Pane, blížíme se k historickému milníku našich životů, jak je dnes známe. Za necelé dva světelné roky, tedy asi 20 biliónů kilometrů, přistaneme na planetě BX Aurelis, kde by nás podle zdrojů z NASA měli čekat zástupci rodu Sapreus s nabídkou obchodu a spolupráce. Cítím obrovskou vlnu vzrušení, stejně jako před lety, když jsme objevili galaxii SigmaOrelis. Malý krok pro člověka, velký krok pro lidstvo. Datum 08. 09. 2054 je datem nové éry lidské rasy.

Catan: Hvězdoplavci
Autor Klaus Teuber
Počet hráčů 3–4 hráči
Časová náročnost 90–120 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 717. (rodinné), 2 737. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, obchodování, pohyb po mapě

Když jsem dostal nabídku recenzovat nový Catan s podtitulem Hvězdoplavci, okamžitě jsem zhlédl videa a začal vstřebávat informace, co za hru to vlastně je. Osobně mám Catan univerzum rád, i když jsem hrál pouze základní verzi. Když nepočítám, že mě soupeři několikrát schválně zablokovali a já byl pak naštvaný na celý svět, tak jsem si tyhle partie vždy užil. Nakonec jsem jim to stejně oplatil, takže si nemáme co vyčítat. Nicméně mě Hvězdoplavci zaujali natolik, že jsem neváhal.

Autorem hry je Klaus Teuber. Tento dnes už 68 letý pán stojí za značkou troufám si tvrdit jedné z nejznámějších deskových her vůbec a mezi autory není žádným nováčkem. Na kontě má přes 130 titulů a ještě mnoho dalších na nás určitě čeká.

Značka, která dobyla svět

Značka Catan mu přinesla věhlas a povědomí v herní komunitě a stále ji rozšiřuje. Přišel s mnoha expanzemi k základní hře, včetně verze pro nejmenší (Catan Junior), verze pouze s kostkami (Catan Dice Game) a nezapomněl ani na ty, co mají k sobě pouze jednoho parťáka (Catan Duel). Pokud rádi cestujete a máte rádi tenhle svět, nesmí vás minout ani Catan: Říše Inků. Teuber dokázal přetvořit do herní podoby světy Hry o Trůny nebo Star Treku. Mimo výše zmíněné hry byl jedním z autorů dalších, méně známých titulů, např. Smugglers, Mag-O-Mag, Tumult Royal Dohdles!

Catan: Hvězdoplavci jsou hra, odehrávající se v dalekém a nekonečném vesmíru. Vaším úkolem bude kolonizovat vesmír, osidlovat planety, teraformovat ledové obry a ukázat vesmírným nájezdníkům že vy jste tady šéf a nikdo si z vás nebude dělat dobrý den. Za tyto aktivity (mimo jiné) budete dostávat vítězné body a posouvat se na stupnici vítězů až na hodnotu „15“. Ten, kdo z vás dorazí první, se stává vítězem.

S lodí, jež vozí zbraně a náklad

Když rozložíte herní plán, všimnete si, že máte jen 4 planetární souhvězdí, což symbolizuje startovní lokace hráčů a mnoho prázdných, ničím vyplněných míst. A tady vidím jedno obrovské herní plus téhle hry – variabilitu. Sestavíte si plán podle sebe, nebo můžete využít 4 varianty sestavení (základní, strategickou, objevitelskou a divokou).

Jakmile se rozhodnete, jakou variantu budete hrát, rozdáte si jednotlivé komponenty hráče. Ty se skládají z malých, plastových dílků představujících kolonie, obchodní stanice, vesmírná plavidla a kosmické přístavy. Jeden z herních komponent však vyčnívá nad ostatními. Právě ten dělá Hvězdoplavce odlišnými od ostatních her tohoto typu. Jedná se o mateřské lodě.

Mateřská loď je velký model vašich kosmických lodí a představuje celou vaši flotilu. Chci krotit svaté nadšení, ale je skvěle vymyšleno, že ho navíc osazujete pomocnými agregáty. Ty vám zvyšují charakteristické vlastnosti vašich lodí, konkrétně dolet, palebnou sílu a objem přepravovaného nákladu. Pokud se vám povede loď vylepšit na maximum, tak nejenže vás to nakopne vstříc všem nástrahám vesmíru, ale navíc to i hezky vypadá.

Teď už jen zbývá rozdat pár surovin, kterých je pět druhů (ruda, palivo, karbon, potraviny a zboží). Na začátku hry si každý hráč vezme tři tyto zdroje z dobíracího balíčku a nyní se společně můžeme vydat na hvězdnou plavbu vstříc novým dobrodružstvím.

Kostky jsou vrženy

Nebyl by to pravý Catan, kdyby chyběly všem známé číselné žetony. Tyto žetony se rozmístí po planetách při prvotním nastavení hry. U planet, které jsou startovními, jsou čísla viditelná. U těch, které jste si vložili na herní plán, vidíte jen symboly. Nejprve musíte planety objevit, aby se vám číselné žetony otočily.

Podstata těchto žetonů je jediná, příjem zdrojů. Každý hráč má na začátku postavené tři kolonie. Každá z těchto kolonií se dotýká dvou planet různých barev. Hodí se dvěma kostkama a podle toho co padne za číslo, si hráči vezmou příslušný zdroj (barva planety je stejná jako barva suroviny).

Jakmile si aktivní hráč vybere své zdroje, může se spoluhráči obchodovat, stavět nebo vylepšovat svou mateřskou loď. Poté následuje poslední část hráčova tahu, a to je pohyb vaším plavidlem, popřípadě plavidly, pokud jich máte více. Váš hvězdolet, který máte na začátku pouze jeden, nese další kolonii. To proto, abyste mohli co nejdříve kolonizovat nejbližší planety a zajisti si tak lepší příjem zdrojů.

Blízká setkání všech druhů

Samotný posun po herním plánu je vůbec zajímavým mechanismem hry a přináší do ní určitou dávku adrenalinu. Ve vaší mateřské lodi máte totiž 5 kuliček, jež symbolizují, jak rychle poplujete po vesmírných křižovatkách. Pro určení této rychlosti budete muset „zatřást“ s vaší mateřskou lodí, až vám vypadnou dvě kuličky, ty určí základní pohyb. K tomuto pohybu přičtete počet pohonných jednotek vaší mateřské lodě a máte výslednou rychlost.

Snad jste si nemysleli, že jste ve vesmíru sami! Věřte nebo ne, ale opravdu nejste. Karty setkání jsou výbornou přidanou hodnotou této hry. Jakmile vám padne černá kulička, spustí se řetěz událostí a vy budete muset reagovat. Váš spoluhráč vám přečte, do jaké šlamastyky jste se dostali, a záleží na vašich rozhodnutích, jestli z toho vyjdete jako vítěz, nebo jako poražený.

V herním světě se naštěstí nacházejí i poctivé a přátelské rasy. Ve svém putování vesmírem můžete narazit až na 4 frakce, které vám rády nabídnou pomocnou ruku ať už dohodnutím lepších podmínek na burze, efektivitou vaší flotily nebo třeba zvýšením produkce. Se svými soupeři můžete také soutěžit o lepší přízeň dané rasy, která vás ocení dvěma vítěznými body.

Než skončí fotbal, máte hotovo

Herní deska je z pevného kartonu a vše do sebe pěkně zapadá, jak má. Navíc je okolo zhruba 1mm mezera, takže nehty se to dá pěkně „vydloubnout“, popřípadě vyměnit za jiné dílky, aniž byste si poškodili herní komponenty. Grafika je slušivá a rozhodně nikoho neurazí.

Někoho však může odradit samotný mechanismus házení kostek, tedy produkce zdrojů a víra že „snad teď padne moje číslo“ . Tento mechanismus ale zkrátka k této značce patří.

Osobně jsem si zatím každou partii Hvězdoplavců užíval a určitě mi hra nezůstane napospas prachu někde v koutě. Herní doba se pohybuje kolem dvou hodin, ale když máte zkušené hráče, za 90 minut máte hotovo. Plastové dílky jsou bytelné a pěkně udělané. Co mě obzvlášť zaujalo, je, že vaše raketka je schopna nést kolonii nebo obchodní stanici vstříc vesmírem. Na herní mapě to vypadá efektně a velice dobře.

Hvězdoplavce můžu vřele doporučit rodinám, začínajícím i zkušeným hráčům a milovníkům sci-fi. U hry zažijete mnoho zábavy a potkáte i mimozemské civilizace. Kdy jindy se vám to podaří? Pravidla jsou jednoduchá, a kdybyste si nevěděli s něčím rady, můžete mrknout na almanach, který je součástí krásné, velké krabice.