Trilogie o nemilosrdných vílách se chýlí ke konci! Jude Duartová, toho času královna ve vyhnanství, se v přestrojení vrací ze světa lidí zpět do říše, které kdysi vládla, aby zachránila život své sestře. V ohrožení ovšem není jenom ona, ale i samotný vílí trůn. Je totiž mnoho těch, kteří by se ho chtěli zmocnit, a v jejich čele nestojí nikdo jiný než Madoc, legendární generál a nevlastní otec Jude. Na klidu nepřidává ani dávná sudba, že nynější král Cardan bude zkázou koruny…

Proslulou americkou spisovatelku Holly Blackovou asi netřeba dlouze představovat. Srdce čtenářů celého světa si podmanila jako autorka knižní série Kronika rodu Spiderwicků. Kromě ní ovšem napsala také velké množství povídek, knih a komiksů, z nichž bohužel v češtině vyšel pouhý zlomek. Faerskou ságu, jíž je Královna ničeho završením, můžeme tedy nazvat pouhou špičkou ledovce tvorby této zkušené literární matadorky.

Po jaksi nemastném neslaném druhém díle, z něhož jsem si odnesla poněkud rozpačitý dojem, jsme se konečně dočkali finále této velkolepé ságy. S klidem na srdci mohu prohlásit, že se jednalo o zakončení vskutku grandiózní, ačkoli jsem se na konci nemohla zbavit hořké pachuti toho, že ani tento díl v mých očích Krutého prince nepřekonal.

Jazyk, jímž byl závěr tohoto příběhu o vílách a podlosti vyprávěn, se od minulého dílu příliš nezměnil. Stále dokázal čtenáře oslnit působivými slovními obraty a barvitými přirovnáními. Popisných pasáží, které v této sérii vždy hrály prim, však citelně ubylo, což lze přičíst na vrub tomu, že valná část úvodu se neodehrává v úchvatném světě víl, ale v Americe. Navzdory mému očekávání atmosféra však zůstala správně surová a magická, ať se dějová linka zrovna odehrávala mezi lidmi nebo karkulinkami a selkiemi. Za to před autorkou smekám svůj pomyslný klobouk.

Dobře promyšlené popisy prostředí nahradily dialogy, které byly objektivně na výši, ke konci ovšem jakoby autorce začínal docházet dech. Nejhůře asi drhnul rozhovor postav během milostné scény, kde repliky působily vyloženě trapně, až se z toho můj vnitřní cynik musel ošívat. Navíc šlo o na můj vkus poměrně rozsáhlou pasáž, takže vábení, abych ji prostě přeskočila, bylo neskutečně silné. Smutné na tom bylo, že bych z příběhového hlediska ani o moc neostrouhala.

Tím se dostávám k samotnému příběhu, který byl oproti předchozím dílům celkem předvídatelný. Pár skutečně nečekaných zvratů by se v něm našlo, ale nic tak převratného, čeho jsme se dočkali ve druhém díle. Místy jsem se vyloženě nudila, hlavně kvůli zvláštně nasazenému tempu, které mělo tendenci se někdy neskutečně táhnout a jindy uhánět jako splašený kůň.

Co však musím kvitovat s povděkem, bylo to, že se autorka pokusila napravit většinu toxických vztahů. Nutno podotknout, že některé i za použití docela drastických prostředků (což se ale zrovna v tomhle případě dalo očekávat). Posoudit, zda se jí to pokaždé povedlo, nechám čistě na vás. Za sebe ale můžu říct, že kde se dalo, postavy prosazovaly otevřenou komunikaci, a to mi přijde jako správné a rozumné poselství.

Jak tedy hodnotím Královnu ničeho? Navzdory všemu mě zanechala poměrně chladnou. Šlo sice o celkem důstojné zakončení série, ale stále je tu to protivné: „Čekala jsem od toho víc.“ Kniha je navzdory tomu však stále čtivá, takže věřím, že pokud jste si oblíbili předešlé díly, najdete si cestu i k tomuhle. Pokud vám autorčin styl vyprávění a prostředí již dříve nesedlo, pravděpodobně vás budu muset zklamat – lepší už to nebude.

Vydal: CooBoo, 2020

Autor: Holly Blacková

Přeložila: Radka Kolebáčová