Jaderný démon byl vypuštěn a na obloze zazářilo sto tisíc sluncí. Kontinenty zanikly v plamenech nebo zmizely pod hladinou vařících se oceánů. Lidstvo téměř beze zbytku zmizelo. Jen několik přežilo tu strašlivou zkázu. Někteří měli to štěstí, že se jim podařilo najít úkryt v podzemních krytech zvaných vaulty. Když temnota opadla, kryty se otevřely a jejich obyvatelé se vydali vstříc novému životu…

(Fallout 2 intro)

Fallout Shelter
Autor Andrew Fischer
Časová náročnost 60–90 minut
Rok vydání 2020
Pořadí na BoardGameGeeku 3 351. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, zisk surovin, házení kostkami, ekonomika

Postapo svět her ze série Fallout má svoje neoddiskutovatelné kouzlo. Dobrý příběh, humor na pozadí zkázy planety, na tom si my kluci v redakci notně ujíždíme. Svého času jsem také naklikal moc hezký podzemní kryt v mobilní hře Fallout Shelter. Ta bodovala komiksovou grafikou a zábavnými mechanismy v době, kdy pay2win ještě nebylo úplným standardem v mobilních hrách. Proč vám to ale píšu na webu s deskovkami? Protože v češtině dorazila desková verze této budovatelské hry a já byl celý žhavý jí to pěkně osolit. Stálo to za to, nebo tu máme další dojení známé značky?

Mobilní hra jako předloha, no potěš!

Už u jména autora hry mi ale blýská první naděje na dobrý výsledek. Andrew Fischer rozpohyboval na stole figurkové armády v Runewars Miniatures game a je spoluautorem zábavné, ale trochu nedoladěné verze deskoherního Falloutu (hře nicméně hodně prospěly house rules a první rozšíření, to druhé ji prý má kvalitativně posunout ještě výš).

Fallout Shelter je přístupný worker placement, ve kterém se každý z dvou až čtyř hráčů stará o svoje vlastní patro vaultu. Všichni začínají se dvěma pracanty a můžou to dotáhnout až na bandu sedmi práci oddaných figurek (mimochodem, každý ze sedmi pracantů je vizuálně jiný, jeho podoba odpovídá vždy jednomu z písmen legendárního falloutího S. P. E. C. I. A. L.u). V každém kole svoje svěřence zaúkolujete sháněním potravy, vody či energie nebo jinou bohulibou činností. Ihned po umístění figurky splníte efekt dané akce, o čemž je v podstatě celá hra.

Stavbyvedoucí vaultu

Z počátku partie lze vybírat jen z políček ve „veřejném“ patře vaultu, takže kromě zmíněných zdrojů si můžete nabrat předměty (výhody pro zbytek partie), uzdravit bolístku nebo přivítat nově příchozího človíčka (tedy zisk nového pracanta). Jak ale bobtná vaše konto se zdroji, začnete se poohlížet po nových možnostech. Ty ve hře symbolizuje stavba nových místností s novými akčními políčky, kterých lze po zbytek partie využívat. Za stavbu získáte spokojenost (=vítězné body) a nové lákadlo i pro ostatní hráče. Ti do vašeho patra mohou zavítat a drze využít vaše akční políčka, vy za to budete kompenzováni libovolným zdrojem z banku.

Místnosti jsou opravdu různorodé, a protože se jich v partii objeví jen část, zvyšuje to znovuhratelnost. Doposud vše funguje hezky, příjemně, celkem nenáročně, což by nevadilo. Ale bylo by to málo. Jenže Fallout Shelter nevystřílel všechnu munici a přichází s dalším prvkem: hrozbami.

Neštěstí nechodí po horách, ale po vaultech

Na začátku každého kola se hodí dvěma kostkami a podle výsledného hodu se do daného sloupce vaultu umístí poloprůhledná kartička hrozby. Ta zakryje danou akci a do vyřešení hrozby ji nelze použít. Hrozby jsou většinou postapo monstra, která vlezla do vaultu, nebo třeba požár. Můžete se těšit třeba na radškorpiony a nájezdníky, a když vás štěstěna odmítne jako nehodného, přikluše k vám párač. Hra tak krásně odkazuje na svoji mobilní předlohu. Zažehnávat hrozby je nepovinné, ale lákavé, po úspěchu totiž můžete získat spokojenost, zdroje nebo další výhody, odemknete také původní akční políčko a čistíte patro (pokud je vaše). Neřešená hrozba přinese na konci hry hráči, v jehož patře se nachází, záporný bod. Takže svoje patro poctivě bráníte a soupeřova spíše necháváte chátrat.

Hrozby do hry tematicky skvěle zapadají a do jinak velmi jednoduchého herního principu přináší příjemné osvěžení. Při boji s monstry totiž házíte dvěma kostkami, některé předměty vám mohou hody modifikovat, takže se vám pak může vyplatit běhat po všech patrech vaultu a lovit běsy z pustiny. Pokud při hrozbě selžete, vaše postava padne na bok a v příštím kole ji musíte zalepit bolístku, takže si zkazíte i efektivitu dalšího kola.

Co ten S.P.E.C.I.A.L.?

Posledním prvkem, který na miskách vah převážil celkové vyznění Fallout Shelter do polohy „přístupně jednoduché, ale zábavné“, je princip S. P. E. C. I. A. L. Některá akční políčka nabízí kromě běžných benefitů ještě možnost povýšit si použitého pracanta na specialistu v jednom ze sedmi perků, dobře známých z videoher Fallout. V deskovce to pak znamená, že pokud použijete například pracanta s L na akci, která má stejné písmeno předtištěné, dostanete z ní zisk ve dvojnásobné výši.

Buďte S.P.E.C.I.A.L.ní!

Pokud jste nehráli počítačový ani deskovkový Fallout, možná vás zajímá, co vlastně znamená v recenzi několikrát zmíněný S. P. E. C. I. A. L. princip. Jde o první písmena slov, která v pc hře definovala atributy vaší postavy – strenght, perception, endurance, charisma, intelligence, agility a luck, tedy síla, vnímání, odolnost, charisma, inteligence, obratnost a štěstí. Podle nich, jak je v textu zmíněno, vypadají i figurky meeplů, takže silák ukazuje bicepsy, zatímco intelektuál má na hlavě fešnou promoční čepici.

Někdy sice jdete do rizika, že vám danou akci někdo vyfoukne, ale pokud vše klapne, odměna je sladká! Tenhle nápad s využitím perků do hry vážně sedne a měli by se z něj poučit autoři velkého Falloutu, kde byl S. P. E. C. I. A. L. hodně odbytý.

Překvapení, nebo zklamání?

Musím říct, že jsem k Fallout Shelter přistupoval skepticky, ale v průběhu jednotlivých partií jsem roztával jako nanuk na sluníčku. V nádherné plechové krabičce se totiž skrývá příjemný rodinný worker placement, který dobře ubíhá, skvěle vypadá a je zábavný svým vlastním, nenáročným způsobem. Ať už hrajete ve dvou nebo ve třech (ve čtyřech může být partie trochu zdlouhavá), budete se dobře bavit, a pokud máte rádi mobilní předlohu, zaplesáte nad každým prvkem, který vám ji připomene. Hra je jich plná a všechny jsou zakomponovány s citem a promyšleně.

Pokud od hry očekáváte ryzi euro a čistě strategickou záležitost, nebudete nadšení. Ale ani vás neurazí, takže když budete chtít svůj oblíbený worker placement naučit nějaké nováčky, klidně po Fallout Shelteru sáhněte, je moc fajn!

Povedená adaptace oblíbené mobilní hry představuje fešnou a jednoduchou vstupenku do světa worker placementů.