Hudba je zvláštní záležitost, poeta by mohl říci, že v sobě snoubí tajemné kouzlo a spojuje lidi/ bytosti. Fanoušek metalu či Rock’n’rollu by s ním nejspíše nesouhlasil a tvrdil by, že si na koncertě prostě dobře zapaří. Ať tak či tak, když jí jeden propadne, stěží je cesta zpět. Zkrátka se zamilujete a nemůžete jinak než začít tvořit sami.

Nejinak je tomu v případě kapely se zvláštním názvem Möbiuscat, která se specializuje na covery a také se pokouší o vlastní tvorbu. Jenže frontman skupiny, stejně jako zbývající dva členové si jsou vědomi, že jejich texty poněkud pokulhávají, a chtělo by to něco trochu zajímavějšího. Proto se zpěvák, vlastním jménem Axel, rozhodne nalézt někoho, kdo by se ujmul role textaře. Ovšem v Praze, která se hemží roztodivnými bytostmi – nemrtvými, elementály, trpaslíky, sylvány a upíry nevyjímaje, to není úplně nejsnazší úkol.

Naštěstí může děkovat za pomoc svým třem přátelům. Přátelům ochotným pustit se s ním do pátrání po tajemném básníkovi lidského původu, který inspiroval nejednoho tvořivého jedince. Chvílemi se dobrodružství stává skoro až bojem o život, když narazí na nepřátele skryté v podzemí Prahy nebo se rozhodnou vydat do válkou zmítané Plzně. Nicméně Axel se odmítá vzdát naděje na nalezení textaře pro vlastní kapelu, a buďme upřímní, zkrátka ho pátrání baví. Stejně tak jeho kamarádky – měňavou chiméru Bětu, a vždy veselou nemrtvou sylvánku Mížu. Ačkoliv poslední ze čtveřice přátel, člověk Jarda, se nemůže hnout ze svého domu, snaží se ostatním pomáhat, jak jen může. Zkrátka jeden za všechny, všichni za jednoho.

Autor se snaží příběh brát s nadhledem, představit postavy takové jaké jsou, bez zbytečných příkras, a přesto s osobitou náturou. Je sympatické, že ani z jednoho hrdiny nedělá někoho naprosto výjimečného, super silného, vševědoucího, zkrátka všichni vyhlížejí jako takové „normální“ bytosti. Což v celkovém dojmu jen posiluje ztotožnění se čtenáře s aktéry příběhu a v mém případě také touhu jim držet palce.

Když už jsem se zmínila o autorovi, není jim nikdo menší než Karel Doležal, který se v oboru fantastiky pohybuje už nějaký ten pátek. Kromě této knihy má na svědomí ještě jednu, a to společně s Vladimírem NěmcemČas šelmy aneb příběhy (p)o konci světa, a nemálo povídek, které vyšly např. ve sbornících Kočas 2012 – povídka Ještě jedno prosím!, Kočas 2013, Žoldnéři fantasie VI, VII, VIII, IX, X a Ve jménu Brožova!, kde najdete jeho povídku Nenafukuj slámkou žáby! Mimo to se další z jeho kratších útvarů umístily v soutěži Mlok, např. povídka Šperk, Políčko, Otázka víry a další. Jednoduše řečeno je zřejmé, že už má něco za sebou a ví, kdy, co a jak napsat.

Osobně se musím říct, že ze začátku mě knížka překvapila svým lehce svérázným humorem, který jsem si však posléze zamilovala a po dobu četby užívala. Je možné, že by někomu mohlo chvilku trvat se zorientovat ve světě plném různých bytostí. Ale myslím, že to nemůže být považováno za problém, protože sympatické postavy čtenáře provádí příběhem s lehkostí a ukazují mu zákoutí alternativní Prahy, aniž by si toho sám povšiml. Ani si pak neuvědomí, že už se zcela sžil s realitou, kde na ulici potkáte reptiliána a projdete se červím metrem.

S čistým svědomím můžu knížku doporučit jako příjemnou četbu pro oddech i pro zajímavý výlet do jiného alternativního světa. Mám dojem, že  může otevřít zajímavé obzory a pobavit. Takže směle do čtení. Přeji příjemný literární zážitek.

Autor: Karel Doležal

Nakladatelství: Straky na vrbě

Autor obálky a vnitřních ilustrací: Eva Letáková