. Už se to stalo mockrát. Ale byli vzrušení a zvědaví. Začátek je vždycky trochu jiný než kdykoliv předtím. A měsíc, jenž začal zvolna přibývat, měsíc, ten snovač osudů a pán tajemství, bůh, jehož uctívali, věděl, že jej napjatě pozorují…

Nova Luna
Autoři Uwe Rosenberg, Corné van Moorsel
V ČR distribuuje TLAMA games
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30–60 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 21. (abstraktní), 1 062. (celkově)
Mechanismy Umisťování destiček, časová osa, plnění úkolů, abstraktní hra

S abstraktními deskovkami se na našem trhu roztrhl pytel a v portfoliu skoro každého vydavatelství se nějaká taková hra najde. A víte co? Mně to neva, dobrou abstraktku s chutí zhltnu, i když to není kategorie, kterou primárně vyhledávám. Před nedávnem mi na stole přistál další přírůstek, Nova Luna od TLAMA games, takže se mu společně pojďme podívat na… měsíček.

Uwe Rosenberg je slavný designér, který má nejspíš fóbii z prázdných hracích desek. Zaplňovali jsme už farmu v Agricole, jeskyni a přilehlý les v Caverně, záhony v ZaHRAdě nebo třeba dečky v Patchworku. Do své nové hry si proto vypůjčil původní námět od Corného van Moorsela a přichystal si pro nás zaplňování jednotlivých dílků, které si hráči draftují.

Novoluní = nový začátek

V Nova Luně si jeden až čtyři hráči budou stavět svoji vlastní „mozaiku“ z dílků čtyř barev a to co nejšikovněji, tedy tak, aby na ně mohli umístit všechny své žetonky. Kdo je umístí jako první, vyhrává hru. Dílky mají kromě barvy ještě nula až tři úkoly ke splnění a k tomu cenu, jakou za ně musíte zaplatit, když si je z nabídky berete.

Nabízené dílky jsou rozestavěny okolo kruhové stupnice, po níž se pohybují žetonky jednotlivých hráčů, které symbolizují, kdo je zrovna na tahu. Podobně jako v Patchworku, i tady platí, že hraje vždy ten, jehož žeton je na konci. Pak už záleží na tom, zda si berete levné a slabší dílky (nemají žádné úkoly, nebo naopak těžší), nebo ty drahé, které ale splníte s prstem v nose. Za ty levné se posunujete o méně políček, takže se může stát, že budete hrát dvakrát za sebou. A opačně, když se plácnete přes svoji „časovou“ kapsu, na svůj tah si pak počkáte o to déle. Tedy zjednodušeně řečeno, platíte časem.

Vybraný dílek si umístíte k těm, které před vámi již leží, a zkontrolujete, zda jste splnili některý z úkolů na kterémkoliv dílku. Na každý splněný úkol si můžete umístit jeden svůj žetonek a o krůček se tak přiblížit k výhře. A o jakých úkolech je tu řeč? Vždy jde o barvu sousedících dílků. Jeden úkol vám třeba nařizuje obklopit dílek dvěma tyrkysovými dílky, druhý úkol zase modrým a červeným atd. Jde tedy o dobré plánování a ještě lepší výběr dílků z nabídky.

Co nového pod měsícem?

Hlavní vtip spočívá v tom, že každý dílek má v podstatě dvě funkce. Tou první je, že díky svojí barvě pomáhá splnit úkoly sousedících destiček, tou druhou je, že s ním sousedící destičky pomáhají splnit úkol nebo úkoly na daném dílku. Prostě taková hezká symbióza. Nevím, zda umím ten pocit dobře přiblížit, ale při hře to funguje vážně skvěle.

Kromě již popsaných principů jsou v Nova Luně ještě drobné vychytávky, jako třeba, že řetězec dílků stejné barvy se počítá stejně, jakoby všechny jeho články sousedily s konkrétní destičkou, ne jen skutečně fyzicky sousedící dílek. Nebo třeba to, že, stejně jako v Patchworku, vybíráte vždy ze tří možných dílků. Nebo že se zásoba dílků může a někdy musí doplnit dle situace.

Krabice plná nejen zážitků

Nova Luna mi připadala jako jednoduše pochopitelná hra, která ale nutí člověka přemýšlet a plánovat dopředu. Zároveň se ve třech a hlavně ve čtyřech hráčích nemůžete na nic spolehnout a jen operativně řešíte vždy tu situaci, která se před vámi naskytla. Vynikající mi přišla ve dvou hráčích, při tomto počtu je dohratelná do půl hodiny a nabídla nám skvělý poměr čas/hloubka zážitku. Svým pojetím je hra ideální pro rodinné hraní, pro hardcore hráče je přijatelná, ale kvůli tématu přece jen méně lákavá.

Nemám rád krabice plné vzduchu a v tomto kritériu bych Nova Lunu nejradši vystřelil na měsíc, krabice mohla být klidně poloviční. Jako nešťastnou volbu hodnotím i použití barev modrá+tyrkysová, ne že by splývaly, ale jsou zbytečně podobné. Jenže to jsou drobnosti. Důležité je, jak se Nova Luna hraje a jak baví a v tomhle ohledu se okamžitě katapultovala do nabitého Top 3 abstraktek v mojí sbírce. A to je úspěch!

Velmi příjemná a zábavná svižná abstraktka, která potěší na rodinném herním večeru i jako příjemný filler při párovém hraní.