Berethnetská dynastie vládne říši Inysu výhradně po ženské linii od věků, kdy se rytíři Galianovi podařilo porazit a spoutat Bezejmenného, ohromného rudého wyrma přinášejícího chaos a zánik. Hrozí však, že se Bezejmenný vrátí, pokud se Inysu nedostane dědičky. Královna Sabran si však stále ještě nezvolila druha a ke dveřím její ložnice se noc co noc plíží hrdlořezové. Chrání ji Ead Duryanová, věrná utajenému společenství Rudých panen. Na opačné straně se budoucí dračí jezdkyně Tané cvičí v bojovém umění, dokud jedno rozhodnutí neohrozí celou její budoucnost.

Síly zla však procitají z tisíciletého spánku. Naučí se Západ a Východ spolupracovat, nebo pro ně bude příliš pozdě?

Samantha Shannonová je mladá britská autorka, která zaujala především dystopickou sérií Kostičas, vydaného nakladatelstvím Bloomsbury roku 2013 (u nás HOST, 2014). Série doteď čítá tři díly.

Převorství u pomerančovníků je autorčin první ucelený fantasy román, který vychází z legendy o sv. Jiřím a drakovi, ale jak autorka sama naznačuje v doslovu, předlohou jí byly i japonské kroniky Kodžiki a Nihonšoki. Pozornému čtenáři neunikne však i řada paralel napříč historií jako křížové výpravy, pirátství, alžbětinská doba nebo odvěké soupeření Východu a Západu.

Převorství u pomerančovníku zaujme především nádherně zpracovanou zářivou obálkou převzatou z anglického originálu. Nechybí ani mapa, slovníček nebo drobná grafika, doplňky, které u epické fantasy zkrátka nesmí chybět. Kdo se s dílem Samanthy Shannonové setkal ví, že už série Kostičas přinesla promyšlené prostředí a bravurně zvládnuté charaktery. Převorství u pomerančovníku na tom není jinak.

Hlavním motivem knihy jsou jednoduše draci. Jako ve většině fantasy i tady se setkáváme s tvory, kteří umí mluvit i myslet. Rozumí lidským emocím i jednání. Jedno velké klišé, dalo by se říct. Shannonová ke svým drakům ale přistupuje jinak než většina autorů. Těm temným dává známou pohádkovou podobu, však jsou taky tvořeni ničivou ohnivou magií, a nazývá je wyrmy. Ti dobří jsou inspirovaní čínským předobrazy. Kromě toho Shannonová svůj svět osídlila známým příšerami ze středověkých bestiářů jako jsou bazilišek, kokatrice či amfitéra, kteří v jejím podání vznikli křížením okřídlených dračích tvorů a jiných zvířat.

Přese všechno je však dračí svět ve vyprávění odsunutý do pozadí, stejně jako druhé nebezpečí v podobě dračího moru. Hlavnímu protivníkovi, Bezejmennému,  se Shannonová vyhýbá až do poslední třetiny knihy. Do popředí se tak dostávají jednotlivé charaktery postav, kterým dračí hrozba slouží jako hlavní katalyzátor vzájemných vztahů. Postav je tu skutečně mnoho. Tolik, kolik se očekává od bohaté fantasy, ale zase ne tolik, aby se v nich čtenář ztrácel. Shannonová navíc své hrdiny vůbec nešetří. Vrhá je do situací, kdy musí jednat, přehodnocovat nebo se vzdát tradičního smýšlení, a to je činí skutečně uvěřitelnými.

Viditelné je to převážně na ústřední dvojici královny Sabran a její komorné Ead. Zatímco Sabran je konfrontovaná nejenom s vlastní minulostí, ale i s původem celé své dynastie, Ead je vystavená citům, které do té doby neznala. A velmi rychle jim podléhá, přestože Sabran představuje svět a víru, která se Ead příčí. Stejně tak i v případě dračí jezdkyně Tané je autorka schopná zhatit vysněný život své postavy, aby ji vzápětí postavila před důležitější životní cestu. A tak to Shannonová činí i s vedlejšími postavami. Sleduje jejich pády, uvědomění a dává jim prostor k pochopení a toleranci.

Co možná překvapí je přemíra LGBT vztahů, které ve fantasy literatuře nejsou úplně běžné. Ty ruší jen v případu alchymisty Niclayse. Co se ústřední dvojice Sabran a Ead týče, tady autorka prokázala, jak skvěle umí popsat emoce i sexualitu bez známky rozvláčnosti a přehnané vulgarity.

Převorství u pomerančovníku však není úplně bez chyby. Místy je znát, kde si Shannonová jako fantasy autorka příliš nevěří a příběh sklouzává do young adult pojetí. Zejména linka o původu Galiana a jeho vztahu s Kalybou je především poplatná ději a neobratně dovysvětluje některé události. Dokonce i bitva s Bezejmenným se odehrává na příliš malém prostoru a zasloužila by si širší rozpracování.

I přes výše uvedené výtky zůstává Převorství u pomerančovníku dobře zpracovanou, neotřelou, epickou fantasy, ve které se mísí autorčin cit pro dobře vystavěné charaktery, zajímavé prostředí i svět s propracovanou mytologií. Nejenom pro svůj vzhled se Převorství určitě stane ozdobou většiny knihovniček a příjemnou zábavou na několik dní.

Vydal: Host; 2020
Autor: Samantha Shannon
Překlad: Lenka Kapsová